BMW R100RS från 1983

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

BMW R100RS från 1983

Inläggav lenkedude » 2017-04-01/21:49

Hej. Köpte mig en BMW R100RS årsmodell 1983 nyligen. Går jättefint i både motor och låda. Men, har uppmärksammat att jag får lite oljestänk på min högra sko. Det droppar inte när den står still, helt torrt under.

Har försökt se vart det kan komma ifrån och har hittat två ställen som eventuellt kan vara boven. Plastmuffen till kardanen är lite våt samt under den högra cylindern vid packningen innanför förgasaren. Tänker att det borde vara vid cylindern eftersom det kommer stänk på skon i fram, precis under cylindern men det finns även oljestänk bakåt.

Oljan är fint ljusbrun, precis som motoroljan.

Bifogar två bilder där jag tror det kan komma ifrån.

Frågor:
Vad kan det vara?
Vad ska jag kolla efter för att lokalisera läckan?
Om det är vid cylindern, är det då lätt att byta packning?
Om det är vid kardanen, är det lätt att byta muff/packning?
Om inte, finns det någon i Stockholmsområdet som kan hjälpa mig (mot betalning)?

Blottar min okunskap!

Vänligen
Bilagor
cylinder.jpg
Tänker mig att det är den här packningen
cylinder.jpg (23.05 KiB) Visad 4439 gånger
Skärmavbild 2017-04-01 kl. 22.27.50.png
Muffen vid kardanen. Det är på höger sida under där det kan antydas vara lite olja. (ej min mc)
lenkedude
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2017-04-01/20:03

Re: BMW R100RS från 1983

Inläggav BrooklynS » 2017-04-02/06:55

Jag sätter en liten slant på att locket till oljefiltret inte är helt tätt.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW R100RS från 1983

Inläggav Håkan » 2017-04-02/07:47

Hej, välkommen hit och grattis till en trevlig BMW modell. :D
Det finns några ställen det kan läcka på...
Packningen vid ventilkåpa, vid topplock, vid cylinderfot, vid stötstångsrör, vid oljefilterlock...
Gör noga rent med avfettningsmedel, ut och kör, när du får första droppen på skon, stanna, kryp runt och titta.
Oljeläck vid ventilkåpa och oljefilterlock är ganska enkelt att åtgärda, de andra kräver mer meck.
Analysera först var läckaget kommer ifrån.

Gummibälgen vid kardanen kan ge upp efter en tid, 34 år är helt ok.
Ta loss klammer, lossa kardanen från växellådan, här är speciellt 12-kantbultar (en 10mm ringnyckel passar), ta loss pivotbultarna för svingen så du får mer plats, montera den nya bälgen. Det kan vara lite trångt bakom växellådan men det går. Byt ut bultarna med 12-kantskalle, dessa är sträckbultar skall ej återmonteras!

Jag rekommenderar alltid, läs en verkstadshandbok för sådana arbeten (för åtdragningsmoment m.m.). ;)

Lycka till, fråga gärna. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW R100RS från 1983

Inläggav lenkedude » 2017-04-02/10:45

Hej.

Tusen tack för för snabba svar!

Ska börja med felsökning med avfettning som rekommenderat och se om jag kan hitta läckan.
Sett till vad jag beskrev, är det något jag behöver oroa mig för eller tror ni jag kan köra och hålla koll på oljenivåerna?

Om det är ett större haveri, finns det någon bra BMW meck i Stockholmsområdet som ni kan tipsa om som kan bistå?

Laddar upp två bilder på MCn i sin helhet. Tanken är att byta ut sadeln till en "scramblersadel" från Vonzeti.

Vänligen
Bilagor
04f3332c-7b69-4081-97e1-ffa3bcf15315 kopia.jpg
1fa092fe-5511-41be-8570-b1ed8d5a0898 kopia.jpg
lenkedude
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2017-04-01/20:03

Re: BMW R100RS från 1983

Inläggav lenkedude » 2017-04-02/12:07

Bilder på cylinder och gummibälgen vid kardanen.
Bilagor
IMG_0654.JPG.jpeg
Gummibälg kardan
IMG_0656.JPG.jpeg
Höger cylinder sett snett bakifrån
IMG_0657.JPG.jpeg
Höger cylinder sett framifrån, ser även locket till oljefiltret
IMG_0653.JPG.jpeg
Cylinder sett underifrån
lenkedude
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2017-04-01/20:03

Re: BMW R100RS från 1983

Inläggav Håkan » 2017-04-02/12:18

Ok, ser att du har en extern oljekylare, var originalmonterat på R100RS, där är en till läckagekälla...
På min R100GS var det en lite spricka i godset vid slanganslutningen till oljekylartermostaten, läckaget ökade när oljan blev så varm att termostaten öppnat och oljan cirkulerade genom kylaren.

Nåt haveri tror jag inte du behöver oroa dig för, p.g.a. ett mindre läckage. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW R100RS från 1983

Inläggav lenkedude » 2017-04-05/18:05

Har förmodligen hittat felet, se bild. En liten spricka i gummibälgen där det sipprar ut lite lite grann.

Läste dina instruktioner Håkan för att byta. Är det någon du/ni anser man kan klara själv eller ska man ta hjälp?

Är det några specialverktyg man behöver tillgå?
Vilka problem kan jag stöta på?

Har hittat på moto-bins vart jag kan hitta gummibälgen men är osäker på vilka skruvar/bultar som är rätt och vad mer jag behöver?

Vänligen
Bilagor
IMG_0813.JPG
lenkedude
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2017-04-01/20:03

Re: BMW R100RS från 1983

Inläggav Albert » 2017-10-31/19:09

?
Du har ju läckande topplockspackning...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst