Sida 1 av 1

BMW R100RS från 1983

InläggPostat: 2017-04-01/21:49
av lenkedude
Hej. Köpte mig en BMW R100RS årsmodell 1983 nyligen. Går jättefint i både motor och låda. Men, har uppmärksammat att jag får lite oljestänk på min högra sko. Det droppar inte när den står still, helt torrt under.

Har försökt se vart det kan komma ifrån och har hittat två ställen som eventuellt kan vara boven. Plastmuffen till kardanen är lite våt samt under den högra cylindern vid packningen innanför förgasaren. Tänker att det borde vara vid cylindern eftersom det kommer stänk på skon i fram, precis under cylindern men det finns även oljestänk bakåt.

Oljan är fint ljusbrun, precis som motoroljan.

Bifogar två bilder där jag tror det kan komma ifrån.

Frågor:
Vad kan det vara?
Vad ska jag kolla efter för att lokalisera läckan?
Om det är vid cylindern, är det då lätt att byta packning?
Om det är vid kardanen, är det lätt att byta muff/packning?
Om inte, finns det någon i Stockholmsområdet som kan hjälpa mig (mot betalning)?

Blottar min okunskap!

Vänligen

Re: BMW R100RS från 1983

InläggPostat: 2017-04-02/06:55
av BrooklynS
Jag sätter en liten slant på att locket till oljefiltret inte är helt tätt.

Re: BMW R100RS från 1983

InläggPostat: 2017-04-02/07:47
av Håkan
Hej, välkommen hit och grattis till en trevlig BMW modell. :D
Det finns några ställen det kan läcka på...
Packningen vid ventilkåpa, vid topplock, vid cylinderfot, vid stötstångsrör, vid oljefilterlock...
Gör noga rent med avfettningsmedel, ut och kör, när du får första droppen på skon, stanna, kryp runt och titta.
Oljeläck vid ventilkåpa och oljefilterlock är ganska enkelt att åtgärda, de andra kräver mer meck.
Analysera först var läckaget kommer ifrån.

Gummibälgen vid kardanen kan ge upp efter en tid, 34 år är helt ok.
Ta loss klammer, lossa kardanen från växellådan, här är speciellt 12-kantbultar (en 10mm ringnyckel passar), ta loss pivotbultarna för svingen så du får mer plats, montera den nya bälgen. Det kan vara lite trångt bakom växellådan men det går. Byt ut bultarna med 12-kantskalle, dessa är sträckbultar skall ej återmonteras!

Jag rekommenderar alltid, läs en verkstadshandbok för sådana arbeten (för åtdragningsmoment m.m.). ;)

Lycka till, fråga gärna. :D

Re: BMW R100RS från 1983

InläggPostat: 2017-04-02/10:45
av lenkedude
Hej.

Tusen tack för för snabba svar!

Ska börja med felsökning med avfettning som rekommenderat och se om jag kan hitta läckan.
Sett till vad jag beskrev, är det något jag behöver oroa mig för eller tror ni jag kan köra och hålla koll på oljenivåerna?

Om det är ett större haveri, finns det någon bra BMW meck i Stockholmsområdet som ni kan tipsa om som kan bistå?

Laddar upp två bilder på MCn i sin helhet. Tanken är att byta ut sadeln till en "scramblersadel" från Vonzeti.

Vänligen

Re: BMW R100RS från 1983

InläggPostat: 2017-04-02/12:07
av lenkedude
Bilder på cylinder och gummibälgen vid kardanen.

Re: BMW R100RS från 1983

InläggPostat: 2017-04-02/12:18
av Håkan
Ok, ser att du har en extern oljekylare, var originalmonterat på R100RS, där är en till läckagekälla...
På min R100GS var det en lite spricka i godset vid slanganslutningen till oljekylartermostaten, läckaget ökade när oljan blev så varm att termostaten öppnat och oljan cirkulerade genom kylaren.

Nåt haveri tror jag inte du behöver oroa dig för, p.g.a. ett mindre läckage. :)

Re: BMW R100RS från 1983

InläggPostat: 2017-04-05/18:05
av lenkedude
Har förmodligen hittat felet, se bild. En liten spricka i gummibälgen där det sipprar ut lite lite grann.

Läste dina instruktioner Håkan för att byta. Är det någon du/ni anser man kan klara själv eller ska man ta hjälp?

Är det några specialverktyg man behöver tillgå?
Vilka problem kan jag stöta på?

Har hittat på moto-bins vart jag kan hitta gummibälgen men är osäker på vilka skruvar/bultar som är rätt och vad mer jag behöver?

Vänligen

Re: BMW R100RS från 1983

InläggPostat: 2017-10-31/19:09
av Albert
?
Du har ju läckande topplockspackning...