Vågar jag köra eller?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Vågar jag köra eller?

Inläggav Micke Hedlund » 2017-04-23/10:50

Dags för första vårturen idag, och då upptäcker man att en av gummitätningarna mellan stötstångsrören och blocket har kalvat lite. Är osäker på om det hände förra säsongen eller om det hänt under vinterförvaringen. Vad tror den samlade expertisen här på forumet, vågar man köra eller ska jag byta direkt? R60 från 1957.
Bilagor
IMG_7010.jpg
IMG_7010.jpg (123.35 KiB) Visad 3008 gånger
Användarvisningsbild
Micke Hedlund
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1994-03-02/01:00

Re: Vågar jag köra eller?

Inläggav Izvor » 2017-04-23/12:47

Bara att tuta och köra.

Skulle det börja läcka så kan man dra ut cylindrar och fixa det. Men rent spontant så stor jag att du kan vränga den på plats med en skruvmejsel.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Vågar jag köra eller?

Inläggav Håkan » 2017-04-23/13:50

Håller med Izvor, tuta och kör.
Du kan ju prova att trycka tillbaka gummit, men så länge det inte läcker är det nog ingen fara.
Tycker faktiskt det ser ut som att stötstångsröret inte är tillräckligt ipressat i cylindern. Du skulle kunna mäta och jämföra längden mellan cylinder och fläns på samtliga fyra rör, kan tänkas att det finns någon skillnad där...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vågar jag köra eller?

Inläggav Micke Hedlund » 2017-04-23/14:20

Tack för tipsen! Tog ändå årets första tur idag och det är alltid lika kul! Gummibussningen håller tätt visade det sig, men det är ju lite irriterande att den sitter som den gör. Jag provade att pressa tillbaka den men det var som en blöt tvål i duschen, den halkar tillbaka direkt. På Håkans inrådan så mätte jag stötstångsrören och det skiljer kanske en millimeter i rörens passning, inte mycket mer.
Jag vet inte, kanske gummit inte var av rätt kvalitet från början? Hur högt är oljetrycket i stötstångsrören tro? Jag provar att köra ett tag till. Börjar det läcka så får jag väl bita i det sura gummit och börja skruva igen.
Användarvisningsbild
Micke Hedlund
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1994-03-02/01:00

Re: Vågar jag köra eller?

Inläggav Håkan » 2017-04-23/14:26

Det är inget tryck på oljan i stötstångsrören. Oljan rinner ner där, för att smörja ventilmekanismen i topparna.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vågar jag köra eller?

Inläggav Micke Hedlund » 2017-04-23/15:28

Tack Håkan, då känner jag mig lugnare. Om oljan rinner genom rören så lär det ju inte bli en fontän över stöveln om gummit springer läck. :P
Användarvisningsbild
Micke Hedlund
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1994-03-02/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst