Hål i plåttank

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hål i plåttank

Inläggav 2659520 » 2006-10-30/22:44

Vad bra att Forum Romanum återuppstått !

Hur lagar man hål i plåttank ? Alla gammelbumsar har ju en riktig tank ! Skarven mellan halvorna (hårdlödd ?) är ett praktexempel på hur man gör om man vill ha spaltkorrosion ! Ja, jag vet att det är jättebra att ha K-sprit i den sista tankningen, och "blyersättningsmedlet" är säkert inte bra mot korrosion.
Efter vintern hade jag alltför många små hål, som gjorda med en knappnål. Lagade med glasfiber och epoxi utifrån.
Hur vinterförvarar man en tank ? Toppad med besin ? Eller tömd och torkad med varmluft ?

Funderar på att behandla tanken invändigt med 2-komponent epoxi färg, det finns bra färger för plastskrov bl a. Man får väl skaka runt lite grus eller metallskrot först. Har fått tips om någon amerikansk produkt som heter "Hirsch Tank Seal Kit", som innehåller rengöring, primer och färg.

Någon som har erfarenhet av tanklagning ?
2659520
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2004-05-29/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-30/23:14

Per Linden;986 skrev:Vad bra att Forum Romanum återuppstått !

Hur lagar man hål i plåttank ? Alla gammelbumsar har ju en riktig tank ! Skarven mellan halvorna (hårdlödd ?) är ett praktexempel på hur man gör om man vill ha spaltkorrosion ! Ja, jag vet att det är jättebra att ha K-sprit i den sista tankningen, och "blyersättningsmedlet" är säkert inte bra mot korrosion.
Efter vintern hade jag alltför många små hål, som gjorda med en knappnål. Lagade med glasfiber och epoxi utifrån.
Hur vinterförvarar man en tank ? Toppad med besin ? Eller tömd och torkad med varmluft ?

Funderar på att behandla tanken invändigt med 2-komponent epoxi färg, det finns bra färger för plastskrov bl a. Man får väl skaka runt lite grus eller metallskrot först. Har fått tips om någon amerikansk produkt som heter "Hirsch Tank Seal Kit", som innehåller rengöring, primer och färg.

Någon som har erfarenhet av tanklagning ?


För tanklagning finns bara två alternativ:
-Du uppsöker en "klok gubbe/gumma" som kan hårdlöda/svetsa eländet
-Du använder kemisk tanktätning efter att ha gjort rent inuti så långt det går

Nackdelen med den sistnämnda metoden är att man inte kan ångra sig sedan - en kemiskt lagad tank kan tydligen aldrig mer svetsas/lödas.
Bästa sättet att hitta en "klok gubbe/gumma" är att söka upp veteranmcfolket - de vet var den närmaste bor...

Angående vinterförvaring av "tankar i bruk", anser jag det bara finnas en variant: Efter att ha dränerat ut synligt vatten samt möjligen adderat lite K-Sprit, fylls tanken pinfull med soppa.
Tankar som skall lagras i flera år får väl lov att tömmas, torkas och oljebehandlas.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav hpngs1000 » 2006-10-31/11:04

Per Linden;986 skrev:Hur lagar man hål i plåttank ?
Hur vinterförvarar man en tank ?
Toppad med besin ?

Hej Per!

Ska du göra rätt är det svetsning som gäller. Riskabelt i sig eftersom bensinångor ligger kvar i tanken under mycket lång tid. Ett sätt är att ha tanken vattenfylld under svetsningen. Ett annat är att sköja ur tanken med avfettningsmedel vatten mycket noggrant, blåsa tanken torr med tryckluft under lång tid. Och vid själva svetsningen låta tryckluft passera genom tanken.

Om du Goooglar på "tanktätning" hittar du flera varianter på lämpliga kemiska produkter. POR-15, KREEM etc fungerar utmärkt allihop OM MAN FÖLJER INSTRUKTIONERNA!!!!! Alla produkterna innehåller en betande vätska, ett torkmedel (oftast aceton eftersom det binder vatten) och själva tätningsmedlet. Minns jag rätt är KREEM lösningsbart med aceton medan POR-15 inte kan lösas med gängse lösningsmedel.

Jag står själv i begrepp att täta en Paris-Dakar tank som är öppnad, blästard, svetsad och nu ska få nytt korrosionskikt på insidan. POR-15 är vad jag föredrar men kan inte hitta någon svensk återförsäljare. KREEM fungerar säkert lika bra och är dessutom enkelt att hitta.

En tank som ska förvaras under en tid ska antingen vara full eller tom. Väljer du att tömma den, se då till att hälla i lite rostskyddande olja (2-taktsolja?) och ta bort kranar och lock så luften inte blir stillastående. Vänd runt tanken så att alla väggar får ett skyddande skikt.

Om man har en tank som är rostangripen är det lätt att beta av plåtren metall genom att blanda citronsyra i tapeklister!!!! Häll i sörjan och vänd runt tanken, låt den stå ett dygn eller så. Skölj ur och tanken är lika blank och fin som en barnrumpa! Tyvärr har jag tappat bort blandförhållandet mellan citronsyran och tapetklistret ............
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav lue » 2006-10-31/11:33

Säkerhetsknep vid tanksvetsning är att skölja med varmvatten och därefter
låta dammsugaren jobba en stund. Före svetsning gör man ett svep med gaslågan i tanken för att bränna ur ev bensin som svettas ut ur porer vid svetsningen. Dammsugaren bör arbeta vidare under hela svetsförloppet.
Primitiv men fungerande FMCK-metod för att få ut förorenande rost, är att surra fast tanken i en cementblandare och låta den rotera med singel invändigt.
vänligaste hälsningar
Bengt Lüning
Användarvisningsbild
lue
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2004-08-02/09:37

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-31/11:41

lue;1015 skrev:
*SNIPP*

Primitiv men fungerande FMCK-metod för att få ut förorenande rost, är att surra fast tanken i en cementblandare och låta den rotera med singel invändigt.


Den var underbar! Ger helt andra dimensioner åt begreppet mekning - välgörande!
Antar att man bör vara ganska noggrann när man surrar fast tanken...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

En fundering...

Inläggav Mimmi » 2006-10-31/16:29

HPNGS1000;1013 skrev:Hej Per!

Ska du göra rätt är det svetsning som gäller. Riskabelt i sig eftersom bensinångor ligger kvar i tanken under mycket lång tid. Ett sätt är att ha tanken vattenfylld under svetsningen. Ett annat är att sköja ur tanken med avfettningsmedel vatten mycket noggrant, blåsa tanken torr med tryckluft under lång tid. Och vid själva svetsningen låta tryckluft passera genom tanken.


Hej!

Vilken svetsmetod använder Du när Du svetsar en vattenfylld tank:confused:
Min erfarenhet är att det är i det närmaste omöjligt att svetsa något som innehåller vatten eftersom vattnet tar för mycket värme... Dessutom att svetsa våta ytor, det brukar gärna kunna bli porigt svetsgods...
Jag vet att det finns svetsmetoder som används av dykare, men jag kan inget om de sakerna. Min erfarenhet baserar sig på diverse svetsning i ångpannor samt därtill hörande ledningar och apparater.

För min del tycker jag det låter farligt att blåsa i tryckluft under svetsningen, det är ju en väldig mängd syre som tillförs...
Dessutom så måste det vara svårt att få till en kvalitetssvets när man har tryck bakom smältan.

Min personliga favorit är antingen kvävgas, eller något så enkelt som avgaser som man leder in i tanken...
Det senare har jag för väldigt många år sedan lärt av en racerbilsmekaniker.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav hpngs1000 » 2006-10-31/16:48

Mimmi;1034 skrev:Vilken svetsmetod använder Du när Du svetsar en vattenfylld tank
För min del tycker jag det låter farligt att blåsa i tryckluft under svetsningen
Dessutom så måste det vara svårt att få till en kvalitetssvets

Hej Mimmi!
Svetsar inte själv, saknar utrustning. Kunde dock gassvetsa riktigt hyfsat en gång för länge sen.....
Funkar perfekt med att köra in luft in i tanken under svetsning. Var tveksam först men min granne är fortfarande i livet!!
Och jag kan lova att svetsarna var helt täta! Såg ut som om dom var från tagna från skolboken!

Det är min käre granne, Bengt, som gör alla svets/fräs/svarv-jobb åt mig! Exvis förlängning av drivaxeln till min HP(n), likaså tillverkat lite hyslor och distanser för att få en Husaberg-gaffel att passa på en 26 år gammal G/S.

En hedersman som är GULD värd!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Marie » 2006-10-31/23:31

HPNGS1000;1036 skrev:Hej Mimmi!
Svetsar inte själv, saknar utrustning. Kunde dock gassvetsa riktigt hyfsat en gång för länge sen.....
Funkar perfekt med att köra in luft in i tanken under svetsning. Var tveksam först men min granne är fortfarande i livet!!
Och jag kan lova att svetsarna var helt täta! Såg ut som om dom var från tagna från skolboken!

Det är min käre granne, Bengt, som gör alla svets/fräs/svarv-jobb åt mig! Exvis förlängning av drivaxeln till min HP(n), likaså tillverkat lite hyslor och distanser för att få en Husaberg-gaffel att passa på en 26 år gammal G/S.

En hedersman som är GULD värd!


Man kan ju ha tur också. Enligt den gamla klassiska teorin för förbränning behövs tre saker.
1) Värme (brukar inte vara någon bristvara runt det ställe där man svetsar)
2) Brännbart ämne (i detta fallet eventuella bensinrester)
3) Syre - och just där skulle i varje fall jag känna mig betydligt tryggare med avgaser än med tryckluft.....
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav JOOP » 2006-11-29/16:13

Ta lite gas ur Mison/Koldioxid/BlaBla-tuben från MIG/MAG-svetsen kanske. Trevligare än att ha avgaser klättrande upp genom svetsvisiret (och lättare att arrangera kanske).

Om inte svets; Har själv använt KREEM med halvbra resultat. Mina lärospån där är:
1: Om det inte redan är gjort; borra hål i "rörkransen" som sticker ner i påfyllningshålet. Vid appliceringen ska man nämligen hälla ut de rester av KREEM (etc) som inte sätter sig i tanken. Det visade sig vara omöjligt på min gamla Hondatank, så tyvärr blev det för mycket/tjockt bitvis. Det är försent att borra när guggan väl är i tanken.
2: Innan applicering: Skaffa något slags instrument som tillåter dig att se problemområdet längst ner/bak i tanken. Det är ofta otroliga mängder rostflagor etc här, och man ska inte TRO att det är rent efter rens & betning. -Man måste KOLLA!

/JOOP
JOOP
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2005-04-21/21:52


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst