Motorstopp. Hjälp!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Motorstopp. Hjälp!

Inläggav AnWi » 2017-05-24/12:36

Jag behöver hjälp!
Flera gånger har jag trott att jag löst problemet men inte...
Motorn startar, efter en bra stund. Ofta med en rejäl avgasknall. Den går fint och lugnt en till tio minuter. Sedan dör den och vägrar starta för det mesta. Ibland går den att starta efter en stund (några minuter).
Problemet började, på hemväg från Tåkern, vi hade alltså åkt ca 15 mil då det hände. Efter kanske 5 minuter startade maskinen och vi tog oss hem. Då hittade jag ett glapp i elsystemet och trodde problemet var löst.
Nästa färd gick en km. Då fick jag skjuta maskinen uppför den djävulusiska backen hem.
Nu har jag ett Odyssey-batteri och friska anslutningar men motorn går en a två minuter innan den stannar.
Stiften, Brisk, ser rätt ok ut. Kan det vara spolen?

Tips mottages med största tacksamhet annars blir det bil till årsträffen

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Motorstopp. Hjälp!

Inläggav BrooklynS » 2017-05-24/13:32

Vad är det för hoj?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Motorstopp. Hjälp!

Inläggav AnWi » 2017-05-24/15:12

R100(RT) -81
Det står i min signatur så jag antog att det var uppenbart. Slarvigt av mig.

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Motorstopp. Hjälp!

Inläggav BrooklynS » 2017-05-24/15:22

Syns inte i Tapatalk. :)


Jag tycker att det också skulle kunna vara bränslefel. Flottörnivå? Bränslestopp?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Motorstopp. Hjälp!

Inläggav AnWi » 2017-05-24/20:14

Den vevar på friskt, eftersom Odessey-batteriet har rejält med ström och kapacitet men den tänder inte. Normalt brukar den gå igång nästan direkt när det är såhär pass varmt.

Jag misstänkte bensinen så jag har haft i K-sprit och fyllt upp tanken med ny bensin. Tvärröret gör ju att bensinen kommer fram och den dör nästan som när jag stänger av den. Ingen gnista alls verkar det som. Precis som om det sitter en liten dj-vl och trycker på en knapp.

Det är inte killern. Lampor för laddning lyser. Det är bara tändningen som felar. Så verkar det och avgasknallarna tyder ju på att soppa finns när gnistan väl kommer.

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Motorstopp. Hjälp!

Inläggav Håkan » 2017-05-24/20:47

AnWi skrev:Ingen gnista alls verkar det som.

Finns det gnista, finns det inte gnista?
Ta ur stiften, anslut tändhattarna, lägg stiften på topparna, kör startmotorn.
Åsså tar vi samma fråga igen:
Finns det gnista, finns det inte gnista?
Då vet man lite mer och kan fortsätta felsökningen. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Motorstopp. Hjälp!

Inläggav Lennart Johansson » 2017-05-25/13:34

när hallgivaren pajade på min rs blev det avgasknall när jag stängde av nyklen då gav den gnista
Lennart Johansson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2013-04-14/22:03

Re: Motorstopp. Hjälp!

Inläggav AnWi » 2017-05-25/14:27

Jag blir så arg på mig själv när hjärnan inte fungerar. Det är ingen giltig ursäkt att det var soligt och varmt, så varmt att ångan sprutade ut ur halslinningen när maskinen inte ville starta.

Jag borde gjort som du skrev, Håkan, Att kolla om jag hade gnista.

Jag gjorde det idag. Fin gnista = hel spole. Så av med tändhattarna och i med kontaktrengöringsmedel, minutiös avtorkning av tändhattar och tändstift och viola.

Det är lite tidigt att ropa hej med under den dryga halvtimmen jag han åka gick motorn precis som den brukar. En enda liten misständning. Men jag tror att det kan vara något som K-spriten löst upp och fått med sig. Nu lever jag på hoppet att allt är som det ska och tar en lite längre tur i morgon.

Tack för alla tankar och svar
Hoppas vi ses i Arjeplog
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Motorstopp. Hjälp!

Inläggav knutk » 2017-05-25/23:11

Kan minne om defekt hall-giver i elektronisk tenning eller kortsluttet coil.
Siden coilene er seriekoblet vil en defekt coil slå ut begge sylindrene. Motor starter når komponentene er kalde og feilen inntrår når de rekker å bli varme.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Motorstopp. Hjälp!

Inläggav AnWi » 2017-05-26/21:34

Efter gårdagens tur kände jag att jag var på spåret.
Tog ut MCn i förmiddags och den startade direkt och spann som en katt. Torrkörde lite men inget onormalt uppträdde. På med MC-kläder och ut till maskinen som startade direkt, vilken lycka. Runt hörnet och nerför backen puttrade jag, det är 30 km/h. Nästan längst ner i backen lyfte jag på rumpan för ett av vinterns fartgupp i den dåligt underhållna asfalten. Direkt efter guppet dog maskinen helt. Tvärdog så att jag kollade nödswitchen men den var opåverkad och maskinen hade ström men det fanns ingen tändning alls.

Nu VET jag att det glappar någonstans. Tändningsnyckel eller tänspolen är första gissning. Det borde inte vara omöjligt att hitta nu när jag vet att något glappar, inte bara käften alltså.

En mycket vänlig granne hjälpte mig skjuta upp motorcykeln uppför den dj-la backen. Två gånger på en vecka är minst två gånger för mycket.

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Motorstopp. Hjälp!

Inläggav knutk » 2017-05-26/23:05

Om dette var sykkelen min ville jeg ha gjort som følgende:
Når motor og alle komponenter er kalde ville jeg ta en prøvelampe og koble mellom coilens negative pol, dvs polen som blir gjordet av stift/tenningsystem og jord. Ved å dra motor på starter vil prøvelampen blinke i takt med tenningpulsene, og man kan se mønsteret for blinkingen når alt funker normalt. (prøvelampen vil trolig drepe gnisten, så ikke bli urolig om motor ikke vil starte mens prøvelampen er tilkoblet)
Så ville jeg kjøre motor til den stopper og teste på nytt.
Om lampen nå ikke blinker må man sjekke om det er coil eller pulsgiverern(hall sensor) som ikke funker.
Om ledningen fra tenningsgiver kobles fra coil og man kobler prøvelampen til samme pol samt til jord skal prøvelampen lyse dersom coil ikke har brudd. Er coil ok er sjangsene store for at hallsensor er ødelagt.

Personlig setter jeg 5 kroner på hall-sensoren.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Motorstopp. Hjälp!

Inläggav Håkan » 2017-05-27/03:49

Hej.
Jag har kört 2-ventils BMW boxer sedan 1984. Skruvat en hel del både med egna och andras hojar. Har två R100 i garaget, dom går inte mycket nu, kör mina flesta mil på R1200.
Jag ha aldrig varit med om att en hallgivare fallerat.
Tycker det här låter som ett kabelbrott eller en dåligt ihopsatt kontakt.
Ta bort strålkastarinsatsen, kontrollera kablar och kontakter. Följ kablarna från lamphus till styrarmaturer och ner på ramen, ta bort tanken, kontrollera kablar och kontakter även där. Ge speciellt akt på ställen där kablar böjs vid styrutslag. Vrid styret åt höger och vänster, prova alla funktioner. Ha tändningen på när du gör detta, då märker man lätt om det finns något glapp.
Lycka till. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Motorstopp. Hjälp!

Inläggav AnWi » 2017-05-29/21:09

En eftermiddag med rengöring av alla kontakter både i lampan och under tanken verkar ha hjälpt. Igår blev det tolv mil utan en enda tändningsmiss eller andra konstigheter. Det var med stor lycka jag körde in i garaget på kvällen.

Neutralgivaren verkar ha gett upp men den kan jag leva utan. Trodde kontakten, på sladden, åkt ur, som den gärna gör, men nu hjälpte inte heller kontaktspray. Ska ändå kontrollmäta vid givaren för att förvissa mig men nu känns det mycket, mycket bättre inför resan.

Tack för alla tips
Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst