Generatorproblem BMW R100RS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Generatorproblem BMW R100RS

Inläggav lenkedude » 2017-06-20/17:49

Hej.

Jag bytte baklampa på min BMW R100RS från 1983 här om dagen. När jag bytte så gick två säkringar som satt i framlampan som även de byttes till nya. När jag sedan skulle köra med MCn lyste generatorlampan och batteriet började bli dåligt efter någon mils körning.

Vad kan det vara som har hänt. Jag tycker det låter konstigt att hela generatorn skulle ha gett upp.
(Lampan lyste direkt efter start)

Någon som har några bra tips på vart jag ska börja?

Tacksam för svar.
Bilagor
IMG_1064.JPG
Ny baklampa monterad
IMG_1064.JPG (186.25 KiB) Visad 2564 gånger
lenkedude
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2017-04-01/20:03

Re: Generatorproblem BMW R100RS

Inläggav Izvor » 2017-06-21/07:27

Hej

Hur är det med elsystemet? Har du byggt om den, før du har väl inte originalarmatur?
Har du nån elritning över hur ditt elsystem ser ut idag?

Här finns en ritning som originalt borde passa din hoj:
https://sites.google.com/site/bmwr1007t ... iagram.JPG

Annars skule jag kola på kablar från generatorn till diodbryggan och se att allting är OK.

Fin hoj!
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Generatorproblem BMW R100RS

Inläggav lenkedude » 2017-07-04/15:53

Generatorproblemet är löst.

Efter att ha pillat med lite el uppmärksammade jag att jordkabeln satt kvar i batteriet. Skulle det kunna vara så att något verkligen gått sönder? :x

Gjorde som instruktionsboken rekommenderade. Började med voltregulatorn och kopplade förbi för att se om det var problemet. Inget fel. Gick vidare till diodbryggan. Tog loss den gamla och den såg aningen "ledsen" ut. Bytte ut till den nya som jag köpt från Midland. Vips, generatorlampan slocknade.

"trial and error". Man lär sig av sina misstag.

Tipset jag tar med mig är att alltid koppla bort jorden från batteriet om jag ska mecka el. 8-) 8-)
lenkedude
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2017-04-01/20:03

Re: Generatorproblem BMW R100RS

Inläggav Kovlingen » 2017-07-04/16:03

lenkedude skrev:Tipset jag tar med mig är att alltid koppla bort jorden från batteriet om jag ska mecka el. 8-) 8-)

Mycket bra tips :) Finns en hel del kräm i dom små batterierna :shock:
Lätt att sabba något eller ge en själv en riktig AHA-upplevelse när blixtrar till :o ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst