Mimmimeter

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Mimmimeter

Inläggav Zoogin99 » 2017-07-02/16:42

Hej, jag ber om ursäkt för att jag formligen "bombar" detta forum.
Jag har ytterligare ett frågetecken att räta ut.
Jag har en R60/5 -73 som jag vill synka förgasarna på. Den har bing trottelförgasare, så jag förutsätter att mimmimeter inte kan användas?
Vill gärna göra det själv, men åker väl kanske på att lämna in den?
Mvh Tony
R60/5 1973
Zoogin99
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2013-07-29/16:10

Re: Mimmimeter

Inläggav Håkan » 2017-07-03/15:03

Hej.
En "mimmimeter" (eller U-rörsmanometer, som det egentligen heter ;) ) är ett alldeles utmärkt hjälpmedel för att synkronisera förgasare eller spjällhus på flercylindriska motorer.

Problemet på din R60/5 kan vara att förgasarna saknar en vacumanslutning. I så fall får man "synka" på gehör. :)
Eller borra in lämpliga slanganslutningar i förgasare eller insugningsstos...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Mimmimeter

Inläggav Zoogin99 » 2017-07-03/17:22

Okej, men det finns ingen plats för någon luftnippel (se bild). Nippeln måste väl sitta före trotteln från cylindern sett för att det ska funka?
Förra ägaren hade synkat genom att mäta med skjutmått mot trotteln, men det låter inte som någon bra metod tycker jag.
Gehör kan man ju använda, men då tror jag inte att mitt gehör duger. Om jag skulle lämna in den på t.ex. Northbike, använder dom då gehör? Borde finnas nåt annat sätt?
Mvh Tony
IMG_0618.jpg
R60/5 1973
Zoogin99
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2013-07-29/16:10

Re: Mimmimeter

Inläggav Håkan » 2017-07-03/19:16

Zoogin99 skrev:Okej, men det finns ingen plats för någon luftnippel (se bild). Nippeln måste väl sitta före trotteln från cylindern sett för att det ska funka?
Förra ägaren hade synkat genom att mäta med skjutmått mot trotteln, men det låter inte som någon bra metod tycker jag.
Gehör kan man ju använda, men då tror jag inte att mitt gehör duger. Om jag skulle lämna in den på t.ex. Northbike, använder dom då gehör? Borde finnas nåt annat sätt?
Mvh Tony

Ja visst, det ser ut som min minnesbild av R60/5. Svårt att få plats med någon luftnippel...
Vacumet ska mätas/jämnföras i insugningskanalen, mellan trottel och insugningsventil.
Skulle tro att Northbike använder gehör. Det är ingen dålig metod, om man har förmågan/hörseln i behåll.
Något som jag inte har efter att ha arbetat i 45 år inom verkstadsindustri...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Mimmimeter

Inläggav Zoogin99 » 2017-07-03/20:16

Ja det blir väl att försöka anlita nån ser har den "gåvan".
Tack!
Mvh Tony
R60/5 1973
Zoogin99
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2013-07-29/16:10


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst