Nils-Erik Ringlander skrev:Ser ut som om du måste börja med att titta efter om du har 38-eller 40 mm-bromsok
tobbe_r90s skrev:Oj vilken överraskning! Min fantastiska, underbara familj gav mig en 04's r1150r i 50-årspresent. Stod på uppfarten när man kom från jobbet igår. Snacka om att tappa hakan.
Intressant tips! Vilka företag sysslar med den metoden?Gunnar Elmgren skrev:Finns en metod som heter sänkgnistning, som man brukar använda för t ex att få bort avbrutna hårdmetallverktyg ur hål i värdefulla metalldetaljer. Skulle kunna vara ett alternativ!
tobbe_r90s skrev:Intressant tips! Vilka företag sysslar med den metoden?
Tack för tips! Men en fråga: om jag hittar ett 40mm ok, kan jag ha ett sådant på ena sidan och fortfarande använda det fungerande 38mm-oket på andra (vänstra) sidan?Mimmi skrev:Hej!
Jag har hittat både ok och kolvar till Din R90 på Ebay.
Länkar nedan:
https://www.ebay.de/itm/BMW-R80-7-R100- ... 0033.m2042
https://www.ebay.de/itm/BMW-R60-6-Brems ... 0033.m2042
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... acat=10063
https://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=br ... acat=10063
Kanske någon länk går till samma sida, det finns så många sätt att söka på. Sök vidare så finner Du vad som behövs om inte någon av mina länkar innehåller det Du vill ha.
Men helt klart finns det att få tag på för enligt min åsikt helt rimliga pengar.
Mimmi skrev:Eftersom ingående hydraultryck kommer från samma pump så blir blir ju kraften som utvecklas i respektive bromsok olika beroende på skillnaden i area. Det kommer alltså att bromsa olika hårt på vänster och höger sida, vilket påverkar navet ofördelaktigt.
tobbe_r90s skrev:Greppar kanske lite efter halmstrån nu, men skulle något sånt här kunna fungera?
Alltså borra bort hela skiten (även gamla gängorna), gänga om och i med vad som verkar vara en ytterhylsa med luftnippel inuti?
F800åkare skrev:Den gamla nippeln samt torxbiten tar du ut enkelt själv, behövs inga sänkgnistar eller annat special.
Du behöver enbart en Dremel (eller billigare kopia) och ett diamantslipstift samt 30 min av din tid.
Tagit bort många gängtappar och bits med den metoden.
https://www.google.se/search?q=dremel+diamantslipstift&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwih77PS4f3aAhWHFZoKHW_7CcsQ_AUoAXoECAAQAw&biw=1880&bih=943
tobbe_r90s skrev:Uppdatering: laddad med nya diamantverktyg och ett optimistiskt sinnelag skulle jag idag göra upp med luftnippejäveln en gång för alla! ...bara för att upptäcka att dremeln är spårlöst borta.
Utlånad? Tjyvad? Gömd av småtrollen i Verktygsboden? Fan vet. Nu blir det en kall vid grillen medan jag funderar på fortsättningen i denna tragikomiska historia
Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
Menar du ett spår så att man kan få fäste med en skruvmejsel uppe på den avbrutna nippeln?F800åkare skrev:Slipa ett spår tills du ser gängorna.
Ah, hajar! Tack!F800åkare skrev:Slipa ett spår ute mot gängan hela vägen nedåt, eller inte hela vägen ned, gå inte igenom botten på nippeln utan enbart tills gängans slut. Detta kommer göra 2 saker, ge tillgång till att få in krypande olja i gängorna, samt släppa på spänntrycket nippeln har mot gängorna. Hjälper inte detta göras 2-3 spår till och man kan peta uta resterna med en skruvmejsel.
Tack för erbjudandet, F800. Men är en bit till vackra Hagfors (bor Medelpad).F800åkare skrev:Biltema säljer gänginsatser och det finns m10x1. Biltemas är av tillverkare v-coil vilket är tysktillverkade och av MINST samma kvalitet som helicoil.
Är du i närheten av hagfors kan jag montera en m10x1 då jag har på hyllan efter jag lagade en absenhet till min gamla v70.
tobbe_r90s skrev:Men är en bit till vackra Hagfors (bor Medelpad).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst