Spottar när den är varm

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Spottar när den är varm

Inläggav Micke Hedlund » 2017-07-30/14:15

Tar gärna emot tips om detta bryderi: Jag har en R60 från 1957 som börjar spotta och hosta när den blir varm, i regel när man blir stillastående i en bilkö under en varm sommardag. Den går bra när den är kall.
Jag misstänker att det är förgasarrelaterat men är inte säker - överhettning kan säkert ställa till med saker lite varstans. Jag har en sällsynt märklig kombination av delar: Topparna är helt nyrenoverade i Tyskland men ser ut att vara portade och har en överdimensionerad insugsventil. (Föregående ägare ville nog helst ha en R69 och gjorde sitt bästa för att få ur mer effekt). Förgasarna är 1/26/9-10, d v s avsedda för R68 och R69. Bestyckningen är standard för dessa. Cylindrarna är uppborrade till vad jag tror är sista överdimensionen (73,050). Jag tror att den ändå går lite för rikt. Jag har trottelnålen på högsta läget, d v s den går djupast ner i förgasaren. Jag testade att höja den till läge två på nålen uppifrån och då gick hojen sämre, den tappade liksom kraft. Tomgångsinställningen har jag i standardläge. Tändningen är elektronisk och ventilspelet är nyjusterat. Nya stift. Nya flottörer. R69 luftburk, d v s utan choke. Ska man testa ett snålare huvudmunstycke? Jag vet att det går att skaffa nya trottlar med tjockare trottelnålar än dem jag har. Jag har 1,7 mm tjock nål och de nya är 2 mm. Den har bevisligen gått för fett och sotat - det såg jag när jag tog bort topparna för renovering. Vid första provturen efter renoveringen så gick den knackigt som tidigare. Längtar så efter en problemfri färd ...
Användarvisningsbild
Micke Hedlund
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1994-03-02/01:00

Re: Spottar när den är varm

Inläggav CG Arvidsson » 2017-07-30/20:48

Försök och kör en längre sväng och när du kommer så ska du ta ur stiften och kolla färgen på dom. Är allt normalt ska dom ha en ljusbrun färg vid rätt bränsleblandning. Du har väl inte lyft en tändhatt åt gången vid synkning av förgasare? Det brukar inte elektroniska tändsystem gilla. Har du rätt stift i den? Jag har en R60/2-68 som jag fått hyfsad synk på förgasarna. Börja med att ställa luftskruvarna ett och ett halvt varv ut från bottenläget. Dessa har endast med tomgången att göra.Ställ in ca. 2 mm vajerspel på trottlarna. Ställ in tomgången med varm motor med tomgångsskruvarna, går att lyssna sig till att dom går jämt. Ställ sedan trottelsynkningen med den ena justerskruven. Kolla så att alla vajerhöljen löper lätt ner till förgasarna. Detta brukar fungera på en originalutrustad 60/2. Obs. detta är skrivet av en glad amatör som började hojåkandet på en 60/2 i slutet av 60-talet.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Spottar när den är varm

Inläggav Micke Hedlund » 2017-07-31/08:39

Tack CG för tips! Jag ska göra om alla inställningar och börja med ventilspelen, d v s göra allt från grunden en gång till. Jag noterade vid senaste ventiljusteringen att jag hade lite stora axialspel på vipparmarna. Jag är osäker om de går att klämma ihop som på senare modeller av BMW? Jag läste någonstans att för stora axialspel kan göra att ventilspelet rubbas/försvinner när hojen blir väldigt varm. Det skulle ju kunna förklara att den börjar krångla och hosta då, vid tomgång och stillastående i sommarvärmen. Ett steg i taget ...
Användarvisningsbild
Micke Hedlund
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1994-03-02/01:00

Re: Spottar när den är varm

Inläggav Kovlingen » 2017-07-31/09:03

Liten fundering .
Någonstans i skallen finns ett minne av att kondensatorer brukar uppträda
konstigt när det blir varmt , om det är fel på dom .
Fungerar problemfritt när dom är kall .
(Men min skalle strular till det ibland ;) )

Edit: Vet iofs. inte vad det sitter för prylar om "Tändningen är elektronisk" .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Spottar när den är varm

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-07-31/10:51

Lite OT: Lucas tändsystem på gamla engelska hojar lär ha haft en komponent, som kunde krångla, när motorn var varm. Då kunde man kicka sig fördärvad utan resultat - men motorn startade på första kicken, när den svalnat. Komponenten ifråga fick namnet "The Prince of Darkness".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Spottar när den är varm

Inläggav Micke Hedlund » 2017-08-02/16:29

Hmmm, många tror att felet är elrelaterat, tack för alla inputs! Jag håller som bäst på att försöka justera axialspelet på vipparmarna nu för att undanröja felaktigt ventilspel som möjlig felkälla. När det är ordnat blir det förgasarjustering, och om det inte funkar så vänder jag uppmärksamheten till elektroniken.

Upptäckte under processen att jag har slitskador på kontaktytan på en vipparm. Vad säger den samlade expertisen om denna? Bör jag byta eller köra på?
rocker_3.jpg
Användarvisningsbild
Micke Hedlund
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1994-03-02/01:00

Re: Spottar när den är varm

Inläggav Kovlingen » 2017-08-02/17:24

Bör vara svårt att ställa rätt avstånd . Mitt o-experta förslag är byt .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Spottar när den är varm

Inläggav Micke Hedlund » 2017-08-02/20:56

Frågan är om man kan slipa till ytan på vipparmen eller om den är ytbehandlad på något sätt som gör det olämpligt?
rocker_3.jpg
Användarvisningsbild
Micke Hedlund
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1994-03-02/01:00

Re: Spottar när den är varm

Inläggav Kovlingen » 2017-08-03/07:09

Micke Hedlund skrev:Frågan är om man kan slipa till ytan på vipparmen eller om den är ytbehandlad på något sätt som gör det olämpligt?

Jag tror att du kan testa att slipa ner den lite , men försök att få likadan form/båge på den .
Det är väl kontaktytan mot ventilen . Jag har själv slipat ner liknande vippor och det har
väl fungerat så där . Vippan kommer nog att komma i lite fel vinkel mot ventilen så du får
nog räkna med att felet kommer tillbaka .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Spottar när den är varm

Inläggav Izvor » 2017-08-03/11:23

Hej

Svårt att avgöra med den bilden. Man ser inte slitaget. Vipparmen bör vara härdad längst ut. Är det inga vassa kanter så hadde jag kört med samma. Sen kollat efter några hundra mil. Det slitaget du har på vipparmen är inte orsaken till dålig gång.

Så länge du har klaring mellan ventil och vipparmen är det ok.

Vid större slitage på kammen eller vipparmen så kollar jag ventilspelet inte bara på toppen utan jag baxar runt motor i rätt riktning. När kammen har gått ner så mäter jag avstånd hela vägen tills kammen börjar tryka på vipparmen. Vid slitager så kan det vara ok på övre dödcentret men det behöver inte vara +- 50 grader.

Hoppas att du förstår vad jag menar.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Spottar när den är varm

Inläggav Micke Hedlund » 2017-08-04/13:11

Tack alla för fin hjälp så här långt!
Jag slipade lätt på vipparmen och det var lättare än jag trodde att få bort ojämnheterna - behövdes inte särskilt mycket ansträngning för att få det snyggt igen. Det alltför stora axiella spelet på vipparmsbryggan var också lätt att fixa. Jag satte hela paketet i skruvstädet med en hylsa i vardera änden, lite värme på blocken för att de skulle expandera lite samt ett väldigt tunt bladmått i springan för att det inte skulle bli helt tätt. Spelet kröp ihop lätt som en plätt.
Nu ska jag starta och först kolla tändningen och sedan justera förgasarna. Eftersom jag har elektronisk tändning (EZA-4 från Ulis Motorradladen) så har jag för mig att man inte ska lyfta ena tändhatten - det lär kunna skada elektroniken. Kan man helt sonika skruva ur ena stiftet och med tändhatten på lägga den ovanpå cylindern? Det lär finnas någon kortslutningsteknik också, men den är jag inte bekant med. Någon?
/
Micke
dressed_rockerarm.jpg
adjusted_play.jpg
Användarvisningsbild
Micke Hedlund
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1994-03-02/01:00

Re: Spottar när den är varm

Inläggav Kovlingen » 2017-08-04/13:30

Blir nog betydligt lättare att få till rätt avstånd mellan vippa och ventil :)
Snyggt dessutom ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Spottar när den är varm

Inläggav Micke Hedlund » 2017-08-20/13:58

Äntligen!
Nu går hojen som den ska igen. Att förgasarna - eller åtminstone en av dem - hostade tror jag beror på skräp i tomgångsmunstycket. Jag gjorde rent allt och satte dit filter på bensinslangarna. Därefter försökte jag balansera förgasarna med tändstifts-kortslutningsmetoden, d v s genom att jorda respektive tändkabel för att kunna lyssna på en cylinder i taget utan att skada tändningen.
Blev inte nöjd med den inställningen så jag beställde två stycken Empi adjustment tools, som man hänger på vardera förgasaren. Oj, vad lätt det blev att synka! Och oj, vad fel jag hade synkat förgasarna på lite högre varv. Men med “snigelhusen” på insugen var det lätt som en plätt att få till det. Nu går hojen riktigt bra på tomgång. När man drar på så går det jämnt och rappt. Nu kanske man vågar ta lite längre svängar igen. Tack för all hjälp här på forumet!
IMG_7536.JPG
IMG_7531.jpg
Användarvisningsbild
Micke Hedlund
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1994-03-02/01:00

Re: Spottar när den är varm

Inläggav Karl Bergman » 2017-08-20/17:32

Hejsan hopp, blir som ägare till en R60 -66 intresserad av det du skriver om "Empi adjustment tools". Schysst om du kan berätta hur och var du handlat. Sökte på nätet men hittade bara prylar till VW aircooled.
Med vänlig hälsning, Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Spottar när den är varm

Inläggav Inge K. » 2017-08-20/18:30

Hei.

Disse linkene kan kanskje være interessante:
Amazon
Ebay
Vintage BMW

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Spottar när den är varm

Inläggav Karl Bergman » 2017-08-20/20:16

Inge K: stort tack för tipset men jösses så surt att försöka handla från staterna. Hittade via Amazon precis det jag behöver. Priset helt ok ungefär 30 Us styck så jag skapade ett e-kort och la ordern. Döm om min förvåning när den slutade på nästan 1500 kr varav 498 kr för prylarna men häpnadsväckande 948 kr i fraktkostnader. När måste nog hitta detta i Europa. Tips mottages gärna på andra inköpsställen.
Med vänlig hälsning, Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Spottar när den är varm

Inläggav Håkan » 2017-08-20/20:32

Karl Bergman skrev:t men jösses så surt att försöka handla från staterna. varav 498 kr för prylarna men häpnadsväckande 948 kr i fraktkostnader.

Och när delarna kommer hem får du betala tull och moms på hela beloppet. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Spottar när den är varm

Inläggav Karl Bergman » 2017-08-20/20:47

Håkan: Inte alltid tull och moms faktiskt för ibland missas den biten. Har handlat både mc och fotoprylar tidigare men det är några år sedan.
Men du som är erfaren en annan fråga, kan man borra in en nippel, tex en rensad smörjnippel i förgasaren efter trotteln för att sedan kunna använda "mimmimetern"? Tycker mig se att det bör finnas utrymme för slikt. Eller kanske göra en tjockare fiberdistans som får plats med en sådan.
Med vänlig hälsning, // Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Spottar när den är varm

Inläggav Håkan » 2017-08-20/20:53

Visst kan tull och moms missas. Men hur stor är den risken/chansen? ;)

En lämplig slangnippel kan borras in i förgasarhuset om man vill...
Det finns små nipplar med M5 eller M3 gänga.
Titta hos någon som säljer tryckluftskomponenter/tillbehör.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Spottar när den är varm

Inläggav Inge K. » 2017-08-20/21:13

Karl Bergman skrev:När måste nog hitta detta i Europa. Tips mottages gärna på andra inköpsställen.


Hei igjen.

England
Tyskland

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Spottar när den är varm

Inläggav Micke Hedlund » 2017-08-21/19:07

Jag köpte mina två Empi synk-sniglar från USA. De gick totalt på 127 dollar, lite drygt tusenlappen. Frakt och importavgifter ska ingå i priset. Om importavgifter är lika med momsen, det vet jag inte. Det kanske kommer surt efter. Eftersom värdet är mindre än 1500 kronor så behöver man i alla fall inte betala tull från land utanför EU.
Kan man köpa inom EU så är det ju lite enklare och det går sannolikt fortare att få grejorna. Här nedan är länken till killen jag köpte av. Nu slänger man ju hela tiden pengar efter sin kära motorcykel och den här tusenlappen tycker jag var valuta för pengarna.

http://www.ebay.com/itm/Empi-Universal- ... e3&vxp=mtr
Användarvisningsbild
Micke Hedlund
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1994-03-02/01:00

Re: Spottar när den är varm

Inläggav Albert » 2017-10-31/18:29

Micke Hedlund skrev:Hmmm, många tror att felet är elrelaterat, tack för alla inputs! Jag håller som bäst på att försöka justera axialspelet på vipparmarna nu för att undanröja felaktigt ventilspel som möjlig felkälla. När det är ordnat blir det förgasarjustering, och om det inte funkar så vänder jag uppmärksamheten till elektroniken.

Upptäckte under processen att jag har slitskador på kontaktytan på en vipparm. Vad säger den samlade expertisen om denna? Bör jag byta eller köra på?
rocker_3.jpg


Härdningen är körd Micke.
Går det att montera ventilskaftshattar på ventilerna? (Du vet det jag visade dig för 15-20 år sedan)
Om det går -kanske- du kan plåga ur ngr mil till... rådet är givetvis; byt vipporna innan allt rasar...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst