BMW R80/7 PO-A Polis eller "Ursula"

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

BMW R80/7 PO-A Polis eller "Ursula"

Inläggav Greffskij » 2017-08-02/12:57

Tänkte skapa mig en liten tråd om mina äventyr med min bumse som jag döpt till Ursula.
Gått i Hudiksvall i tjänst, såldes till Kvibergs Överskott kring 1990, köptes av privatperson i Skövde som 1994 sålde den till ägaren före mig. Gått cirka 8000 mil med bytt mätare, varit i Norge ett par gånger privat men sista 8 åren levt ett mycket stillsamt liv utan många mil. Köpte den nu i somras och ska fixa upp den lite lagom (behålla patinan) och försöka återställa den någorlunda till Polisoriginal.

Söker alla typer av tillbehör och utrustning från poliscyklar från denna tidsepok - radio, väskor, antenner, kläder, hjälm, handskar, stövlar, utrustning från väskor, lampor blåljus, sirén/starktornstuta, elektronik, dekaler, skyltar osv. Kort sagt det mesta.

Tack för ett bra forum, och ni kommer nog att få en del "dumma" frågor från mig framöver.

Mvh
"Grefven".
Bilagor
20170526_134827853_iOS.jpg
Senast redigerad av Greffskij 2017-08-02/15:03, redigerad totalt 1 gång.
------------------------------
Let there be light, even if it's electrical!
Användarvisningsbild
Greffskij
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2017-05-26/12:35
Ort: Skövde

Re: BMW R80/7 PO-A Polis eller "Brümmhilde"

Inläggav Greffskij » 2017-08-02/13:04

...jag börjar redan själv med att meddela att cykeln var lite vitare under all smuts. Tvättat den en gång och kommer nog göra det en gång till med lite finare prylar, för det hade ansamlats en hel del smuts som gled av.

När jag höll på att tvätta förgasarna utvändigt (se bild) så lossnade ena "knäet" som ansluter förgasaren till luftboxen. Försökte få tillbaka den och insåg att det var otroligt dålig passform på "knäet", vinkeln och längden på röret är helt fel. På bilden sitter änden i förgasaren helt perfekt ansluten mot stosen och se då hur det ser ut mot blocket... jösses...

Fråga: Är det något fel på mina knän, är det "meningen" att det ska va så sjukt dålig passform? Har mina deformerats av värme/sol? Finns det bättre lösningar av text "dammsugarslang" i svart som sluter tätt bättre? Minsta lilla "stöt" mot knäet nu och det kommer att börja glappa och ta luft bredvid filtret...

20170731_181925653_iOS.jpg
Observera den ytterst dåliga passformen...

20170731_180428504_iOS.jpg
Bifogar även "före-och-efter-bild" av förgasartvätt. Bara den lilla detaljen lyfter intrycket av cykeln :)

Mvh

Grefven
------------------------------
Let there be light, even if it's electrical!
Användarvisningsbild
Greffskij
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2017-05-26/12:35
Ort: Skövde

Re: BMW R80/7 PO-A Polis eller "Ursula"

Inläggav BmwMats » 2017-08-02/15:34

Hej och välkommen till forumet ! :)
Trevligt att du lägger upp bilder på din nya hoj. Alltid roligt att se "före" och "under restaurering" alltefter resans gång.
Har inte något att tillföra när det gäller delar till din hoj, men vill bara välkomna dig hit, det finns säkert andra som kan hjälpa dig med delar eller tips på hur du skall få ordning på din cykel.

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW R80/7 PO-A Polis eller "Brümmhilde"

Inläggav Håkan » 2017-08-02/16:11

Greffskij skrev:
När jag höll på att tvätta förgasarna utvändigt (se bild) så lossnade ena "knäet" som ansluter förgasaren till luftboxen. Försökte få tillbaka den och insåg att det var otroligt dålig passform på "knäet", vinkeln och längden på röret är helt fel. På bilden sitter änden i förgasaren helt perfekt ansluten mot stosen och se då hur det ser ut mot blocket... jösses...

Fråga: Är det något fel på mina knän, är det "meningen" att det ska va så sjukt dålig passform? Har mina deformerats av värme/sol? Finns det bättre lösningar av text "dammsugarslang" i svart som sluter tätt bättre? Minsta lilla "stöt" mot knäet nu och det kommer att börja glappa och ta luft bredvid filtret...


Hej.
Grattis till en trevlig MC. Det finns dom som säger att 800cc är den bästa motorstorleken gamla på 2-ventilarn.

Du har absolut fel rör mellan förgasare/luftfilter. Det finns faktiskt fler olika vinklar/böjar på dessa rör. Två olika modeller av luftfilter och en mängd olika förgasare ställer till det. Och på din modell skall det även vara olika rör på höger och vänster sida.
Har du föresten provat att byta plats på rören? Det kan vara så enkelt.
Jag har nåt sånt där rör ligger här på vinden, vet inte var du bor men, kan du komma hit med din MC så kan vi prova och byta rör.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW R80/7 PO-A Polis eller "Ursula"

Inläggav Smurfen » 2017-08-03/14:34

Grefven,

Jag skulle vilja påstå att "gummit" sitter på fel sida.

Har ingen bra bild, men jag tror du förstår vad jag menar.
Sven
Airhead Traveller
Senior Airhead Mechanic
R100RT -79
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2008-11-20/23:07

Re: BMW R80/7 PO-A Polis eller "Brümmhilde"

Inläggav Greffskij » 2017-08-16/14:29

Håkan skrev:Hej.
Grattis till en trevlig MC. Det finns dom som säger att 800cc är den bästa motorstorleken gamla på 2-ventilarn.

Du har absolut fel rör mellan förgasare/luftfilter. Det finns faktiskt fler olika vinklar/böjar på dessa rör. Två olika modeller av luftfilter och en mängd olika förgasare ställer till det. Och på din modell skall det även vara olika rör på höger och vänster sida.
Har du föresten provat att byta plats på rören? Det kan vara så enkelt.
Jag har nåt sånt där rör ligger här på vinden, vet inte var du bor men, kan du komma hit med din MC så kan vi prova och byta rör.


Hej och tack, ja den är trevlig, tycker det rasslar och tickar lite för mycket från vänster motorhalva bara... kanske är ovan men jag tycker det är lite för högt. Ska lyfta kåpan nästa vecka och se om det går att justera bort på ventilerna, som nog inte är gjort på länge.

Ja det kan nog vara så att de sitter på fel sida, jag ska göra ett försök när jag fått hem delarna jag beställt från England och Motobins för då är det mekar-fest i garaget :)
------------------------------
Let there be light, even if it's electrical!
Användarvisningsbild
Greffskij
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2017-05-26/12:35
Ort: Skövde

Re: BMW R80/7 PO-A Polis eller "Ursula"

Inläggav Greffskij » 2017-08-16/14:30

Smurfen skrev:Grefven,

Jag skulle vilja påstå att "gummit" sitter på fel sida.

Har ingen bra bild, men jag tror du förstår vad jag menar.


OK jag ska testa att byta plats på de båda, de kanske har förväxlats någon gång för länge sedan, för jag tror inte att de tagits av på länge.. ska byta bensinslang till sådan utan slangklämma, till sådan med originalutseende och flätat bommulshölje, samt filtren i tanken (mässingsgrejerna, beställt nya), å då kommer jag gå på detta :) Tack för tips, jag återkommer med rapport hur det slutar...
------------------------------
Let there be light, even if it's electrical!
Användarvisningsbild
Greffskij
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2017-05-26/12:35
Ort: Skövde

Re: BMW R80/7 PO-A Polis eller "Brümmhilde"

Inläggav Håkan » 2017-08-16/17:57

Greffskij skrev:tycker det rasslar och tickar lite för mycket från vänster motorhalva bara... :)

Kontrollera även axialspelet på vipparmarna, alltså vipparmens spel i sidled mellan lagringspunkterna. För stort spel där ger en hel del slammer ifrån sig.
Det skall vara noll, eller nära noll. Givetvis skall vipparmarmen fortfarande vara lättrörlig.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW R80/7 PO-A Polis eller "Ursula"

Inläggav Greffskij » 2017-08-17/11:46

Går det att shimsa bort eller får bort utan att beställa prylar? Vet att det går att bygga om men nån platshylsa som satt på senare modeller. Är det värt att göra ett sånt jobb?
------------------------------
Let there be light, even if it's electrical!
Användarvisningsbild
Greffskij
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2017-05-26/12:35
Ort: Skövde

Re: BMW R80/7 PO-A Polis eller "Ursula"

Inläggav Håkan » 2017-08-17/15:29

Nej, några extra prylar behövs inte.
Lossa topplocksbultarna, tryck ihop lagerbockarna, momentdra topplocksbultarna. ;)

En verkstadshandbok rekommenderas starkt.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW R80/7 PO-A Polis eller "Ursula"

Inläggav Smurfen » 2017-08-19/19:12

Greffskij skrev:
Smurfen skrev:Grefven,

Jag skulle vilja påstå att "gummit" sitter på fel sida.

Har ingen bra bild, men jag tror du förstår vad jag menar.


OK jag ska testa att byta plats på de båda, de kanske har förväxlats någon gång för länge sedan, för jag tror inte att de tagits av på länge.. ska byta bensinslang till sådan utan slangklämma, till sådan med originalutseende och flätat bommulshölje, samt filtren i tanken (mässingsgrejerna, beställt nya), å då kommer jag gå på detta :) Tack för tips, jag återkommer med rapport hur det slutar...


Jag tror du kanske missförstod hur jag menade.
Plaströret är nog på rätt sida.
Men om du tar bort den bit gummislang som på din bild sitter vid förgasaren och flyttar den till andra sidan av röret så kommer röret ca 1 cm-12mm närmare förgasaren och om du då har "gummit" uppe mot luftfiltret så tror jag du är hemma.
Bild
Fotat på min Bumse alldeles nyss uppe i Pajala.
Sven
Airhead Traveller
Senior Airhead Mechanic
R100RT -79
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2008-11-20/23:07

Re: BMW R80/7 PO-A Polis eller "Ursula"

Inläggav Greffskij » 2017-08-21/12:10

Aha, det ser ut att sitta "gummslangsstumpar" på båda sidor på min... jag får experimentera lite, tycker det känns overkill med 5 slangklämmor på var sida... Jag ska testa lite vid tillfälle, just nu är det så trångt i garaget att jag inte kommer in, ska sälja av lite prylar samt investera i en MC-lyft inom kort! (Före- och efterbild kommer :) )
------------------------------
Let there be light, even if it's electrical!
Användarvisningsbild
Greffskij
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2017-05-26/12:35
Ort: Skövde


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst