Delar till R100GS PD -91

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Delar till R100GS PD -91

Inläggav Sneij » 2017-08-08/12:55

Då har min R100GS Paris-Dekar -91 kommit hem till garaget.

Vill själv nu göra en mindre service översyn så att jag vet status ....

Var inskaffar jag oljor, olje och luftfilter till denna skapelse, är det Probike som gäller eller finns det bättre alternativ i Stockholm eller nätet när det gäller grejor till denna lite äldre hoj.

Duger Biltemas oljor ?

Behöver också gummiupphängningen till bakre ljuddämparfästen, ser ut som att Kuntze och Biltema har som passar!

Behöver göra en kopia på tändningsnyckel, är det Probike som gäller ?

Tacksam för alla tips.
R18
R100 GS P/D
Royal Enfield 500 Pegasus Limited Edition
Sneij
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2016-08-16/02:07

Re: Delar till R100GS PD -91

Inläggav Greffskij » 2017-08-16/14:36

Hej, trevlig hoj!

Att ställa fråga om en viss olja funkar eller vilka som inte funkar, är som att öppna pandoras ask. Det slutar alltid med bråk och oenigheter. Jag har inte under hela mitt motorintresserade liv (inte så långt som jag får det att låta) sett ett enda inlägg eller diskussionstråd som slutat helt lyckligt, när det diskuteras.

Själv är jag av uppfattningen att om det på förpackningen står rätt siffror gällande viskositet och klassning (JASO, API och allt vad det ska stå..) så är det OK om det säljs av en tillverkare som säljer lite volymer, är i branschen.. Dvs, jag kör ibland på Biltemas oljor i mina fordon - inte alltid dock.

Det är för mig lite som mat - man kan äta en tallrik makaroner med bara ketchup på och bli mätt, och man kan äta sjurätters galamiddag på restaurang - och bli mätt... det känns säkert ibland roligare med restaurang, men ärligt - ketchup och makaroner kan va rätt gött oxå :)

Kör alla mina bilar på Biltemas oljor och har gjort sedan länge, samt mopeder och gräsklippare. Kört mina nyare hojar på Motul eller Castrol, nu till bumsen köpte jag billigaste möjliga 20W-50 från nätet, "Lucas Oil" tror jag.

Har tyvärr ingen aning om resten av frågorna. Lycka till :)
------------------------------
Let there be light, even if it's electrical!
Användarvisningsbild
Greffskij
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2017-05-26/12:35
Ort: Skövde

Re: Delar till R100GS PD -91

Inläggav Greffskij » 2017-08-16/14:37

Jag gjorde kopia av min Honda NX650 Dominator-nyckel samt nyckeln till min KYMCO moped, hos lokala nyckelverkstaden/skomakaren. Har den ingen elektronik så gick det snabbt och lätt och fungerade perfekt. Gjorde även kopia på min R80/7-nyckel hos lokala skomakaren, gick på 1 minut och kosta 80 spänn.
------------------------------
Let there be light, even if it's electrical!
Användarvisningsbild
Greffskij
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2017-05-26/12:35
Ort: Skövde

Re: Delar till R100GS PD -91

Inläggav Sneij » 2017-08-18/10:34

Greffskij skrev:Jag gjorde kopia av min Honda NX650 Dominator-nyckel samt nyckeln till min KYMCO moped, hos lokala nyckelverkstaden/skomakaren. Har den ingen elektronik så gick det snabbt och lätt och fungerade perfekt. Gjorde även kopia på min R80/7-nyckel hos lokala skomakaren, gick på 1 minut och kosta 80 spänn.


Beställde nya ämnen på Probike då jag vill ha den vikbara nyckeln kom hem på ett par dagar, lokala nyckelsmeden sågade till för 0:- då jag är en återkommande kund, för väskorna skickade han ner mig till skomakaren i tunnelbanan då han inte hade ämnen hemma.
R18
R100 GS P/D
Royal Enfield 500 Pegasus Limited Edition
Sneij
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2016-08-16/02:07


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst