BMW R75/7 -77 fd polis.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

BMW R75/7 -77 fd polis.

Inläggav Stefan Ögren » 2017-08-24/21:26

Hej därute.
Jag har åter blivit med Bumse, har haft sen 1980 fram tills ett par månader sen då jag sålde min R1150R -02. Nu står det en helvit R75/7 -77 i garaget. Köpt i Stockholm för snart två veckor sen. Den har 10700 mil på mätaren och vart besiktad för en vecka sen med blankt papper. Planen är att ställa den i ett originalskick som en standard R75/7 från -77 med bara lite synliga rester från dess tjänst hos polismyndigheten. Den vita färgen på skärmar och tank behåller jag nog (tänker dock byta till en vanlig framskärm) men ramen som behöver kärlek och omvårdnad tänker jag lacka svart.

Cykeln är i ett patinerat men hyggligt gott skick och den går numera rätt fint efter lite förgasarjusteringar. Tänker i samband med vintervilan göra en storservice på cykeln samt montera ner den lite för arbetena på ramen. Har tänkt lägga ut lite bilder och text fortlöpande när arbetet fortskrider. Jag har dock några frågor som ni där ute kanske har svar på:

- Har poliscyklarna lägre utväxling än standard? Den varvar lite drygt 4000 r/m i 100 km/t. Tycker dock att det känns som hastighetsmätaren visar mindre fart än brukligt, är den kanske kalibrerad exakt för just polisiära ändamål?
- Det sitter ett hålförsett järn i ramen uppe över motorn, är detta nåt som poliscyklar har eller satt det på alla? Minns dock inte att mina R100:or hade nåt sådant.

Det var allt för nu, mvh Stefan Ögren Olsäter ml 2653059
Bilagor
image.jpg
image.jpg
Stefan Ögren
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2017-08-15/22:23

Re: BMW R75/7 -77 fd polis.

Inläggav Håkan » 2017-08-28/18:51

Hej.
Din Bumse ser fin ut. :)
Standard utväxling på R75/7 var 32:10. Det står stämplat på slutväxeln, nära anslutningen mot svingen, vad din MC har för utväxling, troligen är det 32:10. Alla växellådor har lika utväxling, där är det ingen skillnad.

Din andra bild visar fästet för styrdämpare. Som tydligen inte är monterat på din MC, kanske var det en option då.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW R75/7 -77 fd polis.

Inläggav Stefan Ögren » 2017-09-10/11:25

Några små framsteg har gjorts; polismodellens styre av jordfräsmodell har bytts ut till ett lägre och rakare. Det blev ett svart styre, men om jag behåller det eller köper ett original/replika det får vi se. En svart baklampa i plast ersatte polisens lite tyngre plåtdito också, och sidokåporna ligger grundmålade och väntar på en täcklack av gräddvit modell.

Jag har fått en del delar över, polisstyret, vitlackad plåtbaklampa med antennhål, jättestänkskydd modell Ä samt en hög och smal vindruta om någon är intresserad. Tror dock att jag behåller polistutorna, de sitter rätt bra med fästetpå cylinderbågarna. Dock tror jag att jag modifierar bågarna lite då jag inte avser ha extraljus på cykeln...

Mvh Stefan Ögren ml 2653059
Bilagor
image.jpg
Stefan Ögren
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2017-08-15/22:23

Re: BMW R75/7 -77 fd polis.

Inläggav Stefan Ögren » 2017-09-12/07:15

Nu har jag uppdaterat R 75:an lite; original baklampa i plast samt att jag satt på ett annat, lite lägre och rakare styre. Sidokåporna lackade jag gräddvita igår och snart ska de monteras också...
Mvh Stefan Ögren Olsäter ml 2653059
Bilagor
image.jpg
Stefan Ögren
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2017-08-15/22:23

Re: BMW R75/7 -77 fd polis.

Inläggav Albert » 2017-10-31/18:42

Stefan Ögren skrev:- Har poliscyklarna lägre utväxling än standard?
Den varvar lite drygt 4000 r/m i 100 km/t.
Tycker dock att det känns som hastighetsmätaren visar mindre fart än brukligt, är den kanske kalibrerad exakt för just polisiära ändamål?

- Det sitter ett hålförsett järn i ramen uppe över motorn, är detta nåt som poliscyklar har eller satt det på alla? Minns dock inte att mina R100:or hade nåt sådant.


Nej. Standard utväxling.
4000rpm vid 100 kan stämma.
Ja. Den går inte i 100... den går nog snarare i 90... köp en trampcykelmagnethastighetsmätare som tillåter 200km/h. Har testat GPS och finner de ger för stora avvikelser = litar inte på dem.
Kolla att du har -rätt- hastighetsmätare! Tror Håkan har tillgång till tabellerna.
Finns en kod på hastighetsmätare, står under centrum. Det är en kvot mellan slutväxeln och utgående axel (kommer inte ihåg hur man räknar ut den). Jag hade 1:3.37, bytte till 1:3.2 som du har och fick -exakt- rätt km/h mellan 50-110km/h, för mycket under och för lite ovan. Kör då med 120/90-18" däck bak.

Bild på järnet med hålen. Det kan vara en del till skidorna (tillverkades av Team Orange, Henrik Karlgren, Kalmar).
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: BMW R75/7 -77 fd polis.

Inläggav Stefan Ögren » 2017-11-05/22:00

Tack för svar Albert. Det står W-737 på mätaren. Bak har jag ett Me 77 4:00-18 och 32-10 på kardan. Ska kolla med Håkan vid tillfälle...Mvh Stefan
Stefan Ögren
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2017-08-15/22:23

Re: BMW R75/7 -77 fd polis.

Inläggav Timmervikaren » 2017-11-05/23:25

En sådan motorcykel är det som fått mig att köra BMW och boxer. Barndomens polis-mc verkar har gjort stort intryck på mig.
Nostalgi!
Lycka till med renoveringen!
Mats Hermansson
D10
Kungälv

R1250RS -22
Användarvisningsbild
Timmervikaren
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2015-12-25/10:02

Re: BMW R75/7 -77 fd polis.

Inläggav knutk » 2017-11-06/10:35

Stefan Ögren skrev:Tack för svar Albert. Det står W-737 på mätaren. Bak har jag ett Me 77 4:00-18 och 32-10 på kardan. Ska kolla med Håkan vid tillfälle...Mvh Stefan


Legg det i skuffen for nytteløs kunnskap:

"W=" indikerer antall omdreininger på wiren for å rulle 1 km på km.-teller.
Så W-737 betyr at wire må snurre rundt 737 ganger for 1 km.
For å kalibrere speedometer kan man regne ut rpm på wire kontra indikerte km på speedometer.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: BMW R75/7 -77 fd polis.

Inläggav Albert » 2017-11-06/16:36

Finns en formel.
Kardanen snurrar med 1.5:1
Slutväxeln snurrar med 3.2:1 mot kardanen
=> 4.8:1 mot motorns rpm
Kommer inte ihåg formeln. Men 337...var det 3.37 växelns eller 3.2 växelns?... polisens moppar reparerades med de delar som fanns på hyllan många gånger...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst