BMW R75/7 -77 fd polis.
Postat: 2017-08-24/21:26
Hej därute.
Jag har åter blivit med Bumse, har haft sen 1980 fram tills ett par månader sen då jag sålde min R1150R -02. Nu står det en helvit R75/7 -77 i garaget. Köpt i Stockholm för snart två veckor sen. Den har 10700 mil på mätaren och vart besiktad för en vecka sen med blankt papper. Planen är att ställa den i ett originalskick som en standard R75/7 från -77 med bara lite synliga rester från dess tjänst hos polismyndigheten. Den vita färgen på skärmar och tank behåller jag nog (tänker dock byta till en vanlig framskärm) men ramen som behöver kärlek och omvårdnad tänker jag lacka svart.
Cykeln är i ett patinerat men hyggligt gott skick och den går numera rätt fint efter lite förgasarjusteringar. Tänker i samband med vintervilan göra en storservice på cykeln samt montera ner den lite för arbetena på ramen. Har tänkt lägga ut lite bilder och text fortlöpande när arbetet fortskrider. Jag har dock några frågor som ni där ute kanske har svar på:
- Har poliscyklarna lägre utväxling än standard? Den varvar lite drygt 4000 r/m i 100 km/t. Tycker dock att det känns som hastighetsmätaren visar mindre fart än brukligt, är den kanske kalibrerad exakt för just polisiära ändamål?
- Det sitter ett hålförsett järn i ramen uppe över motorn, är detta nåt som poliscyklar har eller satt det på alla? Minns dock inte att mina R100:or hade nåt sådant.
Det var allt för nu, mvh Stefan Ögren Olsäter ml 2653059
Jag har åter blivit med Bumse, har haft sen 1980 fram tills ett par månader sen då jag sålde min R1150R -02. Nu står det en helvit R75/7 -77 i garaget. Köpt i Stockholm för snart två veckor sen. Den har 10700 mil på mätaren och vart besiktad för en vecka sen med blankt papper. Planen är att ställa den i ett originalskick som en standard R75/7 från -77 med bara lite synliga rester från dess tjänst hos polismyndigheten. Den vita färgen på skärmar och tank behåller jag nog (tänker dock byta till en vanlig framskärm) men ramen som behöver kärlek och omvårdnad tänker jag lacka svart.
Cykeln är i ett patinerat men hyggligt gott skick och den går numera rätt fint efter lite förgasarjusteringar. Tänker i samband med vintervilan göra en storservice på cykeln samt montera ner den lite för arbetena på ramen. Har tänkt lägga ut lite bilder och text fortlöpande när arbetet fortskrider. Jag har dock några frågor som ni där ute kanske har svar på:
- Har poliscyklarna lägre utväxling än standard? Den varvar lite drygt 4000 r/m i 100 km/t. Tycker dock att det känns som hastighetsmätaren visar mindre fart än brukligt, är den kanske kalibrerad exakt för just polisiära ändamål?
- Det sitter ett hålförsett järn i ramen uppe över motorn, är detta nåt som poliscyklar har eller satt det på alla? Minns dock inte att mina R100:or hade nåt sådant.
Det var allt för nu, mvh Stefan Ögren Olsäter ml 2653059