R90S-74 blyersättning?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R90S-74 blyersättning?

Inläggav Daniel_Lindqvist » 2017-11-25/20:05

Hej!

Jag har nyligen fått ärva en R90/S från 74. Jag har inte jättebra koll på äldre hojar. Jag har kikat lite i en manual jag hittat på nätet och förstått att man ska tanka 98 oktan.
Ska man använda blyersättning till denna hoj? Om så är fallet, vad händer om man inte gör det?
Daniel_Lindqvist
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-11-25/19:44

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-11-25/22:54

Jag har en R90S -74 "under renovering" - har aldrig kört hojen, eftersom jag köpte den i delar.
Kommer nog att köra blyersättning i den, då toppar/ventiler är helt orörda och alltså inte konstruerade för blyfritt bränsle.
Blyet har (eller hade, snarare) flera funktioner; dels förbättrades oktantalet/knackningsbeständigheten, dels smorde och tätade blyet. Framförallt kontaktytan mellan ventiltallrik och ventilsäte mådde bra av att beläggas med bly - dels smorde blyet vilket minskade slitaget avsevärt, dels hjälpte det till att täta så inga förbränningsgaser kunde passera. Dessutom förbättrades värmeöverföringen mellan ventiltallriken och ventilsätet, vilket hjälpte framför allt avgasventilen att inte bli skadligt varm.

Motorer som är konstruerade för blyfritt bränsle har hårdare, mer värmetåligt material och snävare toleranser i ventiler och ventilsäten.
Utan bly eller blyersättning (som brukar bestå av kalium, natrium eller andra hyggligt "ofarliga", mjuka metaller) blir det stort slitage om grejorna inte är konstruerade för blyfritt, och i värsta fall kan det bli överhettning med brända ventiler som följd.
Även med blyersättning blir slitaget större på ventiltallrik/ventilsäte - följden blir ofta, att ventilspelet minskar med tiden, vilket i sin tur ökar risken för ventilskador.
Mitt recept är alltså, att köra med blyersättning och att kolla ventilspelet med ganska täta intervaller!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Håkan » 2017-11-26/08:19

Som vanligt, ett mycket kompetent svar av den gode Gunnar. ;)

Det man eventuellt kan tillägga är att det är inte förödande för motorn att någon enstaka gång tanka utan blyersättning. Du behöver inte ringa efter bärgningshjälp om du glömt blyersättningen hemma. :)
Har tillochmed läst rekommendationer om blyersättning vid varannan tankning. :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Kovlingen » 2017-11-26/09:31

Ventilmekanismen :
Läste något för länge sedan att ventilerna roterar sakta i sätena för att inte
riskera att det kan bildas något ställe där avgaserna bränner säte eller ventil .
Där kommer blyet in som smörjning för att ventilen skall ha lättare att rotera .
Ventiler å säten slipar in sej själva och håller tätt kan man säja .

Det är väl alltid några Liter kvar när man fyller tanken och där finns ju en
del ersättning kvar . (om man inte kört tomt)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav CG Arvidsson » 2017-11-26/12:09

Läste också för en del år sedan att blyersättning gör endast nytta vid höga effektuttag/varvtal. Min 90S har inga nya ventilsäten och har gått 8000 mil. Första ägaren var jag själv, och en annan emellan. Minns en kappkörning med WV Golf i Tyskland, vilket slutade med att hans motor spred ut motordelar både på mig och på vägen. Kunde inte låta bli att köra upp jämsides och peka på BMW- märket på tanken.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Kovlingen » 2017-11-26/12:18

Ändrad av mej .
Högre oktantal skyddar väl även mot spikningar och blir det dessutom på högvarv
kan det skapa sönderbrända eller spruckna kolvar .
Senast redigerad av Kovlingen 2017-11-26/13:04, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-11-26/12:45

Kan vi hålla oss till ämnet, kanske?

Blyersättning fungerar hyggligt som smörj- och tätningsmedel, oavsett varvtal - dock inte så bra som bly.
Någon oktanhöjande effekt har det dock inte, så för en R90S är det nog bra att "grunda" med 98 oktan - i min instruktionsbok står det att bränslekvaliteten ska vara "Premiumbensin min 98 oktan".
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Kovlingen » 2017-11-26/13:08

Detta enl. Wikipedia :
Från bly till blyfritt .
Förr innehöll bensin alkylbly för att höja oktantalet. En bieffekt var att det motverkade "valve seat recession"; mikrosvetsning av ventil och säte. Alkylbly, det vill säga tetraetylbly eller tetrametylbly, användes tillsammans med etylendibromid och etylendiklorid (kallade "scavengers") för att undvika blybeläggningar i motorn.
Om det var jag som halkade vet jag inte :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav knutk » 2017-11-26/15:02

Et alternativ er å få toppen modifisert til å akseptere blyfri bensin. Der er flere firma som kan gjøre denne jobben, også i Sverige.
Koster noen få tusenlapper.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-11-26/16:16

Kovlingen skrev:Detta enl. Wikipedia :
Från bly till blyfritt .
Förr innehöll bensin alkylbly för att höja oktantalet. En bieffekt var att det motverkade "valve seat recession"; mikrosvetsning av ventil och säte. Alkylbly, det vill säga tetraetylbly eller tetrametylbly, användes tillsammans med etylendibromid och etylendiklorid (kallade "scavengers") för att undvika blybeläggningar i motorn.

Det var det jag försökte beskriva, bäste Kovling.... Fast Wikipedia-artikeln är ganska otydlig - "valve seat recession" betyder att ventlitallriken sjunker djupare och djupare i ventilsätet. Det man kallar "mikrosvetsning" är en av flera orsaker till att det sker.

knutk skrev:Et alternativ er å få toppen modifisert til å akseptere blyfri bensin. Der er flere firma som kan gjøre denne jobben, også i Sverige.
Koster noen få tusenlapper.

Det är såklart ett alternativ, men knappast värt besvär/kostnad om inte hojen körs väldigt mycket.
Det gäller dessutom att jobbet görs rätt - jag har hört flera berättelser om ventilsäten som lossnat och topplock som spruckit, pga att nya, hårdare ventilsäten passats in felaktigt.
Som Håkan skriver ovan - det händer inget dramatiskt om motorn körs utan blyersättning ibland, och händer det något är det mest sannolikt att ventilspelet minskar successivt. Kan ju såklart leda till följdskador, om det inte upptäcks i tid!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav CG Arvidsson » 2017-11-26/17:04

Lite OT kanske. Det jag har upplevt både från förr och nu med min S, är att DellOrto-förgasarna är känsliga på inställningen. I vintras gjorde jag en ordentlig ultraljudstvätt och bytte ut i stort sett hela innanmätet. Detta gjorde att speciellt på låga varvtal att motorn gick mjukare. Det jag verkligen saknar är uttag för vaccumklockor. Ska försöka klura ut detta under vintern. Ska man helrenovera kanske man ändå ska byta ut förgasarna mot nya Dellos. Dom är faktiskt inte så dyra.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Daniel_Lindqvist » 2017-12-03/00:56

Tack så mycket för all info!
Ser fram emot våren! Vrom vrom!
Daniel_Lindqvist
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-11-25/19:44

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Colt2000 » 2017-12-23/15:35

Ett alternativ är att köra på Avgas 100LL (low lead) det är ett blyat bränsle.
Men tyvärr är det rätt så dyrt ca 22kr litern och att det ska vara (low lead) men tydligtvis mer bly än det gamla bilbränslet.

Vet bara att tändstiften blir betydligt skitigare och du kan få en ”loppa på stiftet” och har du katalysator så blir den förstörd.

Vet ej om någon har provat förutom jag i gräsklipparen med dräneringsbränsle från tankarna i flygplanet.

Kom på en sak, vi skulle ta bort en gammal volvo som hade stått ute i ca 10år med flygbränsle i tanken . Den startade direkt och gick att köra med 10 gammalt flygbränsle i tanken. Man drog ut choken, så det var förgasare på volvo 240in.
Användarvisningsbild
Colt2000
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2017-01-28/12:29

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav knutk » 2017-12-23/16:41

CG Arvidsson skrev:......
Det jag verkligen saknar är uttag för vaccumklockor. Ska försöka klura ut detta under vintern. Ska man helrenovera kanske man ändå ska byta ut förgasarna mot nya Dellos. Dom är faktiskt inte så dyra.


Der er faktisk uttak for vacum på forgasserne. Men det sitter på innsiden av forgasseren og i praksis vanskelig å nå. Derfor har BMW satt inn en skrue mellom forgasser og sylinder (husker ikke om det er M5 eller M6).
Man kan erstatte skruen med vacumnippel. Man finner de på eBay, og der følger med en gummihette som dekker til nippelen når den ikke brukes. Således se det bare å fjernegummihetten og tre på vacumslangen når forgasser skal justeres.

Angående ny forgasser: Der selges repsett med samtlige dyser og pakninger. Med mindre tønna er slitt mot forgasserveggen oppnår man det samme med å skifte slitedelene i forgasseren. Vask med ultralyd fikser det kosmetiske.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Perra_II63 » 2017-12-23/16:47

Avgas 100 LL är ju ett flygbränsle, AVionic GASoline 100 står för oktantalet Low Lead. Blir lite besvärligt bara att tanka då man för det mesta måste in på ett flygfält för att få tag i drivmedlet.

Men för all del så går det köra vanliga motorer på bränslet. Men jag vet inte hur gummipackningarna mår då det är ganska aggressivt bränsle. Spill på händerna blir de alldeles vita då det har dunstat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav CG Arvidsson » 2017-12-23/17:18

När jag jobbade på flygplats en gång i tiden körde jag en del på 100LL i min R75/5. Det gick alldeles utmärkt. Cisternerna skulle ju dräneras varje dygn och då råkade man ju gå förbi hojen med spannen efteråt. Möjligen ökade beläggningarna på stiften något. På flygmotorerna rengörs/blästras och provtrycks stiften regelbundet. Har även kört på 108 oktan och det bra också. Speciellt de stora stjärnmotorerna krävde höga oktantal för att undvika spikningar,upptill 130 oktan. Ofta var dom kompressormatade.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-23/17:25

Colt2000 skrev:... tydligtvis mer bly än det gamla bilbränslet.

Och varför i hela fridens namn skall man än en gång börja sprida ut bly med avgaserna? Hur man gjorde förr är en sak, men det finns en påtaglig orsak till, att bly togs bort ur bensinen. Det är giftigt och långlivat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

R90S-74 blyersättning?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-12-23/18:05

Nu handlade ju trådens ursprungliga fråga om, vad man kan använda för bränsle/tillsatser i en motor som är konstruerad för blyad bensin.
Det förefaller ganska logiskt, att använda just blyad bensin...
Att den är svår att få tag på är såklart ett dilemma, liksom att bly är ett miljögift som inte bör spridas i naturen.
Det som förvånar mig är, att det fortfarande är tillåtet med bly i flygbränsle - men någon anledning finns det väl till det.
Kan inte tänka mig, att ett eller annat veteranfordon, som körs sparsamt på blyat bränsle, ger ett nämnvärt tillskott till de farliga bly-utsläppen.
För egen del tänker jag inte jaga AvGas till min R90S - det får duga med den blyersättning som finns att köpa.
Flygbränslet tycks inte vara allmänt tillgängligt, och det är troligen inte ens tillåtet att använda i motorfordon på väg (inte beskattat på ”rätt” sätt).
*EDIT*
Har läst på lite om AvGas 100LL. Det tycks som det fungerar dåligt i förgasarmotorer, då det har stor andel kolväten med låg ångbildningsvärme. Kort beskrivet - förgasare måste bestyckas om rejält, för att fungera med flygbränsle! Lär dock fungera om man blandar med 98-oktanig handelsbensin, typ 50-75%. Kvarstår dilemmat med bränsleskatten. Och att blyet är ett potent miljögift.
Känns enklare med blyersättning...
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav CG Arvidsson » 2017-12-23/19:35

Flygbranchen håller mer och mer på att ställa om till blyfritt. Många sportflygplan kan idag beställas med dieselmotorer från Thielert, grundas på en Mercedes A-klassmotor. Efter en del problem fungerar dessa idag mycket bra. På lite större flygplan tar man inte ut mer effekt än man kräver för varje start. Man matar in aktuell startvikt, banlängd,temperatur, lufttryck, ev.halka på banan, vindriktning och vindstyrka. Förutom miljövinster vinner man livslängd på motorerna. Skulle man få ett motorbortfall på en motor får man automatiskt full effekt på gående motor.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

R90S-74 blyersättning?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-12-23/21:51

CG, nu när vi ändå är rejält ”off-topic” - är det så, att dessa Thielert-dieslar är anpassade att gå på JET A1 eller annat tillgängligt jetbränsle?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav BrooklynS » 2017-12-23/22:01

Japp...


Skickat från min iPad med Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav CG Arvidsson » 2017-12-23/22:32

Dom går INTE bra på bensin. Numera har man olika stora munsrycken på tankslangarna för de båda sorterna. Det skulle man ha på vägmackarna också. Jag har lyckats tanka fel åt båda håll. En K1100 RS- motor går riktigt dåligt på diesel, men en AUDI A3 diesel går hyffsat på bensin.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-12-23/22:54

CG Arvidsson skrev: Numera har man olika stora munsrycken på tankslangarna för de båda sorterna. Det skulle man ha på vägmackarna också.

Det har man.... Det ska inte gå att tanka en modern dieselbil med bensin, och vice versa.
Diesel-munstycket är grövre än bensin-munstycket.
Motorcyklar är det värre med, de flesta har tillräckligt stor öppning för att tankas med diesel-munstycke....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav CG Arvidsson » 2017-12-23/23:00

Tillbaka till verkligheten. Jag kan inte hitta några vaccum-uttag på mina Dell-Orto förgasare. Skicka gärna en bild på dessa och en länk till ebay. Jag har original förgasare.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Håkan » 2017-12-24/06:49

CG Arvidsson skrev:Jag kan inte hitta några vaccum-uttag på mina Dell-Orto förgasare.

Hej CG med flera.
Min minnesbild av vaccum-uttag på Dell-Orto (R90S) är att det inte fanns på de tidigaste modellerna.
Jag har sett Dell-Orto med vaccum-uttag, kanske det infördes på senare modeller?

Har förövrigt ett par Dell-Orto från en R90S 1974 här i min verkstad, (som tillhör en känd forum-medlem tillika nybliven R90S-ägare) dessa saknar vaccum-uttag. ;)

EDIT:
Jag har roat mig med att Googla en del här på Julaftonsmorgon.
Det verkar som att vaccum-uttag på Dell-Orto förgasare R90S infördes från och med årsmodell 1975. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav CG Arvidsson » 2017-12-24/10:28

Det kanske förklarar saken. Min är tillverkad Dec. 74. Men jag köpte den våren 75. Men jag kan inte hitta dessa uttag på några bilder i diverse kataloger. Om du har möjlighet någon gång kanske du kan skicka en bild på ett sådant uttag.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Karl Bergman » 2017-12-24/12:46

Passar kanske inte till dina förgasare men så här gjorde jag till min R60. Hade smörjnipplar liggande och hattar till dem. Det fins en backventil i form av en kula och fjäder men det är lätt att ta bort detta. Konisk gänga på nippeln så enkelt att få tätt med lite gängtätning.
Simpel lösning för att kunna använda "Mimmimetern"

God Jul till er alla men i synnerhet gubbarna i garaget // Karl B.
Bilagor
IMG_3288.jpg
IMG_3285.jpg
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav CG Arvidsson » 2017-12-24/15:14

Tackar för tipset. Detta har jag funderat på att göra på min R60/2 också.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Izvor » 2017-12-26/22:35

Bifogar bild på vakumuttag. Det är kanalen på andra sidan som är uppborrat.
Bilagor
image.png
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Velocette » 2018-01-25/04:55

Tilbake til opprinnelig trådstart:
På min R80 St har jeg i alle år tilsatt 2-taktsolje (syntetisk) i tanken.
I en periode tilsatte jeg også blyerstatning sammen med 2-taktsolje.
Med jevne tidsrom gikk tomgangsdysene tette. En seig masse som satte seg i dysene.
I et gammelt "Alt om mc" fant jeg en artikkel om at 2-taktsolje og blyerstatning sammen ville levre seg - bli til en seig masse. Lenge trodde jeg at dette var grunnen.
Etter mye fundering fant jeg ut av problemet: Jeg ledet veivhusventilasjonen (som går til luftfilterboksen) ut i friluft. Etter det har jeg ikke hatt problemer med tette tomgangsdyser, (munstycke)
Noen andre med samme erfaringer ?
Per
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Izvor » 2018-01-26/14:25

Du är inte ensam.

Det är också en liten varning att motorn börjar bli lite sliten.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Velocette » 2018-01-26/14:39

Og da Izvor, tenker du på topper og ventiler ?
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Izvor » 2018-01-27/12:47

Velocette skrev:Og da Izvor, tenker du på topper og ventiler ?


Hej

Jag tänker på "Blow By" läckage mellan cylinderväggen och kolven.

Det är vid förbränning som det läcker in i vevhuset och det leds bort genom den slangen igenom förgasarna för att brännas bort. Jo högre blow by så får man högre flöde genom den slangen. Vid högre flöde så tar den med sig en del oljedimma från vevhuset som i sin tur sätter igen dina förgasare. Lite olja, fuktig luft så blir det geggigt.

Jag hadde löst det precis som du.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Velocette » 2018-01-27/16:06

Tror du at 4-5 mm utlopp (gummislange) holder ?
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Izvor » 2018-01-27/17:49

Velocette skrev:Tror du at 4-5 mm utlopp (gummislange) holder ?



Hej igen

Nej, det tror jag inte. Det kan bli för liten area och då kommer du att få högre tryck i vevhuset. Då finns det risk att dina packboxar eller vad nu man vill kalla de på utgående axlar börjar läcka.

Jag hadde kört med samma diameter, 12mm om jag minns rätt. Sen om man vill kan man dra slangen rätt upp under tanken i ett U och ner igen nånstans i det fria.

Med U:et så minskar mängden olja som följer med.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: R90S-74 blyersättning?

Inläggav Velocette » 2018-01-28/08:21

Takk for verdifulle tips !
Skal legge om slangen, - og under tanken.
Per
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst