Sida 1 av 1

Värdering

InläggPostat: 2018-01-03/15:40
av Daniel_Lindqvist
Hej!

Jag har nyligen ärvt en bmw r90s 1000 cc -1974.
Jag har försökt ta reda på vad den kan vara värd men inte lyckats. Har inte hittat någon till försäljning i Sverige.
Den fick ny lackering på 80-talet från vit till svart. I övrigt är den i kanonskick. Även originalboxar (också omlackerade) finns kvar.

Någon som har något hum om pris?

(Obs. Kommer aldrig sälja familjeklenoden)

Re: Värdering

InläggPostat: 2018-01-03/16:29
av BrooklynS
Vit var den knappast som ny. Värdet på dessa ligger i spannet 40.000-80.000 beroende på skick och om den är original. Ej körklart objekt givetvis billigare. Lågmilad originalhoj i fint skick högre.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Re: Värdering

InläggPostat: 2018-01-03/16:32
av Bror Gårdelöf
Jag kan inte hjälpa Dig med värderingen - men om Du faktiskt har en välvårdad, oskruvad R 90 S, har Du en klenod.

Skall jag strö tvivel i Din glädjebägare, får det bli, att det finns en del hojar på marknaden, som är omgjorda för att likna R 90 S - men alltså säljs under falska förespeglingar. Men har Du koll på hojens historia, kanske denna sista varning är obefogad. (Det där med färgen gör mig tveksam. R 90 S var ju känd för att vara "handsprayad" i orange och silver, så att det egentligen inte fanns två identiskt lika exemplar från fabrik. Men den kanske fanns i andra originalfärger också?
1000 kubik låter än mer långsökt. Angiven slagvolym på R 90 S 1974 är 898 kubikcentimeter - och jag har inte läst något om, att modellen förstorades av fabriken.)

(Jag har hört - men kan ha helt fel - att välvårdade R 90 S kan betinga priser väl över 100 000 SEK.)

Re: Värdering

InläggPostat: 2018-01-03/16:40
av Håkan
Hej, och grattis!
R90S är en av BMW´s ikoner. Ett fint originalexemplar stiger i värde.

Men två saker är konstiga med din MC...
Du skriver 1000cc?
R90S var på 900cc (898cc för att vara exakt). Är den ombyggd med andra (eller borrade) cylindrar?

Du skriver också omlackad från vit till svart?
R90S 1974 var lackad i speciell tvåtons lack, brukar kallas silver/smoke. Den orange tvåtonslacken Bror nämner kom först 1975. Väskorna som originalmonterades var tillverkade av Krauser i svart plast.

Kan du lägga in några bilder på din MC här?

Re: Värdering

InläggPostat: 2018-01-03/17:35
av Hasse Gustafsson
Kan nämna att jag i höstas fick 68k för min helt original R90s -75, Daytonaorange.
Som tidigare nämnts så finns det hojar som är ombyggda för att likna 90s.

Re: Värdering

InläggPostat: 2018-01-03/20:40
av Daniel_Lindqvist
Tack för alla svar.
Bifogar en bild.
Det är möjligt att originalfärgen var silver. Minns vagt nån bild på den som jag såg för många år sen.
När jag söker på regnumret så får jag fram Bmw r90s 1974. Den har gått 8500 mil

Re: Värdering

InläggPostat: 2018-01-03/20:55
av Daniel_Lindqvist
Bläddrade till slut längre ner i biluppgifterappen och såg att jag hade fel angående 1000 cc. Det är 898cc :) Dock så är det inlackerat "1000" som ni ser på bilden i förra inlägget. Så jag har alltid antagit att det var gällande kubik.
Pappsen kanske fick mer tjejer på den iden med "1000" kubik :)

Re: Värdering

InläggPostat: 2018-01-03/21:17
av Gunnar Elmgren
Jag har också en R90S -74.
Som Håkan skriver ovan, var alla 74:or lackade i ”Rauchsilber”, handtonat med guld-randning.
1975 kom även en alternativ lack, ”Daytona orange” även den handtonad, med röd randning.
Detta är de enda två färger R90S levererats med, så Din svarta är definitivt omlackad (och om den var vit innan, har den lackats om minst två gånger).
Snygg hoj annars, men värdet dras ner av att lacken är ”fel” och att den saknar några original-grejor (emblemen på sidokåporna, det är inte original ventilkåpor och stötdämparna ser inte ut som originalet, t ex).
Ser även ut att vara "fel" ljuddämpare, R90S ska ha lätt uppdragna dämpare med en liten "knix" - men det är svårt att avgöra av Din bild.
Att Din hoj är en -74 syns bl a på, att bromsskivorna är solida - på årsmodell -75 kom hålborrade skivor.
Du bör även ha den lite skumma handbromscylindern - den sitter inte uppe vid handtaget utan bakom styrhuvudet under tanken, och manövreras med en vajer från bromshandtaget!

Gissar på ett värde på 25-50.000, beroende på mekaniskt skick och om originaldelarna finns kvar.

R90S "Rauchsilber" - troligen en 75:a, då den har hålborrade bromsskivor. Eller så är det en -74 som fått nya skivor. USA-modell är det i alla fall, med tanke på sidoreflexerna.
mcy1214_root_r90s-028.jpg


R90S 75-76 "Daytona Orange"
2014-bmw-r90s-history-making-motorcycles-1.jpg

Re: Värdering

InläggPostat: 2018-01-03/22:07
av Kovlingen
Jag har ingen aning om detta men skulle den tidigare kunnat ha varit i polismaktens ägo och därför vit ?

Re: Värdering

InläggPostat: 2018-01-03/22:15
av Håkan
Daniel_Lindqvist skrev:Tack för alla svar.
Bifogar en bild.
Det är möjligt att originalfärgen var silver. Minns vagt nån bild på den som jag såg för många år sen.
När jag söker på regnumret så får jag fram Bmw r90s 1974. Den har gått 8500 mil

Ser ut att vara ett fint objekt.
Tycker Gunnars värdering är rätt så ok, möjligen lite hög. Däremot återställs den i pefekt originalskick så fördubblas det.

Re: Värdering

InläggPostat: 2018-01-03/22:46
av CG Arvidsson
IMG_0271.jpg
Logga in på Max Motorcycles, där kan du sedan mata in ramnumret och se vilken månad och år den är tillverkad. Sadeln och bromsskivor är från 74 , men blinkershus från 75 och framåt. Styrdämparen är inte original. Polisen tror jag inte hade några 90S. Kolla så att ramnumret är riktigt instämplat , med ett litet BMW-märke båda sidor om. Motornummer och ramnummer ska vara samma. Motornummer är stämplat vid oljestickan. Min är rambytt pga förra ägaren hade gjort en vurpa. Då köpte man nummerlösa ramar och stämplade in det gamla numret innan besiktning. Kanske påverkar värdet lite, men jag har en cykel som trivs med.

Re: Värdering

InläggPostat: 2018-01-04/22:24
av Bengt-Åke Vestman
Daniel_Lindqvist skrev:Tack för alla svar.
Bifogar en bild.

...

Bläddrade till slut längre ner i biluppgifterappen och såg att jag hade fel angående 1000 cc. Det är 898cc :) Dock så är det inlackerat "1000" som ni ser på bilden i förra inlägget. Så jag har alltid antagit att det var gällande kubik.
Pappsen kanske fick mer tjejer på den iden med "1000" kubik :)


Min personliga åsikt är att din hoj är betydligt snyggare och coolare än original. Jag skulle lätt behålla den exakt sådär. Den berättar en historia och är ett tidsdokument på ett väldigt charmigt sätt som stärks av att det är din pappas. Det är möjligt/troligt att marknaden skulle värdera hojen högre om du gör om den till original, men ska du inte sälja har det ju ingen betydelse. Om du lackar om den och fixar den till originalskick blir den ändå bara en kopia av originalhojen. Som den är nu har den ju en själ!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Värdering

InläggPostat: 2018-01-05/07:42
av Håkan
CG Arvidsson skrev:Logga in på Max Motorcycles, där kan du sedan mata in ramnumret och se vilken månad och år den är tillverkad.

Finns här också, BMW´s egen tjänst.
http://www.bmwarchiv.de/
Skriv in chassinummer (sju sista tecken) under BMW Vin Dekoder.
Så får du fram de data BMW sparat om ditt fordon. :)
EDIT: Ser att sidan är reklamfinansierad, Du behöver inte tanka hem nåt program eller så. fyll bara i VIN (Vehicle Identification Number) och att du inte är en "robot".

Bengt-Åke Vestman skrev:Jag skulle lätt behålla den exakt sådär. Den berättar en historia och är ett tidsdokument på ett väldigt charmigt sätt som stärks av att det är din pappas.

Bengt-Åke har onekligen en poäng här, ett tidsdokument är inte att förakta. :D

Re: Värdering

InläggPostat: 2018-01-05/12:59
av Thomas Stadin
Daniel_Lindqvist skrev:Bläddrade till slut längre ner i biluppgifterappen och såg att jag hade fel angående 1000 cc. Det är 898cc :) Dock så är det inlackerat "1000" som ni ser på bilden i förra inlägget. Så jag har alltid antagit att det var gällande kubik.
Pappsen kanske fick mer tjejer på den iden med "1000" kubik :)


Tror du att din pappa dekaltrimmat hojen?
Det finns prylar på hojen som inte är original och när han ändå gjorde om hojen kanske han passade på att borra upp den till 1000cc.
Att det står 898cc i pappren betyder endast att angiven cylindervolym vid tidpunkten då mc.n registrerades var 898cc.

Re: Värdering

InläggPostat: 2018-01-05/17:54
av Sven Lagerstrand
Ventilkåporna ser ut att vara till /7 serien. Om hela motorn är bytt, inte bara ventilkåporna, så kan det vara en R100. R100 hade en dekal med 1000 på sidokåpan.