Sida 1 av 1

4 tums däck fram

InläggPostat: 2018-02-25/11:05
av erikcostalindgren
Hej,

Jag går i tankarna att slänga på ett fetare däck fram och har snowflake-hjul som är gjorda för 3,25 tum. Min fråga är om någon vet om det påverkar prestandan nämnvärt och om de säger nåt på besiktningen om det?

Tack

Re: 4 tums däck fram

InläggPostat: 2018-02-25/11:22
av Håkan
Första del av fråga: Ja.
Andra del av fråga: Ställ frågan där du tänker besikta din MC. Det är nog väldigt upp till varje besiktningsman...

Re: 4 tums däck fram

InläggPostat: 2018-02-25/11:57
av erikcostalindgren
Tack Håkan! Påverkar det prestandan så pass mycket att du skulle avråda mig från det?

Re: 4 tums däck fram

InläggPostat: 2018-02-25/13:01
av Håkan
Det beror ju på vad man skall göra med sin motorcykel. ;)
Bygger man en hoj som skall stå på Elmia under Påskhelgen?
Eller, bygger man en hoj att köra med?

Du kommer säkert också att få svar som är divergerande från mitt. :mrgreen: :roll:

Re: 4 tums däck fram

InläggPostat: 2018-02-25/14:28
av Bror Gårdelöf
Ju bredare däck, desto mer negativ påverkan på kurvegenskaperna.
Läser man artiklar, där halvsekelgamla motorcyklar provkörs, fälls ofta kommentaren, att de är lättkörda, vilket dels beror på, att de är lättare, och dels på, att deras däck är smalare.
Gamla Triumph Bonneville vägde 183 kg fulltankad. Med 46 pållar på topp räckte rimligen ramen till för de påfrestningar, som motorn och dåtidens däck utsatte den för, och resultatet blev en lätthanterlig maskin.
BMW R 90 S är ett annat, lite yngre exempel. På sin tid var den bland det bästa man kunde köpa för snabb långfärd, men tittar Du på bakdäckets bredd, ser det nästan ut som ett modern framdäck.

Tänk Dig två teoretiska extremer, så blir det lätt att förstå.
1. Ett rakbladstunt hjul. Det har samma rullningsdiameter, oavsett om hojen går rakt fram eller läggs ner maximalt i en kurva.
2. Ett klotrunt hjul - som en horisontell jordglob med polerna vid axeländarna. När det läggs ner i 45 graders vinkel, har rullningsdiametern reducerats till omkretsen vid 45:e breddgraden - alltså MYCKET mindre än vid färd rakt fram, när man kör på ekvatorn. Det innebär antingen, att motorcykelns hastighet sänks, eller att hjulets rullningshastighet måste öka. (I praktiken händer väl båda sakerna, om man skulle ge sig till att köra med en sådan tvåhjuling.) När cykeln sedan rätas upp efter kurvan, sker det omvända.
Nettoresultatet blir hur som helst bängligare än med smalare hjul.

Dagens mode med breda bakdäck kommer rimligen från racing, där man med ett bredare däck får större gummiyta mot asfalten - men för trafikanten i allmänhet gör de cykeln mindre lättkörd än smalare däck.
Min K 1200 RS har den smalare femtumsfälgen, avsedd för 170/60-däck, och jag har aldrig längtat efter att byta till alternativet fem och en halv tum - för 180/55.

Breda framdäck antar jag är en stylingfråga - med ett undantag; de ger mer gummi mot asfalten vid hård inbromsning.

Re: 4 tums däck fram

InläggPostat: 2018-02-25/14:31
av Fredric Fredricson
Som Håkan säger så kommer det sannolikt inte förbättra väghållningen. Tillverkaren har designat hojen för de dimensioner som den har.

Men, eftersom det tydligen handlar om en "gammelbumse", så vad du än handlar för däck idag så är de troligen magnituder bättre än det som fanns på den tiden det begav sig så vad än tillverkaren hade för mätetal och metoder för att komma fram till vilka dimensioner som passade så gäller dom, förmodligen, ändå inte längre.

/Fredric

Re: 4 tums däck fram

InläggPostat: 2018-02-25/20:44
av Izvor
Hej

Jag hadde samma tankar. På mitt förra bygge som du kan läsa om i nästa Bumsen :) så ville jag också ha så brett däck fram. Framfälgen är 1.85" jag tittade på vad däcktillverkarna skrev vad det var för minsta dimension på fälgen. Jag hittade inga 4" däck som man kunde kränga på ett 1,85" fälg. Sen ville jag ha samma sorts däck både fram och bak.

Det blev ett 100 däck fram (99% säker, måste kolla det) sen ett 150 däck bak. Även där var fälgens bredd begränsning utan att behöva bygga om så att däcket fysiskt får plats mot kardanröret