Ljusrelä=Problem BMW r100rt

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ljusrelä=Problem BMW r100rt

Inläggav Spitfiremagnus » 2018-03-15/18:52

Hej alla!

Mitt första inlägg på detta eminenta forum! Har "tjuvläst" ett tag men tänkte att jag skulle göra slag i saken och börja skriva lite här.

Kort presentation: Magnus, 34årig Lärare, bördig från Magnarp utanför Ängelholm. Flyttade till Malmö för studier, hittade kärleken och stannade kvar. Småbarnsförälder till en 1,5 årig liten tjej. (Konstant tidsbrist till mekande).
Huserar i ett garagekollektiv här i Malmö.
Uppvuxen i ett hem där motorcyklar helst ska vara tyska (Honda funkar också). Min pappa äger ett par stycken BMW-hojar, bla en k1200rs, R25:a, r75/5, r80 och nu senast en R100. Därav kändes det naturligt att min nästa hoj blev en BMW.

Jag håller på och bygger om en BMW R100RT till något "grusigare". Grova däck och solosadel. Finner inspiration från gamla ISDT BMW och till viss del Paris-Dakar. Bifogar lite bilder på projektet.


NU TILL FRÅGAN!

Jag har bestämt mig för att använda original kabelstam för att inte krångla till saker och ting. Hojen kördes hela förra säsongen, utan problem. Nu i vinter när jag demonterade cykeln så kopplade jag loss gashandtaget samt dess kablar från lamphuset. Återmonterade dessa efter de uppmärkningar jag gjort. Dock så gick jag bet på en kabel. En grön som var förgrenad till totalt tre "utgångar" Två av dessa hade jag märkt upp, men inte den sista. Jag misstänker att den ska sitta inne på "plattan" i lamphuset, uppe till höger. HÄr finns en ledig plats och är markerad grön från fabrik.
Detta är mitt första problem, har jag kopplat denna gröna kabel rätt? Egentligen skulle jag vilja se in i ett likadant lamphus som mitt, har bildgogglat till förbannelse, men hittar inget lämpligt. Försökt tyda kopplingsscheman också, men går bet.


Det andra problemet yttrade sig i går. Jag var nällad på att se att startmotorn fungerade. Har haft av den för underhåll och man är alltid nyfiken om man lyckats koppla rätt. Den fungerade, succe!

Dock så märkte jag följande.... Halvljus funkar bra, men när jag slår på helljus är det heldött. jag både ser och hör att det klickar i de två relä som sitter inne i lykthuset (Jag undrar om detta verkligen stämmer, att det ska vara två relä)

Jag hittar en grön och vit kabel som ej sitter monterad någonstans, så jag undrar om den kan ha något med det hela att göra.

Vad är det som felar?

Bör tilläggas, att vid testtillfället, var enbart framlampa inkopplad. Ej baklampa eller blinkers. Intstrumentet var ej heller moterat. Och ja, lampan är hel. Testat med en splitterny h4.

Bifogar bilder på reläerna, samt den grön och vita kabeln.
Bilagor
IMG_1095 (1).jpg
IMG_1245.jpg
IMG_1244.jpg
Spitfiremagnus
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-03-15/13:48

Re: Ljusrelä=Problem BMW r100rt

Inläggav Håkan » 2018-03-15/21:48

Hej.
Oj, det var många kontaktstift på dom reläna. Var har du hittat dom?
Nåväl, försöker mig på ett svar, har ju skruvat en hel del med dom där...

Grön kabel skall sitta uppe till höger, helt rätt.

Dom relän (med många kontaktstift) som du visar på dina bilder känner jag inte igen, säkert är det nåt "hempul".
Den grönvita kabeln är troligen spänningsmatning till dessa relän, helt säker kan jag inte vara...
Jag ser att det går en vit kabel till det ena och en gul till det andra av dessa relän. Vit är helljus, gul är halvljus.
Själva ljusrelät, det som sitter originalmonterat, syns på din sista bild. Är fastskruvat i lamphuset, tillverkat i aluminium, det står SR9725 på det. Ett sätt, om du inte får det att fungera är att ta bort extrareläna. Vit och gul kabel har väl också sina platser på "plattan" inne i lamphuset, efter att du tagit bort kablar som hör till extrarelän.

Fråga gärna mer.
Och lycka till. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ljusrelä=Problem BMW r100rt

Inläggav Spitfiremagnus » 2018-03-15/22:20

Jag är mer än tacksam för att du tar dig tid och svarar. Jag är faktiskt på väg till garaget just nu och ska då passa på att ta några fler bilder. Framförallt var extrareläets kablar tar vägen, samt försöka visa var den grön/vita kabeln tar vägen.

Jag har varken klocka eller voltmätare inkopplad bör tilläggas, men jag kan inte få det till att denna grön/vita ska vara till någon av dessa.

Återkommer!
Spitfiremagnus
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-03-15/13:48

Re: Ljusrelä=Problem BMW r100rt

Inläggav Spitfiremagnus » 2018-03-16/00:08

Ok, det blev en snabbis till garaget för att få lite klarhet i saker och ting.

Helt riktigt så måste de två relä jag har varit ett "hemmapul". Från dessa går det ett par kablar in i plattan, samtliga med hemmaklämda kontaktdon (oisolerade, med röd "hätta"). En lång rackare, verkar också vara hemmagjord, den jordar parkeringsljuset.

När jag nu höll båda relä i min hand, så såg jag att de är sammankopplade och kablar från lamparmaturen går in här.

Den grön/vita förekommer på två ställen. En går från tändningslåset till en plats på plattan som heter "reserve". Av vad jag kan utläsa på kopplingsschema, så är detta riktigt. Den andra grön/vita, den "lösa", den sitter under den gröna kabel som jag frågade om i första inlägget. Jag misstänker att den ska in i lampreläet.

Jag vill hålla det enkelt och kommer bortrationalisera dessa två relä. Använder original istället.

Går efter detta kopplingsschema, som verkar stämma. https://sites.google.com/site/bmwr1007t/wiring-diagram DOCK undrar jag varför jag har en röd/grön kabel in i mitt ljusrelä. Vet någon vad den är bra till?

Bifogar även bild på en screenshot av just de vitala delar jag talar om här i inlägget.
Bilagor
IMG_1263.jpg
IMG_1262.jpg
IMG_1260.jpg
IMG_1259.jpg
IMG_1258.jpg
Spitfiremagnus
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-03-15/13:48

Re: Ljusrelä=Problem BMW r100rt

Inläggav Spitfiremagnus » 2018-03-16/00:10

Bilden på mitt lamprelä, samt de kablar som ansluter. Om man tittar på kopplingsschemat, verkar det inte stämma helt.
Bilagor
Skärmavbild 2018-03-15 kl. 23.40.36.png
IMG_1264.jpg
Spitfiremagnus
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-03-15/13:48

Re: Ljusrelä=Problem BMW r100rt

Inläggav Thomas Stadin » 2018-03-16/07:27

Köp en verkstadsmanual som innehåller ett kopplingsschema.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ljusrelä=Problem BMW r100rt

Inläggav Håkan » 2018-03-16/07:43

Thomas Stadin skrev:Köp en verkstadsmanual som innehåller ett kopplingsschema.

Förståss, glömde skriva det. Jag rekommenderar alltid verkstadsmanual.
Och LÄS DEN! ;)

Budget alternativ (eller om man har bråttom) googla:
https://www.google.se/search?q=schaltpl ... e&ie=UTF-8
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ljusrelä=Problem BMW r100rt

Inläggav Izvor » 2018-03-16/23:07

Hej

Lamprelät drar när tändningen är på sen släpper den"ström" till knappar på styret. Sen från de knappar ska det gå ström direkt till lampan. Det innebär att 5 A kan gå via knappar på styret. För att undvika spänningsfall så andvänder de strömmen från knappar från styret att dra i de reläer. En för halvljus och den andra för helljus.

Antingen kopplar du allting originalt eller så måste du rita upp en elschema hur det ser ut hos dig. Annars blir det bara gissningar. Om du bor i Gbg kan jag hjälpa dig, om inte så måste i alla fall jag ha en schema över hur det ser ut för att kunna felsöka.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Ljusrelä=Problem BMW r100rt

Inläggav Håkan » 2018-03-17/08:26

Spitfiremagnus skrev:DOCK undrar jag varför jag har en röd/grön kabel in i mitt ljusrelä. Vet någon vad den är bra till?

Hej igen.
Den kabeln är inte röd/grön.
För det första så anger man kabelns huvudfärg förts. Den kabeln är alltså grön/brun. (grön/röd finns inte heller).
Eftersom grön är huvudfärg på kabeln hör den ihop med övriga kablar med grön huvudfärg.
På vissa modeller kan man stänga av lyset, på vissa modeller kan man inte stänga av lyset. Den kabeln härrör från den kretsen.
Hoppas du förstår vad jag menar, annars fråga igen. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ljusrelä=Problem BMW r100rt

Inläggav Håkan » 2018-03-17/10:25

Spitfiremagnus skrev:Jag vill hålla det enkelt och kommer bortrationalisera dessa två relä. Använder original istället.

Det är nog ganska klokt. :)
Visst kan man få något bättre ljus genom att koppla in extra relän, och slippa spänningsfallet genom hel/halvljusomkopplaren. Men det är troligen mer problem med "hemmagjorda" lösningar...

Ta bort alla extrakablar, sånt som ser hemmagjort ut. Följ kabelfärger, se till att kablar sitter på sina respektive färgmärkta stift på bottenplattan i lamphuset samt se till att de kablar som går till handtagsarmaturerna sitter ihop med rätt färger.
Efter att ha gjort det, bör du inte ha så många kablar kvar. Om nån är kvar, och hur dessa skall kopplas kan du säkert hitta i ett bra kabelschema.
Lycka till! :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ljusrelä=Problem BMW r100rt

Inläggav Spitfiremagnus » 2018-03-17/11:25

Nästa gång jag har möjlighet att skruva BMW blir på onsdag, återkommer med ett, förhoppningsvis, positivt resultat.

Frågan man kan ställa sig är varför det fungerade för bara några månader sedan....
Spitfiremagnus
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-03-15/13:48

Re: Ljusrelä=Problem BMW r100rt

Inläggav Håkan » 2018-03-18/15:00

Håkan skrev:
Spitfiremagnus skrev:DOCK undrar jag varför jag har en röd/grön kabel in i mitt ljusrelä. Vet någon vad den är bra till?

Hej igen.
Den kabeln är inte röd/grön.
För det första så anger man kabelns huvudfärg förts. Den kabeln är alltså grön/brun. (grön/röd finns inte heller).
Eftersom grön är huvudfärg på kabeln hör den ihop med övriga kablar med grön huvudfärg.
På vissa modeller kan man stänga av lyset, på vissa modeller kan man inte stänga av lyset. Den kabeln härrör från den kretsen.
Hoppas du förstår vad jag menar, annars fråga igen. :)

Jag behöver rätta mig själv... Kabeln är grön/lila.
Den hör till funktionen stänga av lyse, som jag skrev.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ljusrelä=Problem BMW r100rt

Inläggav Spitfiremagnus » 2018-03-19/00:45

Jag fick möjlighet att köra förbi garaget ikväll. Hann inte koppla om, men tog och följde nämnda kabel upp till strömbrytaren. Du har helt rätt Håkan, den går till strömbrytaren för strålkastaren.

Dock undrar jag om denna kabel ska kopplas in i reläet? Jag kommer få hjälp av en kompis på onsdag som är vass på motorcykel-el.
Hoppas på en lösning på detta problem!
Spitfiremagnus
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-03-15/13:48

Re: Ljusrelä=Problem BMW r100rt

Inläggav Spitfiremagnus » 2018-03-19/00:49

Jag följer kopplingsschemat jag bifogat här itråden, men måste nog vara blind. Denna kabel finns ju inte med, men schemat visar strömbrytaren.

Har någon ett kopplingsschema som visar något annat än det jag länkar till?
Spitfiremagnus
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-03-15/13:48

Re: Ljusrelä=Problem BMW r100rt

Inläggav Spitfiremagnus » 2018-03-25/23:52

Lite sent svar, men tänkte uppdatera ljusläget!

Kopplade om, enligt kopplingsschema och plockade bort de extramonterade relä som satt på min hoj. Nu fungerar helljus OCH halvljus! Stor succe! Dock kan jag inte slå av ljuset... (se nedan)

Dock så kan jag inte lista ut var den Grön/röda kabeln ska ta vägen. Att den har med avstängning av ljuset, det är jag medveten om.

Spontant är jag nöjd att ha hel/halv ljus inför kommande besiktning, men det vore skönt att kunna stänga av strålkastaren också... Får fnula vidare på detta problem.
Spitfiremagnus
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-03-15/13:48

Re: Ljusrelä=Problem BMW r100rt

Inläggav Izvor » 2018-03-26/09:54

Är det halvljuset som lyser eller positionsljuset när tändningen är av?
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Ljusrelä=Problem BMW r100rt

Inläggav Inge K. » 2018-03-26/12:24

Spitfiremagnus skrev:
Dock så kan jag inte lista ut var den Grön/röda kabeln ska ta vägen. Att den har med avstängning av ljuset, det är jag medveten om.

Spontant är jag nöjd att ha hel/halv ljus inför kommande besiktning, men det vore skönt att kunna stänga av strålkastaren också...


Hei.

Hvis med grønn/rød mener grønn/fiolett som Håkan har beskrevet tidligere er det styrestrømmen til lysrelèet
når det er en av/på bryter for lyset tilstede i systemet.
Hvis det ikke er en av/på bryter tilstede er denne ledningen grønn/hvit...denne vises i koblingsjemaet du har
vedlagt.

Så hvis du har koblet slik sjemaet viser (grønn/hvit fra 56 på tenningslåsen til 86 på relèet via koblingspanelet)
vil lyset ditt være konstant på så lenge tenningen er på.

Når det er en lysbryter tilstede er denne plassert i kretsen mellom koblingspanelet og 86 på relèet.
Det er grønne ledninger før lysbryteren og grønn/fiolett etter.

Det kan se ut til at ledningsnett og tilhørende komponenter er en miks fra forskjellige modeller.
Dvs. at det er ettermontert en lysbryter på en model som i utgangspunketet er levert fra fabrikk uten.

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst