Vilken typ av fett till avgas/grenrör

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Vilken typ av fett till avgas/grenrör

Inläggav Spitfiremagnus » 2018-03-25/23:58

Ja det är alltså inte själva avgassystemet som ska fettas in, utan de stora avgasmuttrar (finns säkert ett adekvat namn för dessa tingestar) som spänner fast avgassystemet i cylindern.

Att avgasgängorna på cylindrarna är enormt känsliga, det vet jag redan. Frågan är vilken typ av fett jag ska använda vid montering. Förra säsongen tog jag det jag hade till hands, nämligen kopparpasta. Fungerade i min mening bra, muttrarna var lätta att få av nu när byggsäsongen började.

Kan jag fortsätta använda kopparpasta, eller finns det något bättre för ändamålet?

När det kommer till smörjan, gärna något som finns att köpa på typ Mekonomen eller Biltema!

Tack på förhand!
Spitfiremagnus
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-03-15/13:48

Re: Vilken typ av fett till avgas/grenrör

Inläggav BmwMats » 2018-03-26/09:19

Hej SpitfireMagnus !

Använder mig själv av kopparpasta till de flesta skruv/bultförband, även till grenrör/avgasrör till mina fordon.
Speciellt om det gäller delar som utsätts för höga temperaturer.

Köper där det är billigast, dvs här: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter ... 000017187/

Kan även rekommendera Aluminiumpasta där metaller kan reagera mot varandra, såsom detta: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter ... 000017188/

Fungerat i 30 år för mig, men det kanske finns "superdupermedel" också för 10 gånger mer pengar... ;)

Lycka till - Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vilken typ av fett till avgas/grenrör

Inläggav Håkan » 2018-03-26/16:08

Hej.
Aluminiumpasta till aluminiumdetaljer, så som R-modellens avgasmuttrar. :) Till exempel den som Mats länkar till.

Det kan tilläggas att koppar och aluminium är två metaller som inte riktigt lirar ihop. Det kan uppstå galvanisk korrosion.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst