peterus skrev:Sen är det ju så med "oljeexperter". Det är många som har en personlig uppfattning som inte lätt rubbas med fakta
Jag är helt införstådd att oljorna utvecklas och blir bättre . Samma och med motorerna .
Det går att köra med "tunnare" olja i nyare motorer typ tvärställda K och vattenkylda boxrarna
där alla spel är betydligt snävare och tempen jämnare över hela körtiden .
(Gissar att en typ 5w/40 passar bättre i dessa motorer)
Där passar det troligen inte med en 20W-50 olja då smörjningen under kallstart kan orsaka
onödigt mycket slitage då oljan inte hinner skapa rätt tryck till lager och dyl.
En mineralolja klarar nog av att smörja en gammal luft/oljekyld boxer och en motsvarande syntet är
väl troligen snäppet bättre .
Jag har ju bara studerat instruktionsboken som följde med hojen och det kan väl inte vara
helt fel . Sedan att all vetenskap (och fakta
) ändrar allt över tid är en annan sak .
Lite OT. ska det väl också vara :
Det finns ju saker jag frångår bokens rek.
Det är då däcktrycket där jag frångår rek. normer och trycker i lite mer luft .
För lågt tryck skapar en snabb förslitning av däcken vid längre turer .
Vid full packning och 110km + moms blir däcken som varma suddgummin och försvinner i
rasande fart . Kanske något mindre grepp men det märks inte , vad jag har erfarit .
// En av "experterna"