Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav Spitfiremagnus » 2018-04-09/12:55

Ja, med risk för att starta en oljetråd till så ställer jag frågan:

Vilken biltemaolja ska jag ha i min BMW R100rt från 1983?

Delsyntet 10w40?
Spitfiremagnus
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-03-15/13:48

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav Spitfiremagnus » 2018-04-09/12:58

Såg nu att det finns 15w-40 delsyntet, för 199kr. Så billigt att man kan byta två gånger per säsong!
Spitfiremagnus
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-03-15/13:48

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav BrooklynS » 2018-04-09/13:24

Du skall köra med 20W-50 eller liknande (gärna helsyntet om du hittar). På min som hade såväl oljetemp- som oljetrycksmätare var det mycket stor skillnad på oljorna när det kom till exempelvis oljetryck på tomgång med varm motor och oljetemp vid belastning. Bäst resultat hade jag faktiskt med Biltemas 10W-60

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000035819/

som inte bara gav mig betydligt stabilare oljetryck med varm motor utan också tystare gång och jämnare oljetemperatur... En luftkyld motor har större temperatursvängningar och därmed också toleranser i material mm.

(Nästan) alla oljor idag är bättre än det bästa som gick att få 1981, dvs det år då din motor specades. Men du skall ha en olja som tål höga temperaturer och har hög viskositet när den är varm. Särskilt när den börjar bli lite sliten. OBS också att BMW-boxern ger mycket högt oljetryck när den är kall, över 7 bar!

Byt olja ofta, det har du råd med.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav Kovlingen » 2018-04-09/14:34

Har kört med mineralolja , Statoils ClassicWay 20W-50 i flera tusen mil .
Ett plus är att min 1150R -01:a förbrukar en mindre mängd olja .
De blaskigare oljorna passar nog bättre till nyare motorer .
Jag kör iofs. bara under tiden maj - september så under andra tider
kanske det skulle passa bättre med en 10W/XX olja .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav peterus » 2018-04-09/14:47

10W eller 20W är bara intressant under de första minuterna efter startögonblicket.
10W smörjer fortare än 20W
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav Allan Ericsson » 2018-04-09/15:19

peterus skrev:10W eller 20W är bara intressant under de första minuterna efter startögonblicket.
10W smörjer fortare än 20W

Men är det lättare att förstöra 10W-oljans smörjande egenskaper? Om svaret är JA, så kanske man kan avstå från 10W-olja och istället lära sig att få upp motorn till sin arbetstemperatur på rätt sätt? Jag refererat till en gammal Rindars-rekommendation för R75/5: Kör på en rak 30- eller 40-olja och lär dig att varmköra.
Vad säger kunskapen (t.ex. Peterus)?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav Kovlingen » 2018-04-09/21:47

Allan Ericsson skrev:Vad säger kunskapen (t.ex. Peterus)?

Inte vet jag vad försäljare är att lite på :mrgreen: :D :D
Själv har jag BARA läst i bokens rek. om vilken olja som passar i olika temperaturer .
Plus att , Detta med 20W/50 olja har jag läst mej till av kunniga personer på forumet .
Nu är det väl som vanligt nån annan som skriver samma sak och DÅ brukar det
vara att lita på :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav peterus » 2018-04-10/13:35

Allan Ericsson skrev:
peterus skrev:10W eller 20W är bara intressant under de första minuterna efter startögonblicket.
10W smörjer fortare än 20W

Men är det lättare att förstöra 10W-oljans smörjande egenskaper? Om svaret är JA, så kanske man kan avstå från 10W-olja och istället lära sig att få upp motorn till sin arbetstemperatur på rätt sätt? Jag refererat till en gammal Rindars-rekommendation för R75/5: Kör på en rak 30- eller 40-olja och lär dig att varmköra.
Vad säger kunskapen (t.ex. Peterus)?


Näe, de smörjande egenskaperna kan du inte förstöra lättare i en 10W än i en 20W.
Raka oljor rekommenderades på den tiden då multigradeoljor inte fanns eller var väldigt dyra.
Det finns ingen fördel att köra med en rak olja.

Sen är det ju så med "oljeexperter". Det är många som har en personlig uppfattning som inte lätt rubbas med fakta ;)
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav Kovlingen » 2018-04-11/08:06

peterus skrev:Sen är det ju så med "oljeexperter". Det är många som har en personlig uppfattning som inte lätt rubbas med fakta ;)

Jag är helt införstådd att oljorna utvecklas och blir bättre . Samma och med motorerna .
Det går att köra med "tunnare" olja i nyare motorer typ tvärställda K och vattenkylda boxrarna
där alla spel är betydligt snävare och tempen jämnare över hela körtiden .
(Gissar att en typ 5w/40 passar bättre i dessa motorer)
Där passar det troligen inte med en 20W-50 olja då smörjningen under kallstart kan orsaka
onödigt mycket slitage då oljan inte hinner skapa rätt tryck till lager och dyl.
En mineralolja klarar nog av att smörja en gammal luft/oljekyld boxer och en motsvarande syntet är
väl troligen snäppet bättre .
Jag har ju bara studerat instruktionsboken som följde med hojen och det kan väl inte vara
helt fel . Sedan att all vetenskap (och fakta ;) ) ändrar allt över tid är en annan sak .

Lite OT. ska det väl också vara : ;)
Det finns ju saker jag frångår bokens rek.
Det är då däcktrycket där jag frångår rek. normer och trycker i lite mer luft .
För lågt tryck skapar en snabb förslitning av däcken vid längre turer .
Vid full packning och 110km + moms blir däcken som varma suddgummin och försvinner i
rasande fart . Kanske något mindre grepp men det märks inte , vad jag har erfarit .

// En av "experterna" :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-11/10:13

Det där är ju en gammal iakttagelse - att om man har en hoj med några år på nacken, innehåller instruktionsboken "det bästa, som fanns då, för den hojen". Därefter har produktutveckling skett avseende däck, oljor och en del annat - vilket rimligen innebär, att det finns bättre grejor på marknaden för den aktuella hojen, än när instruktionsboken skrevs.
(Jag tror, att rekommenderade däck till min 15 år gamla hoj är något av Metzelers dåvarande toppdäck, och dem tänker jag definitivt INTE låta montera!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav BrooklynS » 2018-04-11/10:37

Instruktionsboken innehåller ”det billigaste som uppfyller klassningen”. Det bästa är för dyrt...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav peterus » 2018-04-11/10:44

Står det varumärken i manualen betyder det "Den som betalade mest för att vara med".
Så länge oljan har specifikationer/godkännanden som krävs gäller alla garantier
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav Kovlingen » 2018-04-11/10:54

Bror Gårdelöf skrev:Det där är ju en gammal iakttagelse - att om man har en hoj med några år på nacken, innehåller instruktionsboken "det bästa, som fanns då, för den hojen". Därefter har produktutveckling skett avseende däck, oljor och en del annat - vilket rimligen innebär, att det finns bättre grejor på marknaden för den aktuella hojen, än när instruktionsboken skrevs.
(Jag tror, att rekommenderade däck till min 15 år gamla hoj är något av Metzelers dåvarande toppdäck, och dem tänker jag definitivt INTE låta montera!)

Håller med om detta fullt ut . Jag försöker läsa så mycket det går ang. alla saker som skall handlas .
Typ original filter och bromsklossar , PR-däck , Men oljor är nått annat .
Mineral 20w50 i motorn och Omega 690 i växellåda och slutväxel .
Köpte även ett superbatteri ? ? Odyssey men det drog inte igång motorn efter 2 år .
1700 bagis i sjön så den lokale handlaren fick tjäna några kr. på ett nytt för 600 kr .

Har även lokal oljehandlare där jag köper alla oljor till bra priser . Om de inte har hemma
så fixar de hem det . Omegan hade de inte i lager så det tog ett par dagar .
Köpte en liter på Mekonomen då jag blev utan . Det var andra priser det :o

Vad gäller större rep. av bromsar och stötdämpare skulle det bli Brembo och Wilbers .

Fick till lite OT i detta inlägg också :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav Kovlingen » 2018-04-11/10:57

BrooklynS skrev:. Det bästa är för dyrt...

Det dyraste är för dyrt , menar du väl . Inte säkert att det är bäst pga. högre pris .
Dyr reklam på F1-banor och liknande och det ska betalas .
Reklamtricken får nån annan gå på ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav Kovlingen » 2018-04-11/10:59

peterus skrev:Står det varumärken i manualen betyder det "Den som betalade mest för att vara med".

Där har du hittat en poäng :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-11/13:03

BrooklynS skrev:Instruktionsboken innehåller ”det billigaste som uppfyller klassningen”. Det bästa är för dyrt...

Mja, det vete f-n. Verkstäderna tar i alla fall bra betalt för, vad BMW rekommenderar (men jag har råd).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav Allan Ericsson » 2018-04-11/19:58

Har det kommit något svar eller åtminstone en rekommendation än?
Åtminstone INTE gräsklipparolja SAE30 har jag förstått. 49.90 SEK/l :(
Men sedan då? Det finns ju mycket att välja bort för den som har idéer.

Och apropå idéer i oljetrådar: Hur gör man för att komma fram till att av två oljor med samma API-klassning, så är den enda oljan bättre än den andra för min motorcykelmotor? Kan jag egentligen mäta något som är relevant för att åtminstone döma ut den ena som varande sämre? Utgångläge= Alla oljor med rätt klassning för min motor är nog bra.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2018-04-11/20:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav BrooklynS » 2018-04-11/20:05

Att mäta är att veta. Men hur mäter du?

Ett sätt är som jag gjorde - olika oljor med rätt eller högre klassning under samma förhållanden. I min gamla 17.000-milaboxer var den ena oljan bättre vad gäller jämnt oljetryck och oljetemperatur.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-11/20:32

Allan Ericsson skrev: Åtminstone INTE gräsklipparolja SAE30 har jag förstått. 49.90 SEK/l].

Den oljan har väl dessutom INTE de detergenter, som skall hålla lorten flytande i oljan så att den sedan fastnar i oljefiltret - för de motorerna har väl inget oljefilter, så det är bara bra, om lorten sedimenterar till botten - eller?

(Jag hade ett par flaskor med multigradeolja, som jag körde gräsklipparen på ett antal år enligt tanken, att de väl inte kunde vara sämre än singeloljan. Men så en vacker dag lät det, som om någon hällt ett lass grus i vevhuset. När handlaren hörde, hur det lät, skakade han bara på huvudet, och jag köpte en ny maskin. Men då hade den gamla nog minst 15 år på nacken, och jag har 600 kvadratmeter att klippa, så det behöver ju inte ha varit oljans fel.
Hur som helst kör jag sedan dess med gräsklipparolja i tråget.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav Allan Ericsson » 2018-04-11/20:46

BrooklynS skrev:Att mäta är att veta. Men hur mäter du?

Min hållning är: Som bara användare kan jag inte mäta upp så många egenskaper/karaktäristika att jag kan avgöra vilken olja som är bäst för min motor men jag kan skapa inre frid genom att åtminstone mäta upp och jämföra något, t.ex. förbrukningens förändring över tid/miltal.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav BrooklynS » 2018-04-11/21:09

Använd rätt olja så får du inre frid. Rätt klassning, rätt viskositet.

Olja i övrigt är religion, men i viss mån får man förstås vad man betalar för... :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav r100rs » 2018-04-11/22:32

Kolla zinkhalten i oljan!
Jag skriver zink men avser egentligen föreningen ZDDP (Zink Diakyl Dithio Phosphate).

Så här skev Jim Lundberg i Classic Motor för några år sedan: Ett av additiven i motoroljor är ZDDP. Detta additiv har ungefär samma funktion som de ytaktiva, och illaluktande, additiven i transmissionsoljor. Det handlar här om att hjälpa oljan på ytor som utsätts för extrem friktion. ZDDP lägger sig som en hinna mellan stålytorna och skyddar dessa från metall-mot-metallkontakt vilket leder till snabb nerslitning, och i värsta fall haveri. Av miljöskäl vill man sänka mängden sulfataska från motorfordon, och en väg är att minska zinkinnehållet i motoroljorna, alltså mängden ZDDP.

Så kolla zinkhalten. T ex Castrol har sänkt sina halter, även om oljan kallas Classic. Det finns mycket om ZDDP på nätet, t ex Youtube. Förr var halterna i oljan ungefär 2000ppm eller mer. Katalysatorer mår dock inte bra av denna tillsats och alltså tas den bort. Pratts Classic har halten 1000ppm.
Jag har letat ganska mycket och har hittat en bra och billig olja. Det är STARTA classic 20W-50 som innehåller 2200ppm ZDDP. Egentligen en amerikansk olja som "härtappas" av STARTA i Sollebrunn. Funkar toppenbra. Jag körde ca 1100mil ifjol och min gamla hoj, 19000mil, drog ca 1liter olja under säsongen. Toppenbra tycker jag. Jag tillsätter lite Omega 917 också och packningarna har slutat svettas!
r100rs
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2001-07-05/01:00

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav Roger Gross » 2018-04-12/06:42

Vad gäller olika motoroljor kan det nördas hur mycket som helst, men rådet är: Strunt i oljefabrikatet - håll dig till den klassning och viskositet som tillverkaren anger.
Enligt min kontakt på BMW Motorrad i München kör man livslängdsproven med den billigaste oljan man hittar - man åker till en byggmarknad och köper typ 4 liter för 49,95 kr. Men givetvis med rätt specifikation. Man menar att använder man den billigaste oljan en kund kan hitta och livslängdsproven utfaller positivt - ja, då ligger man på säkra sidan. Det kallas tysk noggrannhet... ;)
Valet av oljefabrikat är nog mera ett mentalt problem än ett smörjtekniskt problem.
I alla fall hos mig... ;)
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav BmwMats » 2018-04-12/07:11

Tycker det skrivs mycket smörja här i tråden enligt mig... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav HåkanH » 2018-04-12/14:20

Roger Gross skrev:Valet av oljefabrikat är nog mera ett mentalt problem än ett smörjtekniskt problem.

En av de bästa kommentarerna jag hört/läst på mycket länge! :D :lol:
Där slog du huvudet på spiken, Roger!
Själv kör jag med Motul-olja, som är dubbelt så dyr som Biltema's men det är enbart för att jag ska ha
en god nattsömn. ;)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav peterus » 2018-04-12/14:54

Bror Gårdelöf skrev:
Allan Ericsson skrev: Åtminstone INTE gräsklipparolja SAE30 har jag förstått. 49.90 SEK/l].

Den oljan har väl dessutom INTE de detergenter, som skall hålla lorten flytande i oljan så att den sedan fastnar i oljefiltret - för de motorerna har väl inget oljefilter, så det är bara bra, om lorten sedimenterar till botten - eller?

(Jag hade ett par flaskor med multigradeolja, som jag körde gräsklipparen på ett antal år enligt tanken, att de väl inte kunde vara sämre än singeloljan. Men så en vacker dag lät det, som om någon hällt ett lass grus i vevhuset. När handlaren hörde, hur det lät, skakade han bara på huvudet, och jag köpte en ny maskin. Men då hade den gamla nog minst 15 år på nacken, och jag har 600 kvadratmeter att klippa, så det behöver ju inte ha varit oljans fel.
Hur som helst kör jag sedan dess med gräsklipparolja i tråget.)


Jo, tensider/detergenter vill du ha i all olja.
Du vill hålla de små ofarliga föroreningarna "svävande" i oljan. Sjunker de ner till botten utan detergenter kommer de att klumpa ihop sig till stora och skadliga partiklar.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav Roger Gross » 2018-04-12/15:49

HåkanH skrev:
Roger Gross skrev:Valet av oljefabrikat är nog mera ett mentalt problem än ett smörjtekniskt problem.

En av de bästa kommentarerna jag hört/läst på mycket länge! :D :lol:
Där slog du huvudet på spiken, Roger!
Själv kör jag med Motul-olja, som är dubbelt så dyr som Biltema's men det är enbart för att jag ska ha
en god nattsömn. ;)



Till HåkanH: Då har du och jag samma problem... :lol:
//Roger
PS Marknadsförarna har fått oss precis dit de vill!
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vilken Biltemaolja ska jag ha i min gamla Bumse?

Inläggav peterus » 2018-04-12/18:52

Roger Gross skrev:
HåkanH skrev:
Roger Gross skrev:Valet av oljefabrikat är nog mera ett mentalt problem än ett smörjtekniskt problem.

En av de bästa kommentarerna jag hört/läst på mycket länge! :D :lol:
Där slog du huvudet på spiken, Roger!
Själv kör jag med Motul-olja, som är dubbelt så dyr som Biltema's men det är enbart för att jag ska ha
en god nattsömn. ;)



Till HåkanH: Då har du och jag samma problem... :lol:
//Roger
PS Marknadsförarna har fått oss precis dit de vill!


Sådana vi kallar våra bästa kunder ;)
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst