Startmotorn går inte

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Startmotorn går inte

Inläggav erikcostalindgren » 2018-04-19/12:06

Hej,

Först och främst vill jag redan nu be om ursäkt för jag inser själv att detta blir något av en hej-kom-och-hjälp-mig-fråga. Hur som helst så vill inte startmotorn gå igång när jag försöker starta hojen efter vinterdvalan (en BMW R100rs -79). Jag hade redan problem förra säsongen då relät bara klickade och jag fick trycka ett antal gånger på startknappen innan startmotorn gick igång. Jag antar att det är någon glappkontakt som har blivit värre när den stått men jag kan inte se några fel med blotta ögat. Är det någon som har en bra idé vad som är ett troligt fel och var jag ska börja felsöka?

Stort tack
erikcostalindgren
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2016-01-02/12:34

Re: Startmotorn går inte

Inläggav BrooklynS » 2018-04-19/12:26

Knacka på startmotorn... går den då är det dags att byta/renovera. Annars oxid på kontaktblecken på startknappen eller reläet.

Kolla också jordflätans anslutningar och givetvis den tjocka matningen från batteriet till startmotorn.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Startmotorn går inte

Inläggav erikcostalindgren » 2018-04-19/19:26

Tänkte att jag måste dela med mig av lösningen på problemet. Det var oxid på startrelät :shock:
erikcostalindgren
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2016-01-02/12:34

Re: Startmotorn går inte

Inläggav Håkan » 2018-04-19/19:41

erikcostalindgren skrev:Tänkte att jag måste dela med mig av lösningen på problemet. Det var oxid på startrelät :shock:

Tack, för att du delar med dig. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst