Växellådsproblem BMW r100rt

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Växellådsproblem BMW r100rt

Inläggav Spitfiremagnus » 2018-04-28/15:50

Aldrig ska man få vara riktigt nöjd...

Provkörde min bumse efter vinterdvalan. På motorväg missar jag en växel mellan fyran och femman. Istället för att ta det lugnt så trycker jag rent instinktivt i växeln. Efter detta så händer något.

Så fort varvet ökar över låt säga 2000rpm så rasslar det friskt. Jag kan inte på något annat sätt beskriva än att det kuggar över. Rasslet ökar i takt med varvet.

Kopplingen är frisk, så jag misstänker att detta är rent växellådsfel.

Vad tror expertisen?
Spitfiremagnus
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-03-15/13:48

Re: Växellådsproblem BMW r100rt

Inläggav tibbe » 2018-05-04/10:51

Är det på alla växlar?
Eller bara på någon växel?
Låter det både på gasning och motorbromsning?
Om det är bara på någon växel kan det vara selectorplattan som styrväxelförarna som kan ha skadats.
En del mek med att ta ur och i sär lådan.
Behövs en speciell avdragare för att få loss medbringaren till utgående axeln för att kunna ta isär växellådan.
Finns säkert flera här i forumet som gjort detta och har den speciella avdragaren.
Renoverade lådor kostar ca. 7000 se https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop/Parts.php?T=5&NU=15&M=20&Ct=DA&SbCt=BA_15_20_DA_20
Senast redigerad av tibbe 2018-05-04/11:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-08-13/11:49

Re: Växellådsproblem BMW r100rt

Inläggav Håkan » 2018-05-04/11:01

Kolla först hur växellådsoljan ser ut. Och förståss magneten på avtappningspluggen.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst