R100RT startar ej, surrande ljud från relä. (Ger snart upp)

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R100RT startar ej, surrande ljud från relä. (Ger snart upp)

Inläggav Spitfiremagnus » 2018-05-28/15:59

Gahh... Nu ger jag snart upp alltså. Följande har hänt:

Märkte att batteriet i min hoj var helt färdigt, trots uppladdning så räckte det mer eller mindre bara för ett startförsök sedan var det stendött. Lånade ett i princip nytt batteri från min far. Satte även detta på underhållsladdning. Biltemaladdaren indikerade halvfullt, så det fick stå på sedan i går kväll. När jag kom till garaget i morse för att köra till jobbet såg jag att laddaren fortfarande indikerade halvfullt. För att inte riskera att inte kunna ta hojen till jobb så plockade jag lampkontakten (h4 sockeln) från lampan. (Har inte fått rätt på vilken kabel som går till avstängninen på kontrollen på styret)

Hojen startar lätt och jag kör dryga tre mil till jobbet. Det kommer en liten regnskur på vägen, men inget som var något att anmärka på. Bumsen går annars superbt hela vägen till jobbet.

När jag sedan ska köra hem, så händer ingenting när jag trycker på startknappen. Vrider på dödarknappen och märker ett surrande ljud. upphör när jag sätter dödaren till läge "run". Min hastighetsmätare beter sig väldigt konstigt med, den kör sin uppstarts selfcheck flera gånger och indikerar helljus sporadiskt.

Måste komma hem så jag beslutar att springa igång. Backe i närheten av jobb gör att hojen går igång. Tänker nu att jag kör raka vägen hem. Kommer till en rondell ett par kilometer bort och ska växla ner. Då dör hojen, ingen tomgång. Samma sak igen, puttar igång och kör sedan utan stopp hem. En resa på ungefär 2 mil. Tänker att hojen nu är genomvarm när jag kommer till garaget och ser om tomgången finns. Det gör den inte.

Under resan hem har jag funderat på att om batteriet har laddats ur av någon anledning. Visar 12.6 när jag mäter i garaget. Fungerar fortfarande inte att starta med startknapp.

Lokaliserar det hummande ljudet till det relä (?) som sitter till vänster i lamphuset. När dödaren står i läge run= inget hummande ljud. När jag tar dödaren till "död"lägena så hummar reläet. Kopplar in lampan, den lyser ej.

Vad i hela världen kan ha hänt? Var det dumt av mig att koppla loss sockeln från lampan?

Som tur är ska min pappa beställa från motobins i kväll, så ett nytt relä kommer beställas.
Spitfiremagnus
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-03-15/13:48

Re: R100RT startar ej, surrande ljud från relä. (Ger snart u

Inläggav BrooklynS » 2018-05-28/16:06

Kolla den lite tjockare strömmatningen till startreläet - från startmotorns pluspol går det en 4mm kabel till reläet. Dessa startmotorer har också en egenhet att den matar genom startmotorn så om startmotorn är sliten får du dessa symptom...
Det kan givetvis också vara jordanslutningen mellan batteri och växellåda.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R100RT startar ej, surrande ljud från relä. (Ger snart u

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-05-28/18:39

Jag skulle tro att batteriet är kass.
Även om det visar 12,6 V obelastat, kan det vara avbrott någonstans så det inte klarar av att ge någon ström att tala om. Mät över polerna då Du belastar batteriet (t ex genom att trycka på startknappen) - sjunker spänningen då under 10,5-11 V, är batteriet definitivt "dött".
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R100RT startar ej, surrande ljud från relä. (Ger snart u

Inläggav Spitfiremagnus » 2018-05-28/20:14

Jag tog och filmade fenomenet. Hoppas detta kan hjälpa till för att finna en lösning.

https://youtu.be/Oi4S2xVAR10
Spitfiremagnus
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-03-15/13:48

Re: R100RT startar ej, surrande ljud från relä. (Ger snart u

Inläggav Håkan » 2018-05-28/20:16

Det där är blinkersrelät. Det ska inte låta sådär.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R100RT startar ej, surrande ljud från relä. (Ger snart u

Inläggav Spitfiremagnus » 2018-05-28/20:23

Men frågan är om detta kan påverka att jag inte kan starta hojen?

En sak till som bör tilläggas: när jag körde och tex blinkade med helljus, blinkers, så dog hojen till en liten sekund.

Tycker det verkar långsökt att ett blinkersrelä ska göra så att hela startkretsen fullkomligt tappar konceptet...
Spitfiremagnus
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-03-15/13:48

Re: R100RT startar ej, surrande ljud från relä. (Ger snart u

Inläggav Håkan » 2018-05-28/20:25

Tror som Gunnar. Ditt batteri är kass.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R100RT startar ej, surrande ljud från relä. (Ger snart u

Inläggav Stefan Ögren » 2018-05-31/14:15

Jag tycker det lite verkar som ett jordfel, tror någon var inne på den linjen. Kolla igenom alla jordflätor och stomanslutningar så att allt sitter och inte finns massa ärg m.m. Jordfel kan ge alla möjliga konstiga effekter...
Stefan Ögren
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2017-08-15/22:23

Re: R100RT startar ej, surrande ljud från relä. (Ger snart u

Inläggav Spitfiremagnus » 2018-06-02/09:30

Problemet löst! Köpte ett nytt originalbatteri och passade dessutom på att byta startmotorreläet.
Så nu är allt frid och fröjd igen!
Spitfiremagnus
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-03-15/13:48

Re: R100RT startar ej, surrande ljud från relä. (Ger snart u

Inläggav Izvor » 2018-06-02/19:45

Skönt att det löste sig!

Ännu en gång hadde de erfarna herrarna rätt!
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst