Hål i en förgasare

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hål i en förgasare

Inläggav Håkan » 2018-06-17/10:56

Hej.
Har ett par förgasare till R60/2.
Den ena har ett förargligt hål i botten av flottörhuset. Troligen har vatten stått väldigt länge där och orsakat ett hål i gjutgodset genom korrosion.
Någon som har nåt bra förslag på lagningsmetod?

Hål.1.jpg

Hål.2.jpg

Svårt att få bra bilder...
Den ena med blixt, den andra utan blixt.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Hål i en förgasare

Inläggav F800åkare » 2018-06-17/12:06

Gänga i en skruv med en tätbricka. Är godset tunnare än 2mm skule jag lägga en genomgående liten skruv med mutter på insidan. Och tät brickor på båda sidor.

Att svetsa tunnt gjutgods är väldigt svårt och vanskligt, kan funka men stor chans att det blir värre ist.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Hål i en förgasare

Inläggav BmwMats » 2018-06-17/12:30

Bara en liten fundering Håkan, skulle det möjligtvis fungera med en produkt som heter: Plastic Padding Kemisk Metall ???

Den skall enligt produktbladet stå emot bensin.

Produkten består av en bas samt en härdare som blandas ihop, sedan appliceras på avsett ställe, exempelvis i flottörhuset.

Jag lagade själv ett portabelt elverk med ovanstående produkt, då bränslekranens infästning i bensintanken gick sönder pga vibrationer och jag fick göra om infästningen till kranen som var gjord i aluminium.

Bara en fundering... :?

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Hål i en förgasare

Inläggav Olof Eriksson » 2018-06-17/12:35

BmwMats skrev:Bara en liten fundering Håkan, skulle det möjligtvis fungera med en produkt som heter: Plastic Padding Kemisk Metall ???

Den skall enligt produktbladet stå emot bensin.

Produkten består av en bas samt en härdare som blandas ihop, sedan appliceras på avsett ställe, exempelvis i flottörhuset.

Jag lagade själv ett portabelt elverk med ovanstående produkt, då bränslekranens infästning i bensintanken gick sönder pga vibrationer och jag fick göra om infästningen till kranen som var gjord i aluminium.

Bara en fundering... :?

Mvh Mats


Har lagat prylar med detta och skulle nog testa detta före en svetsning! Men det är ju frågan om flotörhuset material funkar mot detta ämne?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Hål i en förgasare

Inläggav BmwMats » 2018-06-17/12:51

Sprang ut i garaget med kameran i högsta hugg... Så här ser det ut: :D

P.S. Ingen snygg reparation som jag är stolt över, men det är tätt och har fungerat så i många år...

Mvh Mats
Bilagor
IMG_5974.JPG
IMG_5975.JPG
IMG_5980.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Hål i en förgasare

Inläggav Mimmi » 2018-06-17/16:22

Hej!

Jag vet inte vilket material dessa förgasarna är tillverkade av.
Det kan om de är gamla vara gjutjärn (gråjärn) eller som nyare förgasare en zinklegering. Jag har med framgång reparerat diverse gamla förgasare med olika metoder. Trettiotalsförgasare av gråjärn har jag lödat med Castolin mässinglod, utan problem. Men naturligtvis med försiktighet! (men jag vet att Du kan hantera sådana saker)
Nyare förgasare av zinklegering har jag lagat med kemisk metall, dock icke Plastic-Padding utan ett annat fabrikat som jag just nu inte kommer ihåg vad det heter, jag kan senare leta i centralförrådet för att kunna tala om fabrikatet om så önskas.
Jag har även reparerat nyare förgasare med hjälp av mässingremsor som jag limmat med Araldit. Samtliga metoder har fungerat utmärkt i många många år.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Hål i en förgasare

Inläggav Håkan » 2018-06-17/17:02

Mimmi skrev:Hej!
Jag vet inte vilket material dessa förgasarna är tillverkade av.

Hej Mimmi.
Det är en zinklegering i förgasarna.
Har fått förslag på att löda med zink, löda/svetsa med "Magna" (det verkar vara nåt äldre fabrikat som är svårt att få tag på...) eller reparera med kemisk metall eller Power Epoxi Loctite.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Hål i en förgasare

Inläggav Mimmi » 2018-06-17/17:22

Hej!

I så fall skulle jag nog använda kemisk metall eller Araldit.
Jag har aldrig gjort annat än tennlödning på så tunnväggigt zinkgjutgods, jag har provat med varmare metoder på gamla sådana delar. Men jag har aldrig fått det bra. Det verkar som om det äldre materialet inte är så rent från början utan kan innehålla diverse icke önskvärda partiklar och dessutom på något sätt förändras den kristallinska strukturen med åren. Förr framställdes delar av liknande typ ofta i en (skit)legering som hette Mazak, jag brukade innan jag visste vad den hette kalla den för "krasmetall", inte utan orsak.

Det är med andra ord väldigt lätt att det helt plötsligt bara finns ett stort hål i stället för ett litet... :o :shock:

Möjligen kan det gå att löda med gammaldags karosseritenn med hög blyhalt, det fordrar inte så hög värme, det räcker att värma med en värmepistol. Detta kan jag inte garantera, men jag skulle nog våga prova, kanske inte på den aktuella delen, men på en skrotbit innan jag gick på den riktiga detaljen.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Hål i en förgasare

Inläggav Sven-Gunnar » 2018-06-17/18:39

Hålet ser så litet ut att jag tror att det fungerar med bara Araldit. Eller Casco Super Epoxi, som det väl heter nuförtiden.
Rengör ordentligt med fin slipduk och applicera på insidan. Värm försiktigt med värmepistol, så den blir lättflytande och rinner igenom hålet. En plastbit på utsidan stoppar epoxin. Plasten tas bort när härdningen är klar.
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Hål i en förgasare

Inläggav Mimmi » 2018-06-17/19:22

Hej!

Den kemiska metall jag använt och som fungerar heter Megastick och säljs av Megametal Stockholm telefon 08-613 71 16.
Den är av tvåkomponenttyp och har härdaren innesluten i massan som en sträng i mitten av en "korv". Således behöver man inte fundera över om man tagit rätt mängd härdare. Man delar enkelt av önskad mängd, knådar den så massan blir enfärgad metallgrå, sedan är det bara att applicera. Man kan sedan efter fullständig härdning slipa, borra och utföra önskad bearbetning.

Lämplig Araldit tycks numera heta 2014-1, men det finns flera som skulle kunna fungera.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Hål i en förgasare

Inläggav Spitfiremagnus » 2018-06-17/21:30

Jag har använt en produkt som heter JB-weld när jag skulle reparera en kopplingskåpa till en Honda efter marksyning. Följde instruktionen och det höll tätt så länge som jag ägde motorcykeln.
Spitfiremagnus
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-03-15/13:48


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst