Fråga om bensinslangar (R80)

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Fråga om bensinslangar (R80)

Inläggav Steppenwulph » 2018-09-14/12:52

Hej!

En klurig fråga (tror jag!).

Förra året bytte jag bensinslangar på min R80 -1984. Tidigare hade jag haft någon sorts generisk slöang, men nu köpte jag original (allt enligt Lennart på MC Proffesen i Sthlm).
De nya och korrekta slangarna är lite smalare, tror jag (6mm). Men passade perfekt så klart.

Dock, sen jag bytte till dessa slangar har hojen betet sig märkligt. Problem att starta, choken beter sig helt annorlunda, etc. Kan det vara så att slang bytet och de nya dimensionerna gör att flödet blir på ett annat sätt (tryck, etc) och alla inställningar som hittills fungerat bra i många år är nu lite "off"?

Tack!

G
Steppenwulph
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-06-24/11:44

Re: Fråga om bensinslangar (R80)

Inläggav Håkan » 2018-09-14/13:28

Hej.
Tror inte på din teori... har du köpt slang av Lennart Lagervall så är det knappast fel på den. Den mannen har koll på BMW reservdelar. Jag räknar mig som hans lärjunge.
Genomströmmningen i en 6mm bränsleslang är fullt tillräcklig för en boxer. Din MC har två.

Det har nog hänt nåt annat vid slangbytet. Rör sig choken som den ska när du reglerar den? Rör sig gasspjällen normalt? Sitter förgasaren rakt och korrekt fast?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Fråga om bensinslangar (R80)

Inläggav peterus » 2018-09-17/15:47

Passar de så är det samma innerdiameter som tidigare.
Skulle annars inte tro att din hoj drar sååå mycket att 6 mm inte skulle räcka till.
Leta efter något annat fel.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst