Renovering av BMW R60

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Renovering av BMW R60

Inläggav gummi » 2019-02-26/09:12

Hej,

Är ny på forumet och tänkte fråga om tips från er som håller till här.

Jag har fått ta över min farsas gamla R60 -57 som inte har rullat på ca 42år.
Vi har pratat i många år om att renovera den tillsammans men har aldrig kommit till skott.
Men, det är dags nu då jag vill att den ska komma i rullning innan farsan blir för gammal för att ens kunna testa att köra den igen. Målet är att den skall vara igång till våren/sommaren 2020.

Jag har skruvat en hel del på övriga hojar jag har haft genom åren, så jag kan göra det mesta själv.
Det är mer tiden som är ett problem då jag har småbarn hemma.
Min tanke är att lämna ifrån mig motorn till någon lämplig firma/person som får gå igenom den och att jag gör förhoppningsvis resten själv om tiden räcker till.

Så, mina frågor är egentligen.

1. Vem skall jag höra av mig till gällande motorn?

2. Var beställer jag delar till bästa pris för resten av renoveringen? Gissar att allt av gummi, plast och el-relaterat bör bytas till att börja med. Renovera stötdämpare, kardan, bromsar, vajrar, förgasare osv..
Det känns som att det blir en lång inköpslista så det vore såklart önskvärt att hitta delar till ett bra pris.

Alla tips är välkomna!

/Martin
Bilagor
BMW_R60.JPG
gummi
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-02-26/08:00

Re: Renovering av BMW R60

Inläggav Kovlingen » 2019-02-26/16:09

Ta kontakt med "Classicgubben" Håkan här på forumet och där har du en som brinner för dessa hojar .
Han har även lite delar på lager om du saknar något .
http://www.motorcykelservice.se/
(bjud honom på en öl så blir han lätt att prata med :D Jag bara skojar Håkan !)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Renovering av BMW R60

Inläggav gummi » 2019-03-01/11:37

Hej,

Tack för informationen!

Det var nog Håkan jag pratade med i höstas, han hade dock fullt denna vinter och kunde inte ta sig an fler hojar då. Men jag kanske ska kontakta honom igen och se om det går att boka in något för nästa vinter.

Mvh
Martin
gummi
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-02-26/08:00

Re: Renovering av BMW R60

Inläggav Izvor » 2019-03-02/10:02

Hej Martin

Jag rekommenderar ulismotorradladen.de när du ska beställa delar till din motorcykel.

Jag rekommenderar att du tar bort toppar och cylindrar för inspektion innan du skickar iväg motorn. Ta en avgörelse efter det.

Ska du skicka iväg motorn för renovering och motorcykelservice.se åtar sig inte jobbet så kan du skicka mig pm.

Lycka till med renoveringen!
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Renovering av BMW R60

Inläggav gummi » 2019-03-07/11:37

Tack för svar Izvor!

Jag har lyckats hitta några av dina trådar, bla där du renoverar en R60 :)
Låter som en bra idé gällande toppar+cylindrar, jag börjar med det.

Absolut, jag hör av mig till dig om jag inte lyckas leja ut genomgång av motorn.

Mvh
Martin
gummi
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-02-26/08:00

Re: Renovering av BMW R60

Inläggav alexander wörn » 2019-03-15/08:56

Hej

alla Reservdelar för denna Årsmodellen hitta du vid Stemmler http://www.motorrad-stemler.de/
du kan nerladda en lista http://www.motorrad-stemler.de/lists/50.htm för din Modellen

Stemmler renovera allt , Motor, Växellåda men han är inte billig

jag renoverade en R50 Årsmodell 61 och kompletterade med en Steib Sidovagn, köpte alla Delar från Stemmler och Stemmler bygte om Slutväxel med en andra översättning

för renovera Motorer fynds några företag i Tyskland, jag renoverade Motor från mina R90S för blyfri, och jag vet en företag i Sverige som heter Stigs Motormekaniska i Axvall

jag är tysk , bo sedan 20 år i Sverige,
om du behöver hjälp, ha fråga om renovering, eller kontakta företag i tyskland kan du gärna kontakta mig via mail alex@woern.se
Användarvisningsbild
alexander wörn
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2019-03-15/08:24

Re: Renovering av BMW R60

Inläggav BmwMats » 2020-05-26/18:28

gummi skrev:Hej,

Är ny på forumet och tänkte fråga om tips från er som håller till här.

Jag har fått ta över min farsas gamla R60 -57 som inte har rullat på ca 42år.
Vi har pratat i många år om att renovera den tillsammans men har aldrig kommit till skott.
Men, det är dags nu då jag vill att den ska komma i rullning innan farsan blir för gammal för att ens kunna testa att köra den igen. Målet är att den skall vara igång till våren/sommaren 2020.

/Martin


Hej Martin, hur har det gått med din R60 ?
Håller ni på och renoverar den nu och tror du att deadline hålls för att få den i rull i år ?

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av BMW R60

Inläggav Håkan » 2020-05-26/19:43

gummi skrev:Är ny på forumet och tänkte fråga om tips från er som håller till här.

Jag har fått ta över min farsas gamla R60 -57 som inte har rullat på ca 42år.


1. Vem skall jag höra av mig till gällande motorn?

2. Var beställer jag delar till bästa pris för resten av renoveringen? Gissar att allt av gummi, plast och el-relaterat bör bytas till att börja med. Renovera stötdämpare, kardan, bromsar, vajrar, förgasare osv..
Det känns som att det blir en lång inköpslista så det vore såklart önskvärt att hitta delar till ett bra pris.

Alla tips är välkomna!

/Martin

Hej Martin.

Är också intresserad av hur det går. Har du fått hjälp av någon?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst