Batteri till R100RS -83

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Batteri till R100RS -83

Inläggav johnnyh » 2019-03-30/21:39

Hallå!
Har precis införskaffat mig en R100RS som har vart lite av en drömcykel för mig några år tillbaka och är givetvis supernöjd. Det kommer bli ett projekt framöver men just nu vill jag bara få den att gå så bra som den kan i sitt originalutförande.

Nu kommer genast min okunskap att visa sig men i det här forumet verkar det finnas massor med expertis:

I cykeln satt ett urladdat våtbatteri 12V 28Ah och skulle givetvis kunna köpa ett likadant men sneglar åt att köpa ett Lithium-batteri för att hålla både storleken och vikten nere. Har läst mig till vissa som köpt Shorai med batterier som har över ~250CCA. Är det någon som rekommenderar eller har ni något annat förslag? Något annat man bör tänka på i och med ett sådant byte?
(Batteriet som satt i va från sent 2017 och tidigare ägare hade problem med att han inte laddade ordentligt, så antar att det är ett problem som jag kommer få ta tag i framöver)

Medans jag ändå skriver, blyersättning eller tanka 98, Vpower eller dylikt?

Alla tips är välkomna och tack på förhand!
Användarvisningsbild
johnnyh
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-03-30/20:18

Re: Batteri till R100RS -83

Inläggav Håkan » 2019-03-31/08:03

Hej Jonny. Välkommen hit.
Jag förstår dig, har ägt/äger en del 2-ventil boxer, aldrig någon R100RS, men den modellen har en speciell plats i mitt hjärta. :)
Vår vän Gunnar Elmgren är en fena på batterier och batteriers laddning, han skrev nyligen en drapa om detta i en av klubbens facebookgrupper. Den kunskapen vore trevligt om den publicerades här.

Tusenkubikaren går ganska tungt att starta, den behöver ett kraftigt batteri. Sätt inte i ett för litet/klent.

För egen del kör jag på 98 oktan (minst) i mina maskiner. Motorerna går på 95, visst men... Motorerna har relativt hög kompression, risk för spikningar finns, de är optimerade för 98.
98 är för övrigt en renare bensin, mindre "klägg" i förgasarna har jag märkt.

BMW MC-Klubben Classic Sverige har också en facebookgrupp: https://www.facebook.com/groups/207092709705057/
Du är välkommen dit. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Batteri till R100RS -83

Inläggav BrooklynS » 2019-03-31/08:34

98 och blyersättning om inte topparna är konverterade. R100RS har hög kompression och för sin tid ganska hög trimningsgrad för en luftkyld boxer med lågt toppvarv.

Batteriet då. Startmotorn är likadan som den som sitter i en tidig Opel Kadett. Den kräver rejält kablage och friska anslutningar. Batteriet har den storlek den har av en anledning. Jag har rullat igång min RS några gånger och det är verkligen ingen lek. Ett problem kan vara att dagens blybatterier helt enkelt är sämre än gårdagens... Ett bra kvalitetsbatteri så har du rimligen problemfritt i många år framöver...


...förutsatt att laddningen fungerar. Och det är här vi kommer in på RR-45. Ett vanligt problem på R-modellerna är diodbryggan och laddningsreläet under höger tankhalva. Genom att ersätta dessa komponenter med "RR-45" (ett modernt elektroniskt laddningsrelä och spänningsregulator) så kommer generatorn att jobba betydligt bättre, batteriet alltid vara laddat och hela elsystemet må bättre. Dessutom fullt återställningsbart om du eller någon annan skulle vilja det i framtiden.

https://www.electrexworld.co.uk/acatalog/RR45.html

Med denna får du laddning från strax över tomgång, aldrig överladdning och ett problemfritt elektriskt liv, förutsatt att generatorkolen är OK.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Batteri till R100RS -83

Inläggav johnnyh » 2019-03-31/22:43

Tack för svaren! Tror jag får leta rätt på Gunnars utlägg om batterier och laddning, låter väldigt intressant.

Ska def kika på att uppgradera laddningsrelät samt kommer dubbelkolla generatorkolen, tack igen!
Användarvisningsbild
johnnyh
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-03-30/20:18

Re: Batteri till R100RS -83

Inläggav Steppenwulph » 2019-04-01/09:06

Blev nyfiken och kikade på denna "RR-45"...
Verkar vara något som man kan ersätta även in min R80 1984? Det är dock en gammal polishoj, så de har kanske haft egna lösningar?

Men jag har haft strul med el på min hoj av och till... Så kanske detta är en vettig sak att försöka sig på?
Steppenwulph
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-06-24/11:44

Batteri till R100RS -83

Inläggav BrooklynS » 2019-04-02/06:18

RR45 ersätter diodbrygga och laddrelä. Dvs du kan dra nya kablar och runda ev tillägg.

Jag har monterat denna på flera hojar. Det tar en kvart ca. Den placeras höger under tanken där gamla laddreläet satt.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Batteri till R100RS -83

Inläggav BmwMats » 2019-04-02/15:05

Nils-Erik Ringlander skrev:
BrooklynS skrev:*snipp*…..Den kräver rejält kablage och friska anslutningar


Väl rengjorda kontakter är a och o ;) Ett annat tips är att sätta en extra jordkabel från batteriets minuspol direkt till ett av startmotorns fästen. Kabeln kan gå lite diskret genom luftintaget. Biltema har en 60 cm 16mm2 jordkabel som passar bra. ( art nr 35-186 ). Om du inte vill ha 2 så kan du ta bort den gamla kabeln helt.

Denna åtgärd har gjort susen på min R90S :D -


Vi är fler som har gjort likadant... Fungerar utmärkt på nya cyklar också, har gjort så på min året-runt-hoj BMW K75. ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Batteri till R100RS -83

Inläggav mathiasosth » 2019-06-22/08:10

Jag ska byta till en RR45 på min ombyggda R100 och undrar, hur varm blir den?
Den har ju samma storlek som diodbryggan nämligen.
Bilagor
IMG_20190620_173749.jpg
BMW R100RS -78
Mvh Mathias i Stojby/Växjö
mathiasosth
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2018-06-11/14:10

Re: Batteri till R100RS -83

Inläggav BrooklynS » 2019-06-22/08:26

Sätt den till höger på ramen under tanken, dvs där det gamla laddreläet satt.

Den blir ganska varm så låt hellre utrymmet under kåpan vara fritt.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Batteri till R100RS -83

Inläggav mathiasosth » 2019-06-22/08:47

Jag har en placering enligt bilden. Fästet till vänster, men det hade varit "snyggt" o bli av med den.
Bilagor
rr45.jpg
BMW R100RS -78
Mvh Mathias i Stojby/Växjö
mathiasosth
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2018-06-11/14:10

Re: Batteri till R100RS -83

Inläggav johnnyh » 2020-04-25/21:48

Hej igen, lånar min gamla tråd.
Ett år in i ett problemfritt ägande har man hunnit avnjuta efter nytt batteri. Nu när våren står för dörren har den gamla blå fått för sig att vägra ladda.

Symptom: Ingen ökning på voltmätaren vid gåspådrag (mäter över polerna), varninglampan lyser inte varken vid tändning eller på tomgång. Det vill säga inget kommer från generatorn till batteriet. Kollade kol och kontaktytor idag men gjorde ingen skillnad, batteriet är nyladdat.

Teorier som ska testas imorgon:
Generatorlampan
Laddningsrelät
Diodbryggan
Sist men inte minst, rotorn

Någon som har enkla tips för hur man kan börja felsöka och kryssa av potentialla fel. Har gjort några sökningar på forumet men inget fullständingt.
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
johnnyh
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-03-30/20:18


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst