Handbromsen "fjädrar" inte helt tillbaka... R100-82

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Handbromsen "fjädrar" inte helt tillbaka... R100-82

Inläggav unyl_72 » 2019-04-07/21:12

Hej

Handtaget till handbromsen fjädrar tillbaka efter man pressar in den, men ofta stannar den någon millimeter innan full tillbakagång.
Detta resulterar i att bromljuskontakten inte bryter och bromsljuset släcks inte.
Puttar man ut den någon millimeter med fingrarna släcks bromsljuset.

Bromsklossarna ligger inte an på skivorna, och bromsarna tar bra i övrigt.
Mastercylindern i handtaget har jag ersatt med en renoveringssats, men själva huset är original. Godset har varit väldigt svårt att få rent, så jag undrar om det kan vara så att bromsvätska läckt bakom membranet och skapar ett baksug, eller om det är så att jag inte lyckas få ut all luft ur systemet.

Detta fenomen km i höstas, och sedan dess har jag tömt all bromsvätska och haft isär bromscylindern och återmonterat. Först verkar allt fungera som det skall, men efter några mil återkom problemet.

Någon som har något tips om vad som gör att det inte fjädrar tillbaka fullt ut?

M.v.h Ulf
unyl_72
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2011-07-15/12:00

Re: Handbromsen "fjädrar" inte helt tillbaka... R100-82

Inläggav peterus » 2019-04-08/09:57

Sitter det inte en fjäder på den som ska dra tillbaka handtaget?
Sätter en (väldigt liten) peng på att det är den som är dålig
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Handbromsen "fjädrar" inte helt tillbaka... R100-82

Inläggav unyl_72 » 2019-04-08/20:06

peterus skrev:Sitter det inte en fjäder på den som ska dra tillbaka handtaget?
Sätter en (väldigt liten) peng på att det är den som är dålig


Hej
Nej, det har jag aldrig sett.

M.v.h Ulf
unyl_72
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2011-07-15/12:00

Re: Handbromsen "fjädrar" inte helt tillbaka... R100-82

Inläggav peterus » 2019-04-09/11:05

Det är nog jag som blandat ihop det med någon annan äldre hoj då.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Handbromsen "fjädrar" inte helt tillbaka... R100-82

Inläggav Kovlingen » 2019-04-09/12:04

Vad är det då som trycker tillbaka handtaget ? Det kan ju inte vara oljan iaf.
OM det är en fjäder så är det nog en riktig tunnis annars skulle det medföra kramp
i näven vid längre stopp med broms .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Handbromsen "fjädrar" inte helt tillbaka... R100-82

Inläggav unyl_72 » 2019-04-13/07:17

Hej igen,

Nu är jag nog med på vad ni menar med fjäder.
Det sitter ju en integrerad fjäder i huvudcylindern. En pinne med en packning och en fjäder i ena änden.
Pinnens andra ände sticker ut genom godset och pressar ut mot en klack på handtaget.
Jag (miss)tolkade ert svar som att det sitter en fjäder på själva handtaget, men det gör det inte på min.

Hela den delen med fjäder och packning bytte jag ut häromåret, så den är förhållandevis ny.

Jag får mer en känsla av, att antingen bromsolja eller luft motverkar pinnen komma hela vägen ut och därmed pressa handtaget mot bromsljuskontakten, alternativt att pinnen är 1 mm för kort...
unyl_72
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2011-07-15/12:00

Re: Handbromsen "fjädrar" inte helt tillbaka... R100-82

Inläggav Izvor » 2019-04-13/15:57

Hej

Ta bort handtaget och motionera kolven. Den ska fjädra tillbaka till låsclipset. Om den inte kommer ända ut så skulle jag demontera och kolla att fjädern inte har hamnat på sniskan i botten samt att den tunna brickan bakom första tätnigsringen ser bra ut även de små hålen inte är täta.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Handbromsen "fjädrar" inte helt tillbaka... R100-82

Inläggav unyl_72 » 2019-04-27/12:51

Izvor skrev:Hej

Ta bort handtaget och motionera kolven. Den ska fjädra tillbaka till låsclipset. Om den inte kommer ända ut så skulle jag demontera och kolla att fjädern inte har hamnat på sniskan i botten samt att den tunna brickan bakom första tätnigsringen ser bra ut även de små hålen inte är täta.



Hej Izvor

Jag var noggrann när jag satte in mastercylindern, så jag skulle bli förvånad om den hamnat på sniskan, men jag skall kolla.
Däremot vill jag minnas att det satt en bricka innanför låsringen. Hittade en sprängskiss där det ser ut som att det skall finnas en bricka. Möjligt att den fungerat som en distans för kolven och håller det tillbaka någon millimeter?

Har tappat ut bromsoljan, och då trycks handtaget ut helt och trycker in kontakten för bromsljuset.

Jag skall försöka ge det några timmar i helgen och se om jag kan klura ut vad som är fel.


M.v.h Ulf

PS. Sidostödet du svetsade åt mig håller fint ännu :)
unyl_72
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2011-07-15/12:00

Re: Handbromsen "fjädrar" inte helt tillbaka... R100-82

Inläggav unyl_72 » 2019-05-05/18:35

Jag har plockat isär mastercylindern, men kunde inte påstå att någon del ser ut att vara i dålig kondition, det är tre små hål i en av flänsarna, fjädern och packningar känns som nya fortfarande.

Däremot mindes jag riktigt, det satt en bricka mellan mastercylinder och fästet för den. En i gulmetall, ca 20 mm i diameter med ett 5-6 mm stort hål, knappt 1 mm tjock. Kan inte se på sprängskiss att den skall vara där - någon som vet?
Möjligen skulle brickan kunna påverka så att "knappen" som handtaget pressar på inte når fullt ut. Oklart om det är det som orsakar att handtaget inte når bromsljuskontakten? Känns inte så....

Jag fick för mig att jag måste gå till botten med detta. Jag skall demontera båda oken och byta packningar, inspektera kolvarna. Gör jag det, så är i princip hela bromssystemet genomgånget / utbytt, förutom skivorna samt aluminiumhuset som mastercylindern sitter i. Det måste gå att få iordning på....

Någon som har ett bra tips på hur man får ut kolvarna ur oken utan att förstöra dem med tången eller annat verktyg?
Hur rengör man oken bäst från gammalt klogg? - Bensinbad?

Jag har verktstadsmanualen, men där står inget om hur detta görs lämpligast. Inte heller hur hårt man skall dra de båda bultarna som håller ihop halvorna - har läst här på forumet att det skall vara 30 Nm, även om jag bedömer att de satt betydligt hårdare.

M.v.h Ulf
unyl_72
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2011-07-15/12:00

Re: Handbromsen "fjädrar" inte helt tillbaka... R100-82

Inläggav BrooklynS » 2019-05-05/18:58

Kolv ut = tryck ut dem med bromsen helt enkelt.

Ny bromsvätska DOT4 är lämpligt medel att göra rent/smörja med...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Handbromsen "fjädrar" inte helt tillbaka... R100-82

Inläggav unyl_72 » 2019-05-05/19:34

BrooklynS skrev:Kolv ut = tryck ut dem med bromsen helt enkelt.

Ny bromsvätska DOT4 är lämpligt medel att göra rent/smörja med...



Ok. Tack för tipset / tipsen.

Hade jag vetat från början att jag skulle plocka isär oken, hade jag pressat ut dom med bromsen, men nu är det tömt, så jag hoppas att det finns ett annat sätt att lösa det på...

Annars får jag fylla det och göra om och göra rätt...

M.v.h Ulf
unyl_72
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2011-07-15/12:00

Re: Handbromsen "fjädrar" inte helt tillbaka... R100-82

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-05-05/19:51

unyl_72 skrev:Hade jag vetat från början att jag skulle plocka isär oken, hade jag pressat ut dom med bromsen, men nu är det tömt, så jag hoppas att det finns ett annat sätt att lösa det på...


Har Du tillgång till tryckluft, funkar det också.

Har Du någon annan gammal bromshuvudcylinder (till en bil, exempelvis) liggande, är det enkelt att bara sätta ett bromsrör mellan den och oket - nästan alla bromsrör har nipplar med M10x1 gänga.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Handbromsen "fjädrar" inte helt tillbaka... R100-82

Inläggav Izvor » 2019-05-05/20:40

Hej Ulf

Det ær liiite svårt att hitta felet/hjälpa via nätet. Jag mönstar av nästa vecka och bjuder du på kopp kaffe så hittar vi säkert tilsammans orsaken varför den inte fjädrar tillbaka..
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Handbromsen "fjädrar" inte helt tillbaka... R100-82

Inläggav Mimmi » 2019-05-05/23:21

Hej!

Kolvarna i oken pressar Du enklast och bäst ut med tryckluft. Med bromsvätska blir det väldigt söligt, tömda ok och sedan med tryckluft kladdar väldigt lite. Stoppa något emellan så inte kolvarna flyger ut hur som helst, jag brukar göra så att jag lägger något så pass tjockt mellanlägg så att kolven nästan lämnar loppet, då brukar de gå så lätt att de sista millimetrarna går att dra ut med fingrarna. Tänk bara på att inte dra på med mer tryck än att kolvarna kommer försiktigt och mjukt, och inga fingrar emellan!
Ibland har jag om en kolv går väldigt lätt hållit fast den med en liten tving så att jag kunnat öka trycket så mycket att den andra kolven också kommer.
Men varför dela oken? Det är väldigt sällan det behövs.

Innan Du delar oken om Du nu anser det nödvändigt, se till att Du har nya tätningar som sitter i delningsplanet!
Det brukar inte vara något som finns direkt över disk var som helst, utan kan ibland vara svårt att få tag på.

Rengöring gör Du bäst med Bremsenreiniger.

Är loppen grå och trista kan Du polera med tandkräm som Du sedan sköljer bort med vatten. Efter det måste naturligtvis oken torkas ordentligt, blås med oljefri tryckluft och torka förslagsvis någon/några dagar på ett element.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Handbromsen "fjädrar" inte helt tillbaka... R100-82

Inläggav unyl_72 » 2019-05-06/14:01

Gunnar Elmgren skrev:
unyl_72 skrev:Hade jag vetat från början att jag skulle plocka isär oken, hade jag pressat ut dom med bromsen, men nu är det tömt, så jag hoppas att det finns ett annat sätt att lösa det på...


Har Du tillgång till tryckluft, funkar det också.

Har Du någon annan gammal bromshuvudcylinder (till en bil, exempelvis) liggande, är det enkelt att bara sätta ett bromsrör mellan den och oket - nästan alla bromsrör har nipplar med M10x1 gänga.



Allt mer talar för att man behöver en liten kompressor i garaget :)

Det är nog bästa sättet om man vill klara sig utan att återmontera, fylla med bromsvätska och pumpa ut dem likt Brooklyn S föreslog.

Tack,

M.v.h Ulf
unyl_72
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2011-07-15/12:00

Re: Handbromsen "fjädrar" inte helt tillbaka... R100-82

Inläggav unyl_72 » 2019-05-06/14:02

Izvor skrev:Hej Ulf

Det ær liiite svårt att hitta felet/hjälpa via nätet. Jag mönstar av nästa vecka och bjuder du på kopp kaffe så hittar vi säkert tilsammans orsaken varför den inte fjädrar tillbaka..



Du är alltid välkommen på en kopp, Izvor. :)

M.v.h Ulf
unyl_72
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2011-07-15/12:00

Re: Handbromsen "fjädrar" inte helt tillbaka... R100-82

Inläggav unyl_72 » 2019-05-06/14:06

Mimmi skrev:Hej!

Kolvarna i oken pressar Du enklast och bäst ut med tryckluft. Med bromsvätska blir det väldigt söligt, tömda ok och sedan med tryckluft kladdar väldigt lite. Stoppa något emellan så inte kolvarna flyger ut hur som helst, jag brukar göra så att jag lägger något så pass tjockt mellanlägg så att kolven nästan lämnar loppet, då brukar de gå så lätt att de sista millimetrarna går att dra ut med fingrarna. Tänk bara på att inte dra på med mer tryck än att kolvarna kommer försiktigt och mjukt, och inga fingrar emellan!
Ibland har jag om en kolv går väldigt lätt hållit fast den med en liten tving så att jag kunnat öka trycket så mycket att den andra kolven också kommer.
Men varför dela oken? Det är väldigt sällan det behövs.

Innan Du delar oken om Du nu anser det nödvändigt, se till att Du har nya tätningar som sitter i delningsplanet!
Det brukar inte vara något som finns direkt över disk var som helst, utan kan ibland vara svårt att få tag på.

Rengöring gör Du bäst med Bremsenreiniger.

Är loppen grå och trista kan Du polera med tandkräm som Du sedan sköljer bort med vatten. Efter det måste naturligtvis oken torkas ordentligt, blås med oljefri tryckluft och torka förslagsvis någon/några dagar på ett element.


Ja, bromsvätska är riktigt söligt. Det kanske är tryckluft som gäller.

Fingrarna får man hålla undan... :)

Jag kan hålla med dig om att det kanske var något överilat att dela oken, men jag känner mer och mer att jag behöver gå till botten med problemet och vill eliminera alla felkällor. Rätt eller fel...

M.v.h Ulf
unyl_72
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2011-07-15/12:00

Re: Handbromsen "fjädrar" inte helt tillbaka... R100-82

Inläggav unyl_72 » 2019-06-12/19:40

Hej

Lite kort återföring till forumdeltagarna.

Ta i trä som man säger, men nu känns det som att jag fått ordning på bekymret.

-Kolvarna trycktes ut medels tryckluft (skapat från en cykelpump ;) )
-Oken tömdes på gammal klägg. Tror det har varit bromsolja en gång i tiden.
-Rengöring av ok med färsk bromsolja.
-Nya dammtätningar, packningar och O-ring mellan okhalvor.
-Brickan mellan huvudcylindern och stommen (som jag beskrev i början av tråden) plockade jag bort.

Har bara kört några mil hittills, men jag upplever att oken går tillbaka som de ska, och handtaget håller inne bromsljuskontakten då man släppt det. :)

M.v.h Ulf
unyl_72
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2011-07-15/12:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst