Växelspak

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Växelspak

Inläggav CG Arvidsson » 2019-04-10/17:20

Jag har nyss skrämt igång en gammal R25/2 från 51. En hisnande fartupplevelse. På högersidan av växellådan sitter spak, men jag vet inte riktigt vad den har för uppgift. Någon som vet??
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Växelspak

Inläggav Håkan » 2019-04-10/19:08

Ja, som du skriver, det är en växelspak. Om du vill kan du växla för hand med den.
Jag har den också på min R67. För egen del har jag svårt att se vad den skall tillföra... :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Växelspak

Inläggav CG Arvidsson » 2019-04-10/19:53

Jag tackar för svaret. Ägaren till hojen är en glad optimist som har en sidvagn till den också. Men den har inte slutväxeln för det, vilket jag påtalat för honom. Oljorna i den var riktigt fula så dom bytte jag åt honom. Något som förvånade mig var det inte fanns några märkningar på svänghjulet,OT,S ochF. I avgasventilens utrymme låg det en del mystiskt material och jag kan inte förstå vad det var eller hur det kommit dit. Jag torkade och dammsög det rent. Nu satte jag trottelnålen i högsta läget, kanske det blev för bra, vid snabbt gaspådrag ville den inte svara direkt. Men återställd i nyskick kan den vara kul att ta lite småturer med. Tyvärr är inte billigt att återställa den till det.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Växelspak

Inläggav CG Arvidsson » 2019-04-12/15:50

Nu är den tillbaka till ägaren. Startade på andra kicken och tuffade så fint. Informerade om alla fel och brister och önskade lycka till vid besiktningen. Fick en Chivas för besväret.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst