BMW R60/5 – Gasvajern vill inte röra sig

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

BMW R60/5 – Gasvajern vill inte röra sig

Inläggav PelleCarb » 2019-05-22/21:52

Problem
När jag vrider på gashandtaget är det tvärnit. Den ger utslag på det sedvanliga glappet, ca 1-2 mm, men efter det är det stop.

Undersökning
Nere vid förgasaren lyfter jag och drar lite i vajern som går till högra förgasaren och den spelar fritt och rör sig upp och ner som den skall.
Men vajern som går till den vänstra förgasaren vill inte röra på sig alls när jag försöker lyfta och dra i den. Den rubbas inte en mm.
Jag skruvar av metallringen som håller ihop den delen av förgasaren där gasvajern går in, lyfter lite på den övre delen för att se fjädern innut i. Den högra förgasaren medger att jag lufter upp och kikar inuti (ser den stora fjädern där inne).
Den vänstra vägrar att låta mig se inuti. Den övre delen tillåts inte lyftas upp så att jag kan kika inuti trots att metallringen är bortskruvad (som om att vajren är förankrad och spärrad på något sätt).

Övrigt
Hojen har servats exemplariskt under hela sin livslängd, och stått i varmgarage senaste 25 åren och besiktigades senast 2012 och har sedan dess inte rörts.

Slutsatts
Jag kan bara konstatera att det är den vänstra förgasaren som på något sätt har ”låst” gasvajern.

Fråga 1
Är det någon av er som förstår vad som kan orsaka detta?

Till saken hör att min morfar som ägde denna innan mig var lite paranoid och inte hade några bekymmer att ”stöldskydda” hojen på egna vis.

Fråga 2
Så finns den någon spärr, låsfunktioen eller likande i förgasaren som skulle kunna utnyttjas som ”stödskydd” och orsaka detta problem (att vajren inte vill röra på sig)?

Mvh\PelleCarb
PelleCarb
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2019-05-22/21:28

Re: BMW R60/5 – Gasvajern vill inte röra sig

Inläggav Kovlingen » 2019-05-23/05:17

En liten morgonfundering :)
Kan din morfar ha skruvat in en liten skruv genom förgasaren och in i trotteln ?
OM , den är med en fjäder är den ju lätt att skruva in resp. ut efter behov .
Uppfinningar är kul men kan vara ett helsike att lista ut ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW R60/5 – Gasvajern vill inte röra sig

Inläggav Håkan » 2019-05-23/16:01

PelleCarb skrev:Fråga 1
Är det någon av er som förstår vad som kan orsaka detta?

Låter onekligen mystiskt...
Jag har skruvat mycket med de där motorcyklarna, men detta har jag inte varit med om. :?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW R60/5 – Gasvajern vill inte röra sig

Inläggav PelleCarb » 2019-05-24/06:39

Jag skall jämföra de två förgasarna i detalj och se om jag finner skillander, kanske en skruv som du nämner. Jag fixar bilder så får ni se om ni ser något konstigt.

Kovlingen skrev:En liten morgonfundering :)
Kan din morfar ha skruvat in en liten skruv genom förgasaren och in i trotteln ?
OM , den är med en fjäder är den ju lätt att skruva in resp. ut efter behov .
Uppfinningar är kul men kan vara ett helsike att lista ut ;)
PelleCarb
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2019-05-22/21:28

Re: BMW R60/5 – Gasvajern vill inte röra sig

Inläggav gorbra » 2019-05-24/11:21

Hej, låter som trotteln kärvat fast. Vajern har ju "direktkontakt" med trotteln så att säga. Kan du ta bort insugningsgummit och kika in den vägen. Ev. försöka trycka upp trotteln med en mejsel eller något dylikt.
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: BMW R60/5 – Gasvajern vill inte röra sig

Inläggav Mimmi » 2019-05-24/12:51

Hej!

Det sitter väl BING liktrycksförgasare* på den modellen? I så fall påverkas inte trotteln av wiren utav av vacuum, wiren manövrerar ett spjäll.

*dessa förgasare är enkla att känna igen, de har ett ganska stort runt lock ovanpå förgasarhuset, under detta lock sitter en fjäder och den stora trotteln.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: BMW R60/5 – Gasvajern vill inte röra sig

Inläggav Håkan » 2019-05-24/21:17

Mimmi skrev:Hej!

Det sitter väl BING liktrycksförgasare* på den modellen? I så fall påverkas inte trotteln av wiren utav av vacuum, wiren manövrerar ett spjäll.

*dessa förgasare är enkla att känna igen, de har ett ganska stort runt lock ovanpå förgasarhuset, under detta lock sitter en fjäder och den stora trotteln.

Nej, Mimmi.
500cc (R50/5) och 600cc (R60/5, R60/6 och R60/7) BMW har wirestyrd förgasare (Bing typ 1/26/xxx).
Wire har, som sagt, direktkontakt med trotteln.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW R60/5 – Gasvajern vill inte röra sig

Inläggav Mimmi » 2019-05-24/21:25

Hej!

Aha, ja så är det säkert, Dig litar jag på. Jag vet inte eftersom jag aldrig haft någon så liten BMW mc.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: BMW R60/5 – Gasvajern vill inte röra sig

Inläggav PelleCarb » 2019-05-25/22:45

Hej.
Tog några bilder och filmer för att kunna visa problemet mer i detalj. Hoppas dessa förklarar mer än min text.

V/H vajer https://www.youtube.com/watch?v=3T1mTTxHrVs
Vänster förgasare https://www.youtube.com/watch?v=U7vxlqjS-mk
Höger förgasare https://www.youtube.com/watch?v=96AQ9hjFods

Bifogar närbilder på vänster förgasare i olika vinklar. Kan dock inte se något som skiljer den mot den högra, kan alltså inte se någon hemmagjort "stöldskydd" utfört av morfar.

Avslutar med en bild på pärlan
IMG_3181.JPG
Bilagor
IMG_3169.JPG
IMG_3168.JPG
IMG_3167.JPG
PelleCarb
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2019-05-22/21:28

Re: BMW R60/5 – Gasvajern vill inte röra sig

Inläggav Kovlingen » 2019-05-26/08:14

Finns ju inte såå många saker som kan vara fel . Testa tipset att ta bort insugningsröret från
luftburken . Kanske går att se nått . Ev få loss trotteln den vägen .
Skulle det kunna vara fjädern som har gått av och någon liten bit har kilat fast , men det är långsökt :shock:
Hmmm , kan trotteln eller där den sitter oxiderat så mycket att den har fastnat ?
Såg på bilderna att det finn möjlighet att släppa lite på vajern och kanske ännu mer vid handtaget .
OCH , går det inte med Lite våld så använd mera våld ! 8-)
Nu har jag slut på mina funderingar
(Kom att tänka på Arne Qvick och Rosen " bilens-lack-den-glänste-och-kromen-blixtra-i-dess-nos") :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW R60/5 – Gasvajern vill inte röra sig

Inläggav Håkan » 2019-05-26/08:24

Ja, det är nog bara att försöka plocka isär förgasarna. Trotteln som sitter fast får man nog försöka bända upp. Försiktigt förstås, nya finns ju att köpa. Även flottörer, flottörnålar brukar bli ankomna av längre stillestånd. Tänk på att byter du ut delar, så byt i båda förgasarna, det är finmekanik och viktigt att dom är lika.
Förgasare som har stått en längre tid behöver för övrigt en grundlig rengörning för att fungera klanderfritt.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst