Jobbigt bromsproblem

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Jobbigt bromsproblem

Inläggav AnWi » 2019-05-25/22:13

Ett problem har uppträtt efter att maskinen var inlämnad i höstas för ompackning av framgaffel. Tyvärr finns inte firman kvar :-(
Efter en stunds körning börjar frambromsen verka. Det kan släppa lika oväntat. Bromshandtaget blir stump när det händer. Först trodde jag det kärvade i något av oken. Ordentlig rengöring och insmörjning av lämpliga delar gjordes. Det hjälpte inte. Vid nästa grundliga genomgång såg jag att hållaren för övergång mellan rör och slang var felmonterad och slangen nästan vikt. Säker på att problemet var löst tog jag en sväng och allt verkade bra. I förrgår skulle jag in till stan och innan jag kom fram låg bromsarna till så hårt att jag fick köra sista lilla biten på ettan. Skivorna hade hunnit bli riktigt varma och lika varma på båda sidor. När jag skulle hem hade bromsarna släppt och inget oväntat hände på hemvägen. Bromsarna fungerade precis lika bra som vanligt.
Nu vet jag i alla fall att felet ligger innan fördelaren, troligen i handtaget eller något skräp som blir som en backventil.

Trycket ökar, troligen pga värme, men kan släppa igen när som helst.

Någon som har tips om vad det kan vara. Ska göra rent och byta bromsolja på måndag. Jag har svårt att tro att det är cylindern. Bromsarna fungerar som vanligt före och efter.

BMW R100 (RT) 1981
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Jobbigt bromsproblem

Inläggav F800åkare » 2019-05-25/23:16

Slangen skadad inuti, bitar av gummit som blockerar låter som en trolig bov.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Jobbigt bromsproblem

Inläggav Håkan » 2019-05-26/08:31

Ja,visst. Bromsslangarna kollapsar fullständigt invändigt, fungerar som backventiler. Inte alls ovanligt.
Byt bromsslang, gärna till stålomspunnen teflonslang. Finns med svart ytterhölje, det blir snyggast på en klassisk BMW.
Inköpsställe: https://www.hydroscand.se/
Ta loss de gamla, ta med dem som mall när nya tillverkas.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Jobbigt bromsproblem

Inläggav AnWi » 2019-05-26/17:00

Tack för snabba och bra svar

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Jobbigt bromsproblem

Inläggav enhjuling » 2019-05-26/22:06

Om bromshandtaget blir stumt tyder väl det på att du har tryck i hela systemet upp till handtaget.
Jag skulle nog leta efter felet där uppe då.
Ingen retur från pumpen till behållaren pga smuts eller ett bromshandtag som av någon anledning inte släpper ut kolven helt som då spärrar returen.
Att du inte har överfyllt bromssystemet har du väl redan kollat, men det kan ge liknande problem också.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Jobbigt bromsproblem

Inläggav AnWi » 2019-06-02/19:48

Yes!
Stålomspunna telflonslangar för 960kr
Ny bromsolja, förståss, och ett luftfritt bromssystem ger en känsla av en betydligt nyare motorcykel. Jag har aldrig haft så bra bromsar på denna Bumse som nu.

Lite trix var det att fylla på med bromsolja men när jag hämtade min gummiblåsa (apotekets, för öron o dyl) började det gå bättre. På huk vid framhjulet kan man sköta både handtag och nippel. Vem har sagt att man ska vara två :-)

Hann bara en kort provtur idag men nu törs jag inte krama åt bromshandtaget för fullt, det har tidigare aldrig varit riksfyllt men idag tror jag att jag skulle kunna lyfta bakhjulet. Vilken lycka!!!

Tack för alla tips. Nu är jag en gladare knutte :-)

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst