Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-06-16/19:14

Ok. R100RS:en går hur fint som helst, väldigt bekväm med lite höjt scramblemstuk. Den börjar så nätt anta det stuk som är mitt, aldrig tvättad, kanske avspolad, bra maskinellt och väl fungerande.
...och så blev det en Vespa, en PX125:a som bara landade i verkstan, och så blev den kvar blev i skick och bes, och sen ut på Blocket när den blev klar, och ingen ville köpa den, och sen VILLE nån byta den mot en R75/6, i sådär skick (stått ute i fem år...), och sen var det kört:
Den har ju precis det som min gamla R75/5:a saknade, femväxlad låda och bromsar fram som faktiskt minskar hastigheten när man drar i handtaget (hoppas jag):
Köpt skick 2.jpg

och så börjar det!
Scrambler? Nix, varit där och gjort det. Nu skall det bli en bumse med polisskärmarna kvar. Funkar den så inte röra motor och låda för mycket, renoveringsatser förgasare, byta oljan, ta bort sirenen, enmanssadel (den gamla fick jag med men den finns bara inte kvar (skumgummit iofs men inte ngn plåt). Två till ett om jag hittar ett eller bygger det och en juste läderväska på ena sidan ungefär, bredare styre kanske tillochmed två backspeglar (nä nu tog jag nog kanske i lite).
OCH EN MASSA FRÅGOR till ett initierat forum:
Hämtade igår och började idag men ATE-bromsarna fram. Skumma rackare de där, handtaget helt fast, lyckades smörja upp armen vid huvudcylindern utan att oljan alls tog sig igenom huvudcylindern. TROR att det handlade om om att det var helt igengeggat i bromsvätskebehållaren (det är i alla fall min förhoppningsfulla arbetshypotes). Frågan är: PÅ ramen står en liten dekal som säger att man måste använda sig av DOT3-vätska. Är def inte insatt i DOT-problematiken. Går det att använda DOT4 eller 4+ -bromsvätska i ett system som detta? ÄR lycklig (eller kanske olycklig?) ägare till två liter Biltema bromsvätska. Kan jag använda denna?
Kampen går vidare, oljan rinner ut och skal ersättas med ny, ventilspel kollas av, olja bytas i bakväxel och låda sen prova om det startar.
mvh
Henrik
Senast redigerad av henriksch 2019-06-16/21:51, redigerad totalt 1 gång.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav Håkan » 2019-06-16/19:32

Grattis! :D
Ser ut som ett fint objekt! :o
Sånt där älskar jag att sätta tänderna i!

DOT4 är jättebra bromsvätska, använd den. Det är en ren vidareutveckling av DOT3, inga konstigheter.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-06-16/21:50

Kanon, tack för snabbt svar!
Skall försöka delge vrakets vidare öden och väg mot fartvinden. Återkommer säkert med fler behov av tips.
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-06-16/22:26

Grattis till en skön hoj och lagom utmaning!
Kan skarva på DOT4-resonemanget med, att bromsvätskan som rekommenderas är ”Low Viscosity” DOT3/DOT4. I princip omöjlig att få tag på, men den motsvaras av den DOT4 som är specad för ABS/ESP-system.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-06-17/17:27

Tack för tips!
Fler funderingar/frågor:
1. Som syns på bilden är "knäskydden" gummi helt slut/borta på tanken. Har letat på eBay en del men inte hittat något. Vet ngn var man skulle kunna finna sådana?
2. Nån med erfarenhet av ATE bromsarna kanske har tips om hur man får av skruvarna i botten för att få loss oken, de har ärgat fast rejält. Hur är det med gummi där inne, vågar man värma?? Har sprutat dem med rostlösare ett antal ggr det senaste dygnet skall känna på dem i kväll. Man är ju lite skeptisk mot att ta i för mycket med gängor i gjuten aluminium. Det sitter dubbla skivor på min båge, kanske någon extrautrustning på polishojar?
3. Det verkar finnas två olika storlekar på ATE bromsarna 38 och 40mm (antar att det är kolvens diam). Vet ngn om det är samma typ av belägg på dessa modeller. Byta klossar vore en bra idé bra ser jag.
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav Håkan » 2019-06-17/19:10

Knäskydd. Har du prövat hos BMW?
Annars kan du skicka ett mail till mig, jag har nog nåt. :)
Kärvande skruvar. Värme brukar göra underverk. Men undvik öppen låga, värm med värmepistol.
Dubbla skivor var standard på Polismodeller. Var glad för det, det finns chans att få hejd på hojen.
38 eller 40 mm kolvdiameter... 38mm satt på /6 modeller. 40mm satt på /7 modeller, de oken är även märkta med siffror 40. Även kolvdiameter på bromscylinder under tanken skiljer mellan /6 och /7 modeller.
Beläggen är lika.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-06-17/19:49

Mittåt, fick loss bottenpluggarna och ett ok så jag kunde mäta beläggen. Rostlösare ett dygn...
...och man kan inte annat än att konstatera att man vid snart sextio äntligen börjar ta till sig själva essensen av ordspråket att tålamod är en dygd.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav Kovlingen » 2019-06-17/20:16

Vänta tills du blir närmare 70 så får du nya vyer . :shock: :mrgreen:
Lycka till med objektet ! :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-06-17/20:22

Ser fram emot det! (ELLER, tappar man sitt surt förvärvade tålamod igen då kanske???)
:)
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-06-17/21:22

Håkan skrev:Dubbla skivor var standard på Polismodeller. Var glad för det, det finns chans att få hejd på hojen.


Jo har förstått att ATE-bromsarna inte var några höjdare, fanns väl ngt bra skäl att de bytte till Brembo tänker jag. De är ju åtminstone ok. Å andra sidan så hoppas jag på att ATE är bättre än /5:s framtrumma, den minns jag som förfärligt dålig
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav Grubban » 2019-06-18/07:43

Intressant projekt såg den på blocket men försvann ganska omgående.
R80 G/S Paris Dakar
F650 GS
Användarvisningsbild
Grubban
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2019-06-11/08:35
Ort: Strömsund

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-06-18/08:22

Jag har två ”gamlingar” med dubbla ATE-bromsskivor (R90S -74 och R100RT -80).
R90S har jag gjort iordning bromsarna på enligt alla konstens regler (dvs ALLT är nytt/renoverat) och monterat stålomspunna bromsslangar. Bromsarna är faktiskt riktigt hyfsade - känns förstoendeingivande, med bra känsla i handtaget och bra ”nyp” trots att den har solida skivor.
R100RT är ett nyförvärv, som jag inte hunnit gå igenom bromsarna på ännu. Hålborrade skivor, men den bromsar markant sämre, med svampig känsla i handtaget och man får ta i rejält för att det ska hända något.
Får bli fullständig genomgång där med, jag vet ju att det kan bli riktigt bra!
Kort sagt - var noga med renoveringen av ok och huvudbromscylinder, se till att ha friska skivor, byt vajern mellan handtag och huvudcylinder och satsa på stålomspunna bromsslangar!
Just bromsslangarna gör stor skillnad - jag tog med de gamla till Hydroscand, och fick stålomspunna gjorda för några hundringar (billigare än original!).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-06-18/19:55

Ok Gunnar, det låter verkligen seriöst, låter värt att prova nya slangar om (när) jag testat om jag får fart på den.
Plockade ner huvudclindern och rengjorde och smorde upp länkaget ikväll så nu rinner det nog ner bromsvätska i huvudcylindern, det var helt stopp där. Har juste rörelse i kolvarna i oken. Inväntar beställda belägg, skall montera dem och är det tätt vågar jag nog prova den en runda i alla fall, om den går igång alltså...
huvudcylinder.jpg

Kampen går vidare.
/H
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-06-18/22:05

Glömde nämna, att injusteringen av vajern till huvudcylindern är ganska kritisk. Är vajern för hårt spänd, öppnar inte returen till bromsvätskebehållaren. Är den för lite spänd, räcker inte rörelsereserven.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-06-19/17:27

Gott att veta, skall läsa på i Clymer när jag kommer dit.
Tack för tips!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav Hasse Gustafsson » 2019-06-19/18:46

Om jag inte minns fel så fanns det ett speciellt verktyg med i original
verktygssats för injustering av handbromsvajer.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-06-24/18:21

Kollade i Clymer´s lista över motornummer och hittade inte mitt:

motornummer.jpg


Har ngn tips om var man hittar en adekvat lista?

annars

oljor, filter, elen verkar funka (inte blinkers precis men lyse i alla fall!), inväntar bromsbelägg och skall första få till nya bromsslangar (Hydroscand efter tips ovan)

...och så var det startreläet, för det är väl det här?:
Startreläet.jpg


En djärda hop kablar kopplade till det och jag fattar inte riktigt varför, det verkar som om att det används som allmän kopplingsplint och har kontakt lite här och där och hela tiden, kontakt mellan ställen jag inte riktigt väntade mig. Lindningen verkar av, får i alla fall ingen kontakt när jag mäter genom spolen men alltså däremot hela tiden över brytaren.
Har beställt ett nytt universal men det känns lite som om att man får hänga lite över kopplingsschemat innan man vågar ge sig på att byta.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-06-24/18:54

hittade nog svaret på startreläfrågan på Boxerworks. Det verkar vara "onödigt många" kablar in och just användas som kopplingsplint:

http://forum.boxerworks.com/viewtopic.php?f=1&t=148&hilit=woo+hoo&start=125
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav Håkan » 2019-06-24/19:31

Tillverkad i januari 1975. Information härifrån: http://www.bmbikes.co.uk/enginechassis.htm

Clymer är en amerikansk bok, där finns nog bara uppgifter om de hojar som importerades till USA.

Startrelät fungerar på så sätt att laddningslampan är kopplad via det.
Tanken med det är att när motorn är igång (mao när generatorn laddar) så ska man inte ofrivilligt kunna koppla in startmotorn, med risk för skador på den samma.
Nu är lite si och så med den funktionen, som regel brukar dessa maskiner ladda så dåligt på tomgång, så då går det att koppla in startmotorn...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-06-24/19:54

Grymt snabba svar, tack!
Fattar jag saken rätt att du med det menar att den blå (märkt D+) inte "måste" kopplas in alls på ett 4-poligt "universal" startrelä?:

startrelä (kopia).jpg
startrelä (kopia).jpg (15.38 KiB) Visad 11166 gånger


mvh
Henrik
Senast redigerad av henriksch 2019-06-25/05:34, redigerad totalt 1 gång.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav Mimmi » 2019-06-24/20:52

Hej!

Eftersom det är en gammal polismaskin så kan Du inte lita på några kopplingsscheman, de har ju haft diverse utrustning inkopplad och det är oftast inte speciellt proffsigt utfört.
Tänk också på att polisen lyckas åstadkomma fel och köra sönder sina mc som ingen annan lyckas med.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-06-24/20:53

hmmm, låter oroväckande...
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav jonascdt » 2019-06-25/14:02

Jag skickar en positiv våg :-)

Det kan bara bli bättre alltså :-)
Utan MC idag 2 saabar, en mercacoupe. men glad pensionär i alla fall.Thtn
Användarvisningsbild
jonascdt
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2014-05-15/21:13
Ort: TROLLHÄTTAN

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav Håkan » 2019-06-25/16:31

henriksch skrev:Grymt snabba svar, tack!
Fattar jag saken rätt att du med det menar att den blå (märkt D+) inte "måste" kopplas in alls på ett 4-poligt "universal" startrelä?:
mvh
Henrik

Just så.
De två blå kablarna måste sitta ihop för att laddning skall fungera. Men dom behövs inte för startreläts funktion.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-06-25/19:17

Gott då är det bara att löda ihop dem. Det sved lite väl bra att beställa ett originalrelä runt tusen plus frakt. Mina projekt är mer baserade på gör/laga än köpa liksom. Tycker det är roligare (och i ärlighetens namn behöver man ju för sig själv ju, i någon mån, motivet sin brist på distans för att handla för dyra och många verktyg...).

...och...

Tack för glada tillrop, njuter än så länge fullt ut av processen! Ibland är det dock lite svårt när frågan om vad jag skall med två BMW till dyker upp men jag tränger snabbt tillbaka negativa tankar av detta slag!


mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav Håkan » 2019-06-25/19:21

henriksch skrev:Ibland är det dock lite svårt när frågan om vad jag skall med två BMW till dyker upp...
mvh
Henrik

Två!? :shock:

Har du bara två? :)
:D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-06-25/19:48

Säger som Håkan - bara två?
Det ideala antalet motorcyklar är n+1, där n är nuvarande antal. :mrgreen:

(Min hustru frågar ibland, var gränsen går mellan hobby och mani - jag förstår inte vad hon menar?) :D
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-06-25/20:21

:)
...tja, har korn på en till, får väl se hur det går med det...

men, utifrån i alla fall Gunnars lista ser det ju lite t som att du har lite spridning i modellfloran. En annan faller ju mest för gamla airheads liksom, och de är ju lite lika varandra.
Senast redigerad av henriksch 2019-06-25/20:24, redigerad totalt 2 gånger.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-06-25/20:23

henriksch skrev::)
...tja, har korn på en till, får väl se hur det går med det.


Go for it! :P
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-06-25/20:27

jo, det är ju lite svårt att låta bli att få moderkänslor, de som hittar hit är ju strax innan kyrkogården.
Känner lite likadant för gamla gröna Husqvarna symaskiner, nån måste liksom rädda dem och det där betraktas konstigt nog lite som udda har jag förstått.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-07-02/19:31

Problem, igen...
Har tömt bromssystemet, inhandlat nya slangar (hydroscand till rimligt pris efter råd här), nya belägg, har god rörelse i okens kolvar (inte bytt ngt), rensat ut bromsvätskebehållare och ny vätska i. Huvudcylinden rör sig finfint och fjädrar tillbaka som den skall när man släpper handtaget.

...och så var det det här med att lufta ur systemet...

Hur svårt kan det vara, innan man börjar fatta misstankar om, eller kanske rentav inser, att huvudcylindern behöver packas om?

Har försökt på det vanliga sättet pumpa, släppa luftningsskruven, pumpa om och om igen.

Testade sedan att trycka olja med en stor "injektionsspruta (50 ml)" nerifrån och upp och fick fram olja underifrån till bromsvätskebehållaren (en kladdig affär då slangen släppte vid ett tillfälle). Men men fortfarande svårt att få tryck när jag luftar på det vanliga sättet efter det.

Om jag nu inte lyckas och bestämmer mig för att jag måste renovera huvudcylindern så uppstår specialmodellsproblemet. Min vita är alltså en R75/6 men med dubbla skivor (ATE) fram och vajerstyrd huvudcylinder under tanken.

Vet någon vad jag skall leta efter för att säkert få rätt grejor? Är det samma som till R90 (som väl hade dubbla skivor fram?) och i så fall när kom den/vilken årsmodell skall jag söka efter? Om man letar på Motorworks så finns det kolvar (pistonger?) spm är 14,16 och 17 mm. Tänker att det borde vara 16mm eftersom min båge är en -75:a:

Pistong.png


Såklart kan jag väl plocka itu och mäta men skulle vilja prova att lufta lite till och se om det kan funka.


Annars, är det någon som har ngt annat fiffigt specialknep för att lufta ATE bromsarna?

mvh
Henrik
Senast redigerad av henriksch 2019-07-03/06:51, redigerad totalt 4 gånger.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav Hasse Gustafsson » 2019-07-02/20:54

Ha luftnippel öppen hela tiden och pumpa igenom vätska.
Stäng nippel när du håller in handtaget
Sedan är konstruktionen med vajer från handtaget är tämligen värdelös uppfinning.
Går aldrig att få handtaget stumt.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-07-03/10:25

Skall ge det en rejäl omgång.

Hasse Gustafsson skrev:Ha luftnippel öppen hela tiden och pumpa igenom vätska.
Stäng nippel när du håller in handtaget
Sedan är konstruktionen med vajer från handtaget är tämligen värdelös uppfinning.
Går aldrig att få handtaget stumt.


Menar du pumpa med öppen nippel till det kommer igenom?? Behöver alltså inte stänga luftnippel varje gång man släpper handtaget? Tänkte att det sugs in luft "bakifrån" om man inte gör det? Där ser man i så fall! Det har jag alltid föreställt mig. (har blivit en del öppna/stänga i onödan då för min del)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-07-06/21:02

på lyften.jpg

Det gick till slut att få liv i huvudcylindern.
luftning.jpg

Sköt på oljan med hemgjord mojäng uppifrån och fick olja hela vägen genom de nya slangarna. så nu har jag tryckt från båda håll och verkar ha olja utan luft i systemet.
Justerade oken och får i alla fall bromsverkan, hur bra återstår att se om jag får igång den. Hoppas att ev. jungfrufärd inte blir alltför spännande.
frambroms.jpg

Återstår att montera ett standard startrelä enligt tips härifrån och rensa ur tanken innan man kan trycka på knappen dock.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav BmwMats » 2019-07-07/05:42

Mycket trevligt att det verkar ha löst sig ! ;)

Lycka till och kör försiktigt på jungfrufärden ! :)

P.s. Trevlig MC-lyft och garage !!!
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-07-07/18:58

Idag brummade den gamle igång, så himla trevligt! Startreläet funkade finfint. Ganska mycket rök på vänster sida initialt, testade bara kort, får se hur det blir när den gått lite varm. Min R100 tål väldigt dåligt att stå på sidostödet, det verkar som om att det rinner in olja i vänster cylinder när den lutat åt vänster, tänker att det är att ventiltätning börjar bli lite i största laget. Kanske samma sak här? (de har stått på sidostödet i månader/år tror jag).

BmwMats skrev:Mycket trevligt att det verkar ha löst sig ! ;)

Lycka till och kör försiktigt på jungfrufärden ! :)

P.s. Trevlig MC-lyft och garage !!!


Såklart blir det en lugn provtur, däcken känns lite som lite sprucken bakelit.

Jo, efter en livstid med verktygssamlande, barn som flyttat hemifrån och 30 kvadrat på logen så blev det den juste verkstad för ett par år sedan, nedsänkt Lyftbord med en plåt som är precis lagom för en MC eller gräsklipparen. Mycket genomtänkt att inte få in en bil, vill inte men hade nog inte riktigt kunnat låta bli att falla för en gammal CV2:a eller R4 om det hade gått och det hade varit att ta sig vatten över huvudet.

I moron blir det kanske en lite provrunda, sedan (OM nu det funkar) är det dags att börja fundera på vad det skall bli av den. Just nu lutar det åt lite lägre och bredare styre en enmanssadel typ sån man kan se på polishojar och en läderväska bak på ena sidan. Linoljade rostfläckar, de grå (roströda kanske) tinningarnas charm liksom.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav BmwMats » 2019-07-07/19:51

Låter mycket trevligt, kul projekt att skruva och åka på.

Vill bara rekommendera att du BYTER båda däcken, INNAN du ens funderar på att ta jungfrufärden på den.
Tänker inte skrämma dig, men det är oerhört lätt att gamla däck och slangar går sönder när man väl börjar använda den, och på motorcykel så vore det en katastrof om slangen spricker under färd. På en bil så kan man ofta styra ändå...

Varför jag skriver detta är att jag har erfarenhet av detta, eller rättare sagt min far (men jag var med som liten pojk då).
Pappa hade köpt en gammal begagnad Ducati 860GT som hade stått i många år, och i samband med köpet så påtalades det att däck och slangar borde bytas INNAN ens en testtur planerades på hojen, men pappa trodde inte det skulle vara någon fara och körde en kort tur på hojen.
Pappa hann precis komma hem från en liten mycket kort provtur och ställa upp hojen på centralstödet, så PANG så small det till från bakhjulet och slangen hade gått sönder av långt uppehåll...

Hade detta hänt under färd så hade det förmodligen gått riktigt illa, och ändå hade han fått uppmaningen att byta INNAN han ens skulle tänka tanken att ta ut den på vägen.

Du skriver dessutom att däcken känns lite som sprucken bakelit, då vet du inte hur slangarna ser ut, kanske värre... :roll:

CV2 och R4 är roliga bilar, pappa hade några 4-Laban på 70-talet, rostiga och fula, men roliga att åka med i.
Finns väl knappt någon kvar som rullar här i landet idag... :roll:

Håller själv på att bygga nytt garage, har trängt mig in i 19-kvadratmeter under 25-års tid med en bil, två motorcyklar, prylar och mekbänk, så jag förstår att du trivs i din lilla verkstad som är avsedd för just motorcyklar och mekande.

Väl mött igen, och Du - Glöm inte att byta slangar och däck INNAN du tar den där lilla provturen på bumsen !
;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-07-07/20:08

hmm, rätt såklart. Lika bra att lyda ditt råd.
/H
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav BmwMats » 2019-07-07/20:16

henriksch skrev:hmm, rätt såklart. Lika bra att lyda ditt råd.
/H


Vill absolut inte förstöra ditt nöje med en tur på hojen, men i och med att man varit med om det själv, så finns alltid tanken att det kan hända på en hoj med gamla däck och slangar...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-07-07/20:45

BmwMats skrev:
henriksch skrev:hmm, rätt såklart. Lika bra att lyda ditt råd.
/H


Vill absolut inte förstöra ditt nöje med en tur på hojen, men i och med att man varit med om det själv, så finns alltid tanken att det kan hända på en hoj med gamla däck och slangar...


Förstår omtanken, tack!

/H
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-07-12/23:01

Sådärja, fortfarande löddrig efter första provturen.
Efter första provturen.jpg

Nya däck och slang, sedan vågade jag mig ut.
Det tog nog en km för högercylindern att vakna men efter det gick den som ett skott, så mycket skott det nu är. Vänster Bing starkt inkontinent inledningsvis men det tog sig det med, flottörventilen var väl lite morgontrött. Har nu en vänsterkänga som måste bo utomhus ett tag.
Det enda som inte funkar (all el funkar klockrent efter ett par år utomhus!) är frambromsarna och det är nig ändå det jag har lagt mest tid på. Det blir nog att beställa en renoveringssats ändå.

Frågan är vilken? Dubbla skivor och årsmodell 75, innebär det 16mm kolv i huvudcylindern? Eller är man korkad om man beställer utan att ha demonterat och mätt?

mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-07-13/10:36

Jag skulle nog demontera och mäta huvudcylindern innan jag beställer - dubbla skivor var ju inte standard (utom på polis-maskinerna då), och -75 är ju dessutom i ”skarven” för när man ändrade diametern på huvudcylindern.
Min R90S -74 har dubbla skivor och 14 mm huvudcylinder.... (trots att det står 16 mm i reservdelslistorna!)
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2019-07-13/10:48, redigerad totalt 1 gång.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-07-13/10:48

Att få till bromsarna bra går, mina på R90S -74 har faktiskt riktigt bra "bett" och är inte alls tungjobbade, medan de på R100RT -80 är hemska.
- Renovera både ok och huvudcylinder - innan Du lägger jobb på annat!
- Granska skivorna så de har tillräcklig tjocklek och inte är skeva, repiga eller har andra skador.
- Stålomspunna bromsslangar har Du redan
- DOT4 bromsvätska av god kvalitet (med hög kokpunkt, gärna en som uppfyller även DOT5.1)
(Enligt "boken" ska det vara DOT4 "Low viscosity" - all bromsvätska för ABS/DTC-system är Low Viscosity numera)
- Nya original bromsbelägg!
- Var noga med att svängtapparna oken sitter på är helt fria från rost och smuts (liksom hålen i oken, förstås). Smörj!
- Var extremt noga med injusteringen av de excentriska svängtapparna, så bromsbeläggen hamnar "platt" mot skivan.
- Byt vajern från handtaget till huvudcylindern, om det inte redan är gjort
- Justera in vajern ytterst noga vid huvudcylindern - viloläget på bromskolv/hävarm är mycket kritiskt.
- När allt är ihopsatt och noga injusterat - åk ut och "bromsa in" beläggen. Håll gärna på bromsen medan Du kör, så det blir ordentligt varmt (men inte så det börjar ryka!). Låt svalna och upprepa ett par-tre gånger.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-07-13/13:43

Gunnar Elmgren skrev:Att få till bromsarna bra går, mina på R90S -74 har faktiskt riktigt bra "bett" och är inte alls tungjobbade, medan de på R100RT -80 är hemska.
- Renovera både ok och huvudcylinder - innan Du lägger jobb på annat!
- Granska skivorna så de har tillräcklig tjocklek och inte är skeva, repiga eller har andra skador.
- Stålomspunna bromsslangar har Du redan
- DOT4 bromsvätska av god kvalitet (med hög kokpunkt, gärna en som uppfyller även DOT5.1)
(Enligt "boken" ska det vara DOT4 "Low viscosity" - all bromsvätska för ABS/DTC-system är Low Viscosity numera)
- Nya original bromsbelägg!
- Var noga med att svängtapparna oken sitter på är helt fria från rost och smuts (liksom hålen i oken, förstås). Smörj!
- Var extremt noga med injusteringen av de excentriska svängtapparna, så bromsbeläggen hamnar "platt" mot skivan.
- Byt vajern från handtaget till huvudcylindern, om det inte redan är gjort
- Justera in vajern ytterst noga vid huvudcylindern - viloläget på bromskolv/hävarm är mycket kritiskt.
- När allt är ihopsatt och noga injusterat - åk ut och "bromsa in" beläggen. Håll gärna på bromsen medan Du kör, så det blir ordentligt varmt (men inte så det börjar ryka!). Låt svalna och upprepa ett par-tre gånger.


- innan Du lägger jobb på annat!-EJ gjort men oken känns bra, god rörlighet och inget läckage, Huvudcylindern däremot, där bottnar gaffeln när jag drar in handtaget hur jag än justerar oken- Renovera både ok och huvudcylinder[[b]/b] Granska skivorna så de har tillräcklig tjocklek och inte är skeva, repiga eller har andra skador.
Undrar om det inte är tjockleken på skivorna som också är boven, skall mäta dem.
- Stålomspunna bromsslangar har Du redan JEPP
- DOT4 bromsvätska av god kvalitet (med hög kokpunkt, gärna en som uppfyller även DOT5.1)
(Enligt "boken" ska det vara DOT4 "Low viscosity" - all bromsvätska för ABS/DTC-system är Low Viscosity numera) Klart
- Nya original bromsbelägg! Klart
- Var noga med att svängtapparna oken sitter på är helt fria från rost och smuts (liksom hålen i oken, förstås). Smörj! klart
- Var extremt noga med injusteringen av de excentriska svängtapparna, så bromsbeläggen hamnar "platt" mot skivan.Tyecker att jag varit det men skall testa lite till
- Byt vajern från handtaget till huvudcylindern, om det inte redan är gjortEj gjort men den löper hur fint som helst
- Justera in vajern ytterst noga vid huvudcylindern - viloläget på bromskolv/hävarm är mycket kritiskt. Provat olika här och hittar inget läge där bromsen inte släpper, fick för mig att jag läste att viloläget var viktigt för detta

Tack för tipsen!
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-07-13/13:44

Gunnar Elmgren skrev:Jag skulle nog demontera och mäta huvudcylindern innan jag beställer - dubbla skivor var ju inte standard (utom på polis-maskinerna då), och -75 är ju dessutom i ”skarven” för när man ändrade diametern på huvudcylindern.
Min R90S -74 har dubbla skivor och 14 mm huvudcylinder.... (trots att det står 16 mm i reservdelslistorna!)


Gott, då kollar jag det först, tack!!
/H
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-07-13/18:13

Renovering av huvudcylindern, definitivt.
Injusteringen av viloläget är definitivt värt att vara noga med, bottnar hävarmen är det inte bra!
Och byt vajern även om den löper lätt - höljet blir ”svampigt” med åren.
Skulle nog kosta på renovering av oken också, det är bra att få i nya tätningar och få ordentligt rent inuti cylindern - plus att det är bra att putsa av svängtapparna och fetta in.

Håller tumme!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-07-14/19:33

en totaldemontering av huvudcylinderna, rengöring, hittade en igensatt kanal, och en luftning gjorde susen. Bottnar inte och bromsar på bra!
Testar att besiktiga i veckan, har jag tur är det sista gången (även om det känns en smula knäppt med besiktingsbefrielse på gamla fordon)
/H
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-07-14/20:22

Bra där! Tack för återkoppling, och lycka till med besiktningen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav BmwMats » 2019-07-14/20:23

Gott att det verkade som om det ordnade sig... :) :)

Lycka till ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Har-man-inte-problem-så-skaffar-man-sig...

Inläggav henriksch » 2019-07-14/20:48

Det är onekligen så imponerade/fräckt med kvalitet. Om jag fattat saken rätt har denna stått ute i väntan på renovering i ett par år, rostfläckarna i lacken antyder att det stämmer.
All el vara funkar, javisst en fastrotad bromsarm men vadå? När den väl startart med lite inkontinent tveksamhet så går den bara och hur fint som helst och när den väl gått en stund så läcker den inte ens soppa från flottörhusen.
Rostig och ful men utmärkt fungerande liksom
Visst är det fint!

Besiktning och sedan dags att fundera över vad det skall bli av den.

och tack, verkligen för återkoppling, tips och råd!

kampen går vidare!

mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Nästa

Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst