Hejsan,
Köpte mig en Bmw r100 1982 med 55000km på mätaren i våras med tanke på att den skulle fungera som andrahoj och projekt på vintern. På grund av lite olika omständigheter så är det nu min första hoj eftersom Triumphen såldes och jag har nu lite frågor som någon av er kanske kunde hjälpa till med! Har läst så mycket trådar och det verkar finnas enorma mängder kunskap här
Lite bakgrund! Är påväg på en 1-2 månaders resa till svarta havet med en kompis och behöver göra lite mer service på förhand! Hojen hade rullat kring 1000mil senaste 20 åren och förra ägaren hade inte gjort mycket annat än bytt vätskor nu och då.
Hur som helst det jag gjort under sommaren:
Bytt alla oljor, bromsvätska och framgaffelolja
Bytt till ett odyssey batteri
Bytt däcken fram och bak
Kollat och ställt ventilerna (De hade minimalt med mellanrum men enligt förra ägaren hade han ställt dem 1 gång hos en kompis på 20 år...)
Bytt stift och luftfilter
Följande jag tänkte göra:
Kolla tändningen med lampa
Ta loss förgasarna, byta o-ringar, insugsgummin och bränsleslangar. Sedan ställa med min mimmi-meter
Pressa nytt fett i centerstödet och bakre nippeln till kardan
Nu till problemen. Hojjen går ganska "rough" med mycket vibrationer etc. Hoppas detta endast på grund av dåligt inställda/smutsiga förgasare. Återkommer om så inte är fallet.
Nu till det värre som jag är hemskt osäker på. När jag böt däck så förde jag fälgarna till en mc firma som satt på nya däck. När jag hämtade dem så sa de att de även tagit loss "top-hatsen" och fettat lagren. Nu är dock problemet att när jag installerat däcket igen och körd lite så märker jag att det är lite glappt när jag har upp höjen på stödet och vickar fälgen. Kan de ha gjort något fel på verkstaden som gör att jag inte får det tight mer? Och har ni någon aning hur jag kan gå tillväga för att fixa det?
Alla andra tips som ni kan tänka på att jag kunde göra före min resa (avfärd 1 augusti) är även mycket välkomna. Även delar jag borde handla på förhand och ha med uppskattas!