Bmw r100 -82 tips

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bmw r100 -82 tips

Inläggav Konzar » 2019-07-15/01:14

Hejsan,
Köpte mig en Bmw r100 1982 med 55000km på mätaren i våras med tanke på att den skulle fungera som andrahoj och projekt på vintern. På grund av lite olika omständigheter så är det nu min första hoj eftersom Triumphen såldes och jag har nu lite frågor som någon av er kanske kunde hjälpa till med! Har läst så mycket trådar och det verkar finnas enorma mängder kunskap här :)

Lite bakgrund! Är påväg på en 1-2 månaders resa till svarta havet med en kompis och behöver göra lite mer service på förhand! Hojen hade rullat kring 1000mil senaste 20 åren och förra ägaren hade inte gjort mycket annat än bytt vätskor nu och då.
Hur som helst det jag gjort under sommaren:

Bytt alla oljor, bromsvätska och framgaffelolja
Bytt till ett odyssey batteri
Bytt däcken fram och bak
Kollat och ställt ventilerna (De hade minimalt med mellanrum men enligt förra ägaren hade han ställt dem 1 gång hos en kompis på 20 år...)
Bytt stift och luftfilter

Följande jag tänkte göra:
Kolla tändningen med lampa
Ta loss förgasarna, byta o-ringar, insugsgummin och bränsleslangar. Sedan ställa med min mimmi-meter
Pressa nytt fett i centerstödet och bakre nippeln till kardan

Nu till problemen. Hojjen går ganska "rough" med mycket vibrationer etc. Hoppas detta endast på grund av dåligt inställda/smutsiga förgasare. Återkommer om så inte är fallet.

Nu till det värre som jag är hemskt osäker på. När jag böt däck så förde jag fälgarna till en mc firma som satt på nya däck. När jag hämtade dem så sa de att de även tagit loss "top-hatsen" och fettat lagren. Nu är dock problemet att när jag installerat däcket igen och körd lite så märker jag att det är lite glappt när jag har upp höjen på stödet och vickar fälgen. Kan de ha gjort något fel på verkstaden som gör att jag inte får det tight mer? Och har ni någon aning hur jag kan gå tillväga för att fixa det?

Alla andra tips som ni kan tänka på att jag kunde göra före min resa (avfärd 1 augusti) är även mycket välkomna. Även delar jag borde handla på förhand och ha med uppskattas!
Användarvisningsbild
Konzar
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-07-15/00:55

Re: Bmw r100 -82 tips

Inläggav BmwMats » 2019-07-15/06:50

Konzar skrev:Hejsan...

Nu till det värre som jag är hemskt osäker på. När jag böt däck så förde jag fälgarna till en mc firma som satt på nya däck. När jag hämtade dem så sa de att de även tagit loss "top-hatsen" och fettat lagren. Nu är dock problemet att när jag installerat däcket igen och körd lite så märker jag att det är lite glappt när jag har upp höjen på stödet och vickar fälgen. Kan de ha gjort något fel på verkstaden som gör att jag inte får det tight mer? Och har ni någon aning hur jag kan gå tillväga för att fixa det?


Först och främst - Välkommen i BMW-träsket ;)

Har dom glömt att montera någon distansbricka på axeln ?

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bmw r100 -82 tips

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-07-15/07:10

Hjullagren är koniska rullager, som måste shimsas korrekt - det där är väldigt känsligt (fråga inte hur jag vet!).
Båda lagren inkl. distanser (en yttre och en inre) är ett ”paket”, med en shims-ring på inre distansen som byts/slipas in för att på rätt lagerspel. Det ska absolut inte kännas något glapp, då är det något som är fel!

https://youtu.be/iKtioqibrmM

https://youtu.be/IXj01hUKJBg
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bmw r100 -82 tips

Inläggav Konzar » 2019-07-15/09:33

Tack för insläpp och japp, i träsket satt man då!
När ni säger distansbricka så menar ni den som sitter inne emellan som ofta kallas "wedding band"? Brickan som är utanför på höger sida vid muttern är kvar jo!

Men jag förstår int hur detta mittiallt kan uppkomma om de endast tog bort yttre top-hatsen? Är det möjligt att de installerade dem fel väg/på fel sida?

Körde en vända 2 upp på runt 200km innan jag märkte detta och då minns jag att det var ett underligt gnisslande ljud bakifrån som jag inte kunde lokalisera. Kanske dessa två hör ihop...
Användarvisningsbild
Konzar
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-07-15/00:55

Re: Bmw r100 -82 tips

Inläggav henriksch » 2019-07-15/18:26

Alla som havererat ett hjullager under körning minns det, det är läskigt. För min del var det bakhjulet på min Laverda Jota, samma eftermiddag som jag kom från besiktningen.

(Fick en tvåa på att bromsljuset bak inte funkade på den besiktningen däremot, hade lyckats smygdra i frambromshandtaget i tio år i rad men i detta var besiktningsmannen väldigt uppmärksam. (Det var noga minsann, argumentet "vem använder bara fotbromsen??" var helt bortkastat.) men att bakhjulslagret var kass passerade alltså.

Alltså: Chansa inte med hjullager!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst