Kolvringar till 4V Krausser motor

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kolvringar till 4V Krausser motor

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-01-14/21:24

Hej.

Hittade tyvärr en avbruten kolvring i -76 R100RS'n med 4V-kraussermotor.
Har för mig att den är uppborrad bara ett steg.

Något tips på var man kan hitta en ny?

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav Asterix » 2007-01-15/13:03

Hej!Detta var vad jag hittade,dom kan kanske ge mer info:
http://www.krauser.de/contact.php
Asterix
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2006-11-12/07:54

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-01-15/19:30

Som info har fått svar från http://www.hobbyist.nl/ att dom har så gott som alla reservdelar till krausser motorer.
Kolvringset till krausermotor för ca. 45Euro.

Och tips från autopower.se
När jag har haft sådana bekymmer med udda bilar fick jag ett tips om Pelganders motorslip i örebro. De "bygger" kolvringsatser till din motor.
Det är fyra år sedan de hjälpte mig första gången med en gammal renault 17TS, därefter har det varit jaguar ,Iso grifo och bmc.
Bra att göra med ,,,

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Kolvringar

Inläggav hpngs1000 » 2007-01-15/21:07

tibbe;5573 skrev:http://www.hobbyist.nl/[/url]
Pelganders motorslip i örebro.

Kvällens Svempa!
Har från diverse andra fora fått uppfattningen att De Hobbyist inte alltid lever upp till sina påståenden.
Vet också att Pelganders är rätt ställe och precis som du skriver kan dom tillverka vad som behövs. Helst vill dom ha de begagnade ringarna som mall plus att dom vill veta vilket material som ringarna är tänkta att fungera ihop med, gjutjärn, GalNiCal eller NiCaSil eller liknande. Minns jag rätt skulle det kosta ca 250 kronor ringen, väldigt osäker dock.

När jag skulle byta ringarna på min Q-tech 1043 GS fanns helt plötsligt inga nya ringar att få tag på. Lokale verkstaden, Wallins Verkstäder i Göteborg, kom fram till att Porsche 928S hade samma mått och dessutom hade man Örebrofirman att tillgå. Lyckligvis lyckades jag få tag på original ringar via HPN Forum.

Troligen kan du hitta standardringar av något slag som passar men kom ihåg att turen finns runt hörnet!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-01-21/17:59

Provar nu om en MC verkstad i närheten med gott renome kan ta fram ringen.

Mått enl skjutmått 1.48 x 3.93 ( slitna av ca. 8000 mil ) för 94.25 gjutjärnslopp.

Få se hur det går, vore trevligt att höra och styra "turbo-dieseln" igen.

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav BSY » 2007-02-22/22:59

Hej Tibbe

Har du provat http://www.michael-krauser.de?
Har inte varit i kontakt med dom själv så jag vet inget om dom.

BSY
BSY
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-02-22/22:52

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-02-24/21:34

Hej BSY.

Fick tag i en 95 mm kolvring som passade, vi tog bort någon mm i en änden så passade den.
MEN så hittade vi att kolven var skadad mellan övre och nedre kompressionringen. ett 35 mm långt och 4mm djupt stycke har gått av.
Det var därför kolvringen gått sönder.
Mycket tack för tipset om mikael krausser, skrev nyss och frågade om dom har en begad eller ny kolv på lager eller om dom tror att kolven går att reparera.
Letar vidare nu.

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav BSY » 2007-02-25/10:27

Halloj!

Kul att du hittade en ring.
Jag kom på att dom 2 nedre ringarna ,så passar BMW orginal.
Så har jag kört ett antal år/mil. men som sagt bara dom 2 nedre ej den övre ringen.

BSY
BSY
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-02-22/22:52

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-02-25/13:42

Hej
Fått svar från Mikael Krausser att dom har ett set kolvar till salu.
Frågat om jag bara kan köpa en kolv.
Om man bara kan köpa dom i par. Så är frågan om det lönar sig att borra upp till 94.50 då motorn gått ca. 28.000 mil med minst 85 HKr.

Är det möjligt att du också har en krausser motor du pysslar om, och att vi antingen träffats över forumet eller/och på årsmötet i Tylebäck eller Västervik.

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav BSY » 2007-02-25/17:37

Hej igen.

Jo jag kör också Krauser. Vi har inte träffats men har pratas vid på telefon.
Jag har "tjuvläst" här på forumet några år men först nu blivit medlem,så jag tänkte att vi skulle kunna utbyta erfarenheter här och kanske "skrämma" fram fler Krauserförare.


Mvh BSY.
BSY
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-02-22/22:52

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-02-25/21:34

Nu tror jag liljeholmens trillat ned om man säger det med ett för dig mera lokalt anknytet uttryck.
Visst hade du en modifierad framgaffel om man säger det snällt.
Fick svaret från Mikael Krausser at kolavarna bara säljs i par.
Inte precis vad jag tänkt lägga ned på gamal trotjänaren.
Väntar nu på svar från De Hobbyist om dom har kolvar på lager.
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav BSY » 2007-02-27/16:04

Huvet på spiken!

Jo det stämmer bra,eller ja gaffeln är inte modifierad utan utbytt till en Showagaffel.
Men jag tänkte på dina kolvar,"för i tiden" sålde ju AK-motor i Göteborg reservdelar till Krauser. Kanske dom har något tips??

/BSY
BSY
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-02-22/22:52

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-02-28/23:40

Har tänkt mycket på din maskin, och så som du berättade att den inte hade problem med kamaxeln. Fick då en tanke om att kanske bakre kamaxel lagringen var utanför toleransen på min motor och det skulle kunna få min kam att studsa mot lagringen och lyftarna. Men det är bara en tanke.
Mikael Krausser säljer kolvarna bara parvis + borrning känns som en lite väl stor budget för att fixa motorn när jag nog kör den ca. 1000 mil till.
Svårt att få tag i Krausser kam och att ATE-bromsarna känns för veka för motorstyrkan. Speciellt efter att jag kört en K11 med ABS några år nu.
En bekant i Holland vill höra efter med De Hobbyist om dom kan leverera bara en kolv till mig.
Undrar under tiden varför kolven gick sönder som den gjorde och hur jag kan undvika att sker igen.

Hoppas vi träffas någon gång och får dela erfarenheter och tankar.

MVH
Sven-Erik
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Nya försök!

Inläggav hpngs1000 » 2007-03-01/22:17

tibbe;7879 skrev:.kanske bakre kamaxel lagringen var utanför toleransen på min motor och det skulle kunna få min kam att studsa mot lagringen och lyftarna.
Mikael Krausser säljer kolvarna bara parvis


Kvällningens!

Att dessa toppar slet kamaxlar var/är ingen hemlighet. Och detdär med oljepumpen, hade du inte bekymmer med den för några år sedan?? Något med ett slitet hus eller vad det nu var.

Men jag tror nog inte på din teori............

Som av en händelse såg jag att Motoren Israel säljer en 312 graders kam avsedd för just Krausser-toppar.

Och av samma anledning hittade jag en firma som hette "MKM-BMW" och som påstod sig ha delar. Vet inget mer men Googla en stund så hittar du nog.
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav BSY » 2007-03-04/11:15

Mors!

Den där kammen som Herr HPN nämner har jag fundrat på ett bra tag,är det någon som har något att säga om Motoren-Israel?
Såg förresten att det finns 2 varianter nu till Krauser.

Jag har som sagt var inte märkt av något slitage på min kam, än.
Men jag har bara kört ca. 4000 mil med mina toppar och BMW-orginal kam (R100RS-79).Jag har för mig att du tibbe hade någon annan variant.


Och det där med bromsar, ring ISR.

/BSY
BSY
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-02-22/22:52

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-03-10/10:33

Hej.

Jo jag hade problem med oljepumpen, då kammarna gick ned så komm det små flisor i oljan som pumpades in i oljepumpen och repade både pumpen och huset. Bytte pump och lock och fräste ned huset och ytan för oljepumpen några 1/10 dels mm. Kollar numera lyftarna varje år och om det syns minsta antydan tilll spricka på ytan så byter jag alla lyftare. Kammen jag kör på har mera duration än std och mindre lyft, för att minska accelerationen på lyftarna. Det kan ochså finnas en till förklaring. om jag inte tar helt fel så modifierades topparna för att bl.a. förbättra smörjningen av ytan mellan vipparmen och övre lyftaren speciellt för den vipparm som har lyftaren närmast under röret till tändstiftet. Det kan vara så att man i samband med denna revidering flyttade läget för övre lyftaren något så att utväxlingen mellan lyftarens rörelse och ventilens rörelse blev något mindre. Det behövs inte så stor flytt då utväxlingen är progressiv, till skillnad från std och nya 4V konstruktionen där utväxlingen är konstant. Men detta är ytterligare en spekulation från mig.
På mina toppar är övre ytan för övre bakre vipparms infästningen helt plan och jag filade ett spår för att leda oljan till tändstifts röret så att den sen droppar ned på ytorna mellan vipparmarna och lyftarna. På detta sätt försvann problement med pittingskador.
Mailar Mikael Krausser idag och frågar om det skedde någon rev. och vad den i så fall omfattade.
Om kolvhaveriet så kan det vara´så att för en del år sedan så gick vevaxeln av och då kan kolvringen ha träffat vändkanten och gett upphov till en spricka som sedan med tiden spred sig och till sist släppte en bit.
Väntar nu på besked från DeHobbyist.
Det vart många teorirer detta, men om det stämmer med rev. av topparna så kan det förklara de olika livslängderna på kammarna, och att kraussertopparna fick det ryckte dom fick från början men som sedan åtgärdades och att dom borde ha ett bättre ryckte´för det är härliga motorer med mycket kraft och om man balanserar dom mycket vibrationsfri gång och med byte av förgasare även låg bränsleförbrukning. Min drar ca. 0.45 vid 120kmt och med 24 L tanken så kommer man en bit ung. 40 mil mellan tankningarna med marginal. Har funderat mången gång på extratank till min K11LT ca. 30 mil till tankning, kanske HPN har en extratanksats till K11LT ;-)

Återkommer.
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav hpngs1000 » 2007-03-10/11:01

tibbe;8353 skrev:kanske HPN har en extratanksats till K11LT!

Môrrn på sig Svempa!

Mnjaa.....troligen inte men dom har en ny uppsättning prylar till HP2. Månne nåt kan anpassas........! Känner jag Klaus Pepperl rätt fixar han allt vad man önskar. Skälig ersättning kan jag garantera att man avkräver beställaren!

Kolla på http://www.hpn.de, sen är det bara att slicka sig om munnen!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst