En skrothög och en hög skrot

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-06-23/05:21

BmwMats skrev:Gillar att följa din tråd här, du får mig att tänka utanför "boxen" som dom brukar säga, använda material och liknande som gör dina projekt så annorlunda, inte bara köpa över disken som vi andra så ofta gör, utan tillverkar själv och tänker ut egna vägar och lösningar.

Uppskattar att följa din resa med hojen här !!!

/BmwMats


Tack! Det är kul med respons. Det är ju onekligen ett lätt inåtvänt pyssel man ägnar sig åt i verkstaden och gott så, är väl sådan man är. Dock trevligt att höra att det finns några fler som intresserar sig för samma saker, man känner sig lite mindre nördig då :)
Inser ju också så att mina val kanske framstår som udda (gamalt presseningstyg, bivax och skrot liksom).
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-07-30/06:56

Ok, så har skrotet åkt släp hem från Avestatrakten. Sonen vid gott mod, han varit med om värre, typ kört 100 cc-honda genom Vietnam vid 19 års ålder till sin faders förskräckelse och liftat genom Sydamerika från Peru och ner till Kap Horn. Djevla unge, men när man kommer hem efter sånt där har man skaffat sig lite råg i ryggen och tycker att ett lite haveri i Sverige är m e m en promenad i parken.

Nåväl OM det är som jag tror, skall mäta för att bli säker (det finns en instruktion för det i Clymer) om det är den andra Hallsensorn som gett upp på denna båge. Men om det är så så börjar man ju tappa förtroendet för detta system och det är dags för elektroniskt tändsystem.

Äntligen till min fråga. Det finns ju vid första anblicken ett par olika att välja på DYNA, BOYER och Silent Hektik . Men om jag fattar saken rätt är det bara det sistnämnda som funkar på en 81:a. Det jag inte fattar är varför, vet någon? vad var det som hände med originalsystemet mellan 1978 och 79 eller 80 som gör att ett DYNA inte funkar
Det känns ju lite som om att tändsystemet är en tämligen isolerad del av en MC:s elsystem. 12v in, en givare som skall avgöra när det är dags att skicka 12 v till tändspolarna och sedan en gnista liksom. Man byter ju allt med ett tändsystem givare och box med en tändkurva i sin elektronik. Det enda man inte byter är tändspolarna. Är det skillnad på tändspolarna före och efter 1978??
Å andra sidan kanske det bara att köpa Silent Hektik, de glad ut och hoppas att det också är det bästa kvalitetsmässigt?
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2023-07-30/09:49

Några funderingar...

Hade det varit som så att tändspolarna hade påverkat ditt tändsystem, så hade ju troligen inte hallgivaren dött, istället hade ju tänddelen/elektroniken gått sönder då den matar tändspolarna.
Hallgivaren sitter ju på "primärsidan" och borde inte påverkas av en eventuell felbelastning från tändspolarna anser jag.

Dock kan hallgivare vara väldigt känsliga för värme, och den kan ju byggas upp rätt fort när den sitter monterad på en motor under en motorkåpa.

Vet flera fall av att hallgivarna ger upp av värme, men oftast fungerar när dom kyls av igen.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-07-30/12:19

BmwMats skrev:Några funderingar...

Hade det varit som så att tändspolarna hade påverkat ditt tändsystem, så hade ju troligen inte hallgivaren dött, istället hade ju tänddelen/elektroniken gått sönder då den matar tändspolarna.
Hallgivaren sitter ju på "primärsidan" och borde inte påverkas av en eventuell felbelastning från tändspolarna anser jag.

Dock kan hallgivare vara väldigt känsliga för värme, och den kan ju byggas upp rätt fort när den sitter monterad på en motor under en motorkåpa.

Vet flera fall av att hallgivarna ger upp av värme, men oftast fungerar när dom kyls av igen.

/BmwMats


Ok, det låter ju rimligt i mina öron. Tyvärr hjälpte inte nedkylning i detta fall.

Ser att Silent hektik inte bara har ett komplett tändsystem utan även en ersättning för Hallgivaren, länk:
https://www.bayermotor.de/sv/product?info=4354&country_preselect_country=DE
Som jag fattar det ersätter den burkens funktion, man kopplar ut "burken" och ansluter den till samma tändmodul som innan. Det jag har lite svårt att se framför mig är hur den monteras. Kan inte ens inse riktigt inse om den sätts på generatorn eller på Hallgivarens plats?? Vet ngn. Min tyska är verkligen rudimentär och jag hittar ingen manual på Beyers site.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-07-31/09:44

Har letat en del efter vad det finns att välja på. Det verkar alltså finnas ett par system som passar på Äldre modeller med brytarspetsar men har bara hittat ett som är gjort för de som från början har Hallsensor/givare, Silent Hektik.

Där verkar det som att det finns tre olika alternativ, med olika prisklass.

1. Bara byta Hallgivaren, länk https://www.bayermotor.de/en/hall-senso ... r2v-9-1980 
Då får man köpa två saker verkar det som, totalt strax under 200 €
Det som stör mig med denna är att jag inte riktigt fattar hur man monterar den och inte heller hur man justerar tändningen med den. Har mailat dem och bett dem skicka monteringsanvisningar. Får se om jag får svar.

2. Byta givare till en som man sätter på generatorns ände. och en annan tändmodul/elektronikbox, länk https://www.bayermotor.de/en/power-ignition-s-h

Tror att man behöver ett lock till kamaxeländen om man vill ta bort hallgivaren också :
https://www.bayermotor.de/en/cover-ignition-box-o-ring1 

Man måste nog inte ta bort den gamla hallgivaren och man skulle kanske också kunna tillverka locket själv bara man får det tätt, Kanske går det också att tillverka ett lock av en gammal hallgivare (har nog skrotet från förra kvar så man kan kolla det)

3. Byta givare, tändmodul och tändspolar, länk https://www.bayermotor.de/en/electronic ... ent-hektik
Detta är såklart den dyraste varianten men då får man ju ett helt nytt tändsystem
Skälet till det skulle väl i så fall vara att man blir lite fundersam till varför det hänt två gånger på den röda.
Tändsystemet är ju ett eget system skilt från resten av motorcykelns övriga, man matar det med batterispänning och sedan gnista från spolar vid rätt tillfälle bara. Mats säger ju att original Hallgivaren kan vara känslig för överhettning (tack Mats för respons!), har inte sett något om att spolarna på ngt sätt skulle kunna påverka hallgivaren, det hade varit lite konstigt också att t.ex en för låg resistans i spolen skull påverka den. Möjligen i så fall att spolarna skulle kunna påverka en tändmodul eller en tändmodul påverka hallgivaren som ju sitter liksom i mitten av systemet som jag tänker det.

Jag vet verkligen inte men, det finns kanske en risk att "Biltema-modulen" är skurken trots att det sägs att det skall funka, eller så är det värme i kombination med ålder som gör att hallgivaren inte hållt. Är det värme/ålder så är ju alternativ 1 den givna lösningen (när man väl vet hur den skall sitta då). Är det tändmodul eller spolar som orsakat felet så är det alt 2 resp 3

Gillar verkligen inte att inte veta liksom. Det gör att man riskerar att byta saker i onödan vilket verkligen är emot min natur... Å andra sidan är det djäkla trist att bli stående och speciellt när det inte är man själv som blir stående utan som i detta fall "lillpojken" som ju har en tendens att ge sig av långt, bra mycket längre än gubben.

Alla inpass/ideer/tips emottages med största tacksamhet!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2023-07-31/19:25

henriksch skrev:... Mats säger ju att original Hallgivaren kan vara känslig för överhettning (tack Mats för respons!)


Jag känner inte till hur det är med original hallgivare på dessa R-maskiner, och har jag låtit antyda det så var det fel.
Dock känner jag till att hallgivare över lag KAN vara känsliga för värme, speciellt på K-serien (K75/K100).

Om man söker på detta på olika internationella BMW-forum så kan man läsa rätt mycket.
Har även sett ekvivalenter på dessa hallgivare till K-serien.
Hur stor procentuellt felutfall det är vågar jag inte gissa mig fram till, men det lär vara mycket vanligare i varmare klimat än de vi har här i norden.

Min egna har nu passerat 30.000 mil med råge, har aldrig krånglat, men jag kör året runt och vintertid torde värmen inte bli så hög.
Hallgivaren sitter på en K-maskin under en egen lite kåpa i framkant, borde kylas av av fartvinden på dessa varianter av hojar.

Lycka till, denna tråden är inte rolig att läsa när det krånglar för dig och din son, men ytterst intressant.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-08-01/08:03

BmwMats skrev:
henriksch skrev:Lycka till, denna tråden är inte rolig att läsa när det krånglar för dig och din son, men ytterst intressant.

Mvh BmwMats


Beställt ett komplett Silent Hektik nu (inkl tändspolar). Ingen fara egentligen att det krånglar, mest knöligt när det gör så så långt hemifrån ju. Ett nytt system kanske kan ge en viss trygghet på den fronten.

Och, hade man inte pallat med att räkna med trubbel på ett fordon som är 40+ år gammalt så hade man ju nog fått köpa nytt liksom.

Funderar på en sak som kanske är lite korkad. Skulle det kunna finnas en risk att en generator ger för hög spänning och därmed skadar en Hallgivare? Eller är det så att Hallgivaren aldrig "nås" av ström själv utan enbart genererar en signal till tändmodulen?
Egentligen frågar jag nog om man behöver kolla av eller på något sätt oroa sig för att ett nytt system skulle kunna ta skada av befintligt elsystem???
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2024-02-24/20:29

Silent Hektik monterat på skrotet. Nu får vi hoppas att pågasnöret kan ta sig ut på semester utan att behöva hyra bil och släp för att komma hem igen.
Lätt att montera, svårigheten var väl mest att hitta ett juste ställe för elektronikboxen. Vi tillverkade en plåt i ALU och monterade den på tändmodulens gamla plats. Tänker/hoppas att den är väderskyddad men ändå får kylning där:
IMG_9262.jpeg


En snopen iakttagelse var att vi hittade ett möjligt fel när vi skulle testa den. Tändningslåset hade delat sig liiite så vi fick inte fram ström till spolarna. Det KAN vara det som orsakade alltihop i Avestatrakten i somras. Sonen hävdar dock med bestämdhet att vi kollade när han hade telefonsupport i somras att det fanns 12V på tändspolen. Minns inte, eller kanske vill jag inte minnas utan föredrar att tro på honom... :oops:

Nåväl det är väl bra med en riktig elektronisk tändning och nya spolar bestämde vi oss för, och pågen har ju hela möget i rätt pengar från början så att säga.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2024-02-25/04:48

Nu vore det väl knepigt om det inte skulle fungera, efter allt arbete och felsökning ni har gjort.
Håller tummarna !

Tack för bilder och text, alltid intressant att läsa och se :-)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav CARL-GUSTAV ARVIDSSON » 2024-02-25/10:28

Jag har också ett SilentHektik system på min R90S sedan flera år. Nu kör jag ju inte så många mil med den. Hade den här hojen när den var ny 1975. Hittade den i en jordkällare i Skåne många år senare, i ett miserabelt skick. Nu i nyskick. Men jag upplever att den går mycket fint med detta tändsystem. Det gäller också att man synkar DellOrto förgasarna noggrant. Har också deras laddningstelä monterat.
CARL-GUSTAV ARVIDSSON
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-05-23/18:14

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2024-02-28/08:42

Tack för respons!
Kul att höra att det funkar bra i många år. Trevligt att hitta sin gamla BMW och göra ordning den igen.
Letade efter min första R75/5 -73:a, borrad till 1000cc, vassare kam, större ventiler och dellorto 36:or. Hittade den siste ägaren men han hade sålt till Tyskland.
Nåväl man har ju att göra ändå :)
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Föregående

Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst