En skrothög och en hög skrot

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav F800åkare » 2021-03-16/00:04

K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-03-16/20:54

Jo så hette nog min också, ev med ett D nånstans. Har utöver denna varit lycklig ägare till två CX Break, två XM varav en bensinturbo, några GS (en genuint dålig bil faktiskt), någon BX diesel, några Xanthior och är nu inne på min andra C5-kombi.
Slutsats ett lyckligt bilägarliv fyllt av cittror eller alternativt vissa lär sig aldrig. Valet av giltighet hos slutsatserna ligger väl i betraktarens ögon...
Åter till Skrotet!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-03-26/20:11

En del annat på g gör attdet stått stilla någon vecka. Nya flottörmunstycken inköpta (Tack för hjälpen Håkan!)
Annars inte mycket hänt mer än att verkstaden fått en uppgradering:
Åbron:
Åbron (kopia).jpg

skall bytas mot Blomqvist:
Blomqvist (kopia).jpg

Inge glapp någonstans, original bänken under, digitaler, VFD, Nortonväxellåda, fyrbacks-chuck, stöddocka,
medföljde.

Och den som påstod att konsumtion inte leder till lycka måste bara aldrig fått känna glädjen i att köpa en juste maskin :)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-03-26/21:00

Vad trevligt med en sådan fin svarv i garaget :)
Men även Åbro'n var nog riktigt trevlig i sig.

Funderar på något snarlikt själv i framtiden, mycket användbart !

Följer din tråd med spänning Henrik ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2021-03-27/08:32

henriksch skrev:Och den som påstod att konsumtion inte leder till lycka måste bara aldrig fått känna glädjen i att köpa en juste maskin :)

Ett hem utan svarv, är ett halvt hem.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav F800åkare » 2021-03-27/13:52

Håkan skrev:
henriksch skrev:Och den som påstod att konsumtion inte leder till lycka måste bara aldrig fått känna glädjen i att köpa en juste maskin :)

Ett hem utan svarv, är ett halvt hem.


Är inte ett hem förrän det finns svarv och hund.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-03-27/14:10

F800åkare skrev:
Håkan skrev:
henriksch skrev:Och den som påstod att konsumtion inte leder till lycka måste bara aldrig fått känna glädjen i att köpa en juste maskin :)

Ett hem utan svarv, är ett halvt hem.


Är inte ett hem förrän det finns svarv och hund.


Då är jag tydligen hemlös då... :shock: :shock: :shock:

(Ursäkta off-topic i din tråd Henrik) :cry: :oops:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-03-27/20:13

BmwMats skrev:
F800åkare skrev:
(Ursäkta off-topic i din tråd Henrik) :cry: :oops:

Lugnt, det var jag som började.
Hund saknas svårt här. Har två duktigt bortskämda katter dock
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-04-10/20:09

Hmm, har slitit hårt med att få igång en gammal symaskin för att sy väska. Den går bara inte. Har varit hos äldre skinnmakare, surfat som en galning på symaskinsnålar och trådgrovlekar och till och med hängt på symaskinsforum utan resultat. Ger upp, ett tag i alla fall. Känns tungt att bli besegrad av en Singer från 1906 men sånt är livet...
Nu får det bli såhär:
5a.jpg

En aluplåt även i denna och fästjärnet kom till nytta. Men hålen efter "biker-nitarna" som bara var tvungna att gå bort måste fixas. Har en idé där:
5b.jpg

och så lite dekaltrimmning:
5c (kopia).jpg


Nu inväntar man bara två nya flottörer, de verkar sjunka med rinnande förgasare till följd precis som på min R75/6 när jag köpte den och den stått still i många år.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-04-12/05:07

Tänkte att detta skulle vara projektets sista paket:

5d (kopia).jpg


5e (kopia).jpg


Nu rinner det inte bensin när man öppnar kranarna vilket ju är bra för bensinförbrukningen (sen slipper man ju stinkande skor också vilket ju alltid är trevligt).
Men sen startade jag och blicken föll på varvräknaren, inte rör den sig inte. Skall såklart kolla signalen från tändspolen men annars skall det finnas ett verk till någonstans och om inte det heller funkar får det väl bli ett paket till. Lite störigt, hade tänkt att den skall ut ut verkstaden efter en förgasarjustering och sedan besiktning. Mycket annat står på tur...

och såhär blev väskan, skall gå två remmar runt som håller den lite mer över ljuddämparen

5f (kopia).jpg


Annars börjar det väl (förhoppningsvis) gå mot slutet i denna tråd.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-04-15/05:36

Inte illa att det går att få tag på flottörer fortfarande efter så här många år. Tacksamt.
Intressant även att en elektronikenhet till Volvo 740 passar... hehehe... :lol:

Hur går den i motorn ?
Tyst och fint ?

Det är med blandade känslor som jag förstår att denna tråden går mot sitt slut, ledsen att vi inte kommer att se så mycket av din hoj här längre, glad för att du nu nästan är klar och kan njuta och ha glädje av din cykel i sommar !

Kör vackert !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-04-16/21:06

BmwMats skrev:Inte illa att det går att få tag på flottörer fortfarande efter så här många år. Tacksamt.
Intressant även att en elektronikenhet till Volvo 740 passar... hehehe... :lol:

Hur går den i motorn ?
Tyst och fint ?

Det är med blandade känslor som jag förstår att denna tråden går mot sitt slut, ledsen att vi inte kommer att se så mycket av din hoj här längre, glad för att du nu nästan är klar och kan njuta och ha glädje av din cykel i sommar !

Kör vackert !

/BmwMats


Kul att du gillat mina uppdateringar Mats! Uppskattar din inlägg. Det har varit trevligt att redovisa framstegen vartefter. Tycker att det är djäkligt roligt att läsa andras trådar och därmed vettigt att skapa egna oavsett respons eller inte.
Att bara se hur många som klickat är lite kul och ger en lite en känsla av att inte vara helt ensam om sina tokerier liksom.

Att det finns delar att få tag på till en BMW när det faktiskt inte finns några alternativ är ju en stor fördel med märket. Gillar i grunden att laga det som finns men det finns ju gränser. Funderade ett slag på att torka ur flottörerna länge och sedan doppa dem i den tunnaste epoxin man kan hitta men var lite feg där. Vet inte hur epoxi står sig då det badar i bensin en längre tid. Tanken på att sätta igen en förgasare med utfälld epoxi som lösts ut av bensinen och fälls ut i kanaler avskräckte. Kanske idiotisk oro men jag fegade ur i alla fall. Då är det himla skönt att det finns att köpa.

Det lilla jag har startat den inne på lyften i verkstaden låter den okej i motorn. Skall bli spännande att plocka ut den, prova bromsar. Det enda jag inte får fart på är varvräknaren. Misstänker att det är fel i elektroniken som sitter i den. Utifrån sett ser den ju ganska enkel ut. Signalen in är ju bara en tåt från tändspolen och i övrigt 12V. Har testat att själva spolen fungerar, det gör den (spänning in på plus resp minuter på kretskortet gör att mätaren slår upp. Det känns som ett signalfel eller möjligen ett elektronikfel i mätarens kretskort. Kommer inte längre och det är ju trist. IC-kretsar övergår mitt förstånd, någonstans i häradet när antalet ben överstiger 4.

Lägger väl in en sista bild med besiktningslappen om den går igenom , annars får bilden väl bli en bunte lappar :)

Om den väl går igenom väntar andra projekt, den vita 75:an skall fä ett "nytt" nedre gaffelben, den gröna 83:an behöver nya packboxar i gaffelbenen också. Sen funderar jag på om den gröna skall upp på lyften och bli den scrambler jag tänkte mig fullt ut, Det finns en del "småfix" att göra...

Annars finns det att göra på gården nu när våren är på gång, och gasolässjan har inte varit igång på alltför länge och nya svarven skall komma på plats, och... Livet leker alltså!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-04-18/19:30

Tomt!
5g.jpeg

Kört en sväng idag. Bromsarna juste, känns mist lika bra som de dubbelverkande på den gröna. Gaffeln helt ok.
Motorn går som en dröm, tyst och fin och pigg. Initialt kanske lite kopplingsslir men efter en stund ekändes det som om att det försvann, osäker där om det fanns alls eller är ett problem.
Problemen är varvräknare funkar inte alls och hastighetsmätaren verkar gå vettigt till hundra och sen slår den upp i 180-200 direkt. Saktar man ner börjar den snällt om bar man går ner till 30-40.
Känns en smula mysko. Någon med tips här?? Det är ju en tämligen enkel konstruktion mekanisk Hall-mätare liksom.
5h.jpeg

5i.jpeg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav F800åkare » 2021-04-18/20:16

Snygg!
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-04-18/22:40

Underbart att se den stå på två hjul nu.
Vilken resa du har gjort med denna renovering Henrik ! :o :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Peter Nordlund » 2021-04-19/07:09

Verkligen fin hoj!
Spännande projekt! :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2021-04-19/07:56

Jag är impad! Bra jobbat! Å snygg blev den! Det måste vara en skön känsla att ta ut den på första turen? Eller letar man bara eventuella fel? Hoppas du får några sköna turer på den i sommar!
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Steppenwulph » 2021-04-19/14:31

Wow!

(Och det är en underdrift..)
Steppenwulph
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-06-24/11:44

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-04-19/16:00

Tack för alla hejarop!

Jo visst är det en trevlig känsla att köra iväg på den. Kul vinterprojekt att bygga från grunden.

Är det någon som vet var man hittar ett komplett och fungerande mätarhus till överkomliga pengar så säg gärna till. Har lagt ner en sabla massa jobb (och en del stålar i form av repobjekt hastighetsmätare bland annat) på det jag har. Är inte så sugen på ett eftermarknadsalternativ på detta bygge.

mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-04-22/21:03

Bakslag:
Körde till biprovningen. Hastighetsmätaren för stirrig (det blev värre på vägen dit). Nåja det skall väl gå att lösa på en månad. Allt väl annars (hade glömt den attans reflexen bak också men det är ju ett minimalt problem.

Men men. Trehundra meter efter bilprovningen tvärdog den, ingen gnista. Bärgning...
Kanske styrenheten till tändningen från Biltema inte var så idealisk tänkte jag så jag köpte ny, utan resultat.
Spänning finns fram till spolar.

Kan inte komma på ngt annat än Hallgivaren till tändningen. Skall mäta upp den vilket ju går enligt Clymer.

Men om det är den så finns två alternativ, Motorworks säljer nya givare för ca 1500 spänn inkl frakt, eller ett helt nytt elektroniskt tändsystem. Fråga:

Det verkar finnas två olika Boyer eller Dynatec vilka båda går loss på runt samma pengar kanske 500-1000 mer.
Boyerstystemet verkar vara till för utbyte av brytasystem (alltså fram till 78 eller så) men det borde väl funka på nyare också??

Har ngn testat Dynatec III som ersättning för originalsystemet på 80-talare? Länk:

https://www.ebay.com/itm/401958973278

mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav ULF965 » 2021-04-23/20:23

Till min R90s använder jag ett Omega system. På R90s är det ju brytare, kondensator och mekanisk centrifugal för tidigare tändning. Efter 20-30 år blev mekaniken lite sliten så den går jämnare på låga varv med den elektroniska tändningen. Omega systemet monteras framför generatorn på vevaxeln. Det gamla systemet sitter kvar på kamaxeln. Om elektroniken tröttnar flyttar jag bara en kabel för att använda det gamla systemet.
Här är en länk: http://www.omega-oldtimer.de/shop/bmw/i ... CNDANLAGEN
Hoppas dom fortfarande är igång.
Lycka till!
ULF965
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2019-04-28/18:30

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav ULF965 » 2021-04-23/20:55

Mekanisk hastighetsmätare är känslig för osmord vajer. Om du inte gjort det, dra ur vajern ur höljet och smörj väl. Detta gjorde gott för min hastighetsmätare.
ULF965
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2019-04-28/18:30

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Bmw r100 Sunne » 2021-04-23/21:08

Du är en inspirationskälla. Heja dig.

//Erik
Bmw r100T. Målbild besiktad och klar sommaren 2022
Användarvisningsbild
Bmw r100 Sunne
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2021-03-02/08:05
Ort: Sunne

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-04-24/06:58

ULF965 skrev:Mekanisk hastighetsmätare är känslig för osmord vajer. Om du inte gjort det, dra ur vajern ur höljet och smörj väl. Detta gjorde gott för min hastighetsmätare.


Tyvärr inte det, lyxade till det och monterade en ny när jag satte ihop den i vintras :)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-04-24/07:11

ULF965 skrev:Till min R90s använder jag ett Omega system. På R90s är det ju brytare, kondensator och mekanisk centrifugal för tidigare tändning. Efter 20-30 år blev mekaniken lite sliten så den går jämnare på låga varv med den elektroniska tändningen. Omega systemet monteras framför generatorn på vevaxeln. Det gamla systemet sitter kvar på kamaxeln. Om elektroniken tröttnar flyttar jag bara en kabel för att använda det gamla systemet.
Här är en länk: http://www.omega-oldtimer.de/shop/bmw/i ... CNDANLAGEN
Hoppas dom fortfarande är igång.
Lycka till!


Tack för tips! Egentligen skall det väl inte spela ngn roll om man byter till ett elektroniskt tändsystem på en MC med brytare eller en som har elektroniskt fån början. Frågan är vilket och här kom ytterligare ett alternativ.
Länken innehåller en sida med ett antal olika varor. Min skoltyska är väldigt historisk och dessutom bristfällig redan från början så jag har lite svårt att tolka informationen dock Vet du vad jag skall titta på sidan?
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav ULF965 » 2021-04-24/08:27

Tja, det finns utrymme för förbättring vad gäller mina tyska språkkunskaper. Jag trodde du var duktigare, när jag såg ditt namn. Vågar inte rekommendera någon av produkterna till din mc, fast den jag har på min fungerar bra och har gjort så i runt 10-15 år. Det har inte blivit så många mil under dessa år men åldringen har systemet kunnat hantera. Här är en intressant länk om tändning för gamla boxrar: http://www.largiader.com/articles/ignition/
ULF965
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2019-04-28/18:30

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-04-25/07:25

Bmw r100 Sunne skrev:Du är en inspirationskälla. Heja dig.

//Erik


Tack, fint att höra att det är kul att följa bygget och att sättet att göra det på uppskattas!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-04-25/07:58

Igår tog den gröna sig över veterangränsen.
besbef 2.jpeg

besbefr.jpeg

Kluvet det där eg. Å ena sidan känns en besiktning inte precis som den kvalitets- och säkerhetskontroll den väl borde vara. Det är ju också himla skönt när det börja bli ett par st i garaget att slippa passa tider, få körförbud pga av utebliven besiktning i mars, slippa packa om ljuddämpare med matta osv.
Å andra sidan så varför skulle man sluta besiktiga något som en MC när den blir gammal, det är lite som då den behöver kollas.

Lite imponerad att besiktningsmannen faktiskt provkörde (men det var ju fint väder).

Nåväl två av tre är besikningsbefriade! Nu gäller det bara att inom en månad hitta den förlorade gnistan på skrotet och för det andra fixa en hastighetsmätare, eller lyckas laga den jag har. Misstänker att det är den "klockfjäder" som sitter precis under tavlan som släppt eller gått av eller i alla fall inte funkar som den skall. Som jag fattar det så är det den som i lagom omfattning motverkar halleffekten och drar tillbaka nålen när snurrandet minskar dvs man sänker hastigheten. Har inte hunnit öppna mätaren.

Förresten den gröna laddar inte som den skall, det gjorde den när jag ställde in den i höstas. Det blir till att börja felsöka. :)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-04-25/19:00

Laddningsproblem. Kolen ser ok ut och verkar ligga emot banorna, batteriet tar laddning från batteriladdare.
Batteriet påfyllning ok.
Laddningslampa lyser ganska mycket på lägre varv och minskar men släcks inte helt oavsett hur man varvar.
Min slutsats är diodplattan inte laddningsreläet. Låter det rimligt??

Om så, har ngn på forumet lagar sina diodplattor med "lösa" dioder, dvs bytt dioder i stället för siodplattan I så fall, vilka dioder har ni köpt?
Är det kritiskt vad man sätter (under förutsättningen att de passar fysiskt i plattan så de får kylning??
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-04-25/19:18

Grattis Henrik till målgången gällande din fina hoj !

Har inte haft tid att vara aktiv på forumet på en tid, men vill bara framföra mina glada tillrop ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2021-04-25/20:39

henriksch skrev:Min slutsats är diodplattan inte laddningsreläet. Låter det rimligt??

Ja, det låter rimligt. Är en diod trasig så laddar generatorn bara med två faser, precis som du beskriver.
Men kolla även resistansen i rotorn, både mellan släpringar och var släpring till jord. Man kan lura sig på remanensen i rotorn.

Förr fanns det lösa dioder av rätt typ hos Elfa. Vet inte om de fortfarande säljer sådana.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-04-25/22:02

Under dagen konstaterat att det måste vara hallgivaren som packat ihop på skrotet. Om man kopplar ur den och "simulerar" impuls gnistrar det på som det skall alltså får tändmodulen ingen inpuls och ingen gnista.
5j.jpeg

Ganska enkelt att kolla faktiskt. Juste beskrivning hur man gör finns i Clymer.
Nåväl, funderat ringt och pratat med kloka personer och kommit fram till att en elektroniska eftermarknadständing är det kloka valet. Samtidigt behövs då en diodplatta till den gröna varpå jag gick in https://boxer-gummikuh.de där jag sett sådana till vettiga priser (runt €20)
Där fanns ingen för tillfället men dock beg hallgivarburkar till helt ok pris, runt 1500. Föll för originalalternativet. Behändigt och servicevänligt ändå. Så det fick bli en sådan.
5k.jpeg


Jakten går vidare på diodtypen till diodplattan eller alt en beg diodplatta vilket som dyker upp först. Skall och såklart som Håkan tipsar ovan mäta upp rotorn också. Tack för tipsen!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2021-04-26/07:25

henriksch skrev:Skall och såklart som Håkan tipsar ovan mäta upp rotorn också. Tack för tipsen!

Tänk på att lyfta kolen innan mätning. Annars jordar rotorn genom ett av kolen.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-04-26/11:47

Håkan skrev:
henriksch skrev:Skall och såklart som Håkan tipsar ovan mäta upp rotorn också. Tack för tipsen!

Tänk på att lyfta kolen innan mätning. Annars jordar rotorn genom ett av kolen.


Absolut!
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-04-26/17:30

5L.jpeg

Den gröna med laddningsproblem:
Generator mäter enligt spec. 3,4 ohm mellan kolbanorna i rotorn och 0,6 ohm i resp statorlindning. Måste vara diodplattan.
Inte helt orealistiskt att den vibrerat sönder kanske, två av fyra gummifästen var av. Hur sjutton jag skall få av dessa vet jag inte, de verkar sitta som berget, till hälften av. Det blir en utmaning.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Mange1985 » 2021-04-27/15:52

Hej.
Jag har följt din tråd sen den startade och ger tummen upp. Spännande läsning.
Angående diodtyp så gjorde jag som du tänkte och bytte bara den trasiga dioden. Mycket billigare.
Jag har en diod liggandes i reserv för framtiden och på den står det

J
KVM 35
A2
B5

Vad det betyder vet jag inte, men elfa tog fram dem till för många år sen.
Kan försöka knäppa en bild så snart jag kan om det skulle hjälpa.

Jakten går vidare på diodtypen till diodplattan eller alt en beg diodplatta vilket som dyker upp först.
Mange1985
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2015-02-16/20:04

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-04-27/20:36

Mange1985 skrev:Hej.

Kan försöka knäppa en bild så snart jag kan om det skulle hjälpa.



Gärna! Tacksam för bild om du hittar!

mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-04-28/19:59

Skrotet:
Hastighetsmätaren som inte gick igenom besiktningen.
För vilken gång i ordningen jag skruvar itu denna vill jag inte bara tänka på.
5M.jpeg

och varenda gång hittar man en ny spricka som behöver säkras med epoxi armerad med ståltråd.
5N.jpeg

Men själva felet var töntigt enkelt. Mätarnålen satt löst!
5O.jpeg

Återigen är räddaren i nöden en suuperliten droppe epoxi. och sedan sätta ihop igen.
Idolbild på räddaren i nöden:
5P.jpeg


Passade på att plocka bort stryförhöjningen på 4 cm som jag trodde att jag vill ha där, får se om inte det känns lite bättre,
Nu är det bara att hoppas på att det var det som var felet (tror faktiskt det) på mätaren men för det måste jag ju ut på vägen. Hoppa min Hallgeber aus Deutschland dyker upp snart. Den gode Hans brukar vara snabb på att skicka.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Mange1985 » 2021-04-29/15:53

Hej.
Hoppas bilden duger.
Bilagor
Diod - bmw.jpg
Mange1985
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2015-02-16/20:04

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-04-29/18:12

Absolut, hittade dem i en elektronik-webshop i Tyskland för €1,36 st
Tack!!
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2021-04-29/19:42

Mange1985 skrev:Hej.
Hoppas bilden duger.

Henrik, du tänker väl på att den typen av diod finns med "+ till höljet" eller "- till höljet"?
Det sitter tre av var sort i likriktarbryggan.
:)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-04-29/19:49

attans, nu när du säger det så vet jag att jag hört det. men inte en tanke på det hade jag, bara glad att jag hittade dem. Sicket Elände!
Har beställt en ny platta också, dioderna kunde jag inte låta bli för att se om jag kunde laga den gamla också. Det blir knöligt att vända tre av dioderna, för det borde väl gå? Men attans svårt att lösa praktiskt, kylningen...
Misstänker att det får gå på kontot misstag (det finns en del på det) :)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav ULF965 » 2021-04-30/17:17

Angående likriktarplatta.
På nedanstående länk beskrivs BMWs varianter för likriktarplattor på luftkylda boxrar 1970 och framåt. Han som skriver, tror mer på aluminiumfästen än gummifästen. Detta torde inte vara något problem för dig som har svarv.
https://bmwmotorcycletech.info/diodebds&grdgwires.htm
ULF965
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2019-04-28/18:30

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-05-01/03:49

Tack!
Intressant läsning. Kanske vettigt att tänka fast montering. Fick en ny diodplatta med posten igår så det hinns förhoppningsvis med i helgen, när potatisen kommit i jorden. Våren väntar inte.
Skrotet inväntar sin hallgivare från Tyskland ändå så den står stilla.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-05-01/19:57

Potatis, check
5T.jpg

Ny diodplatta, check
5R.jpeg

Laddningslampa lyser inte, check!

och här är beteckningar på dioderna på nya plattan
5sXX.jpeg

och såhär sitter de på plattan
5Y.jpeg


och här kostar den ena sorten 28 spänn st:
https://www.yourex.se/Article?Artnr=DIOD-042

Den andra hittar jag inte, enkelt i alla fall
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav F800åkare » 2021-05-02/08:05

Vad skiljer mellan dessa dioder, 041 och 042 ? sidan du länkade till har en diod som heter 041 , men kanske är annat som gör att den ej funkar?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2021-05-02/08:55

Diod 041 finns ju på samma ställe.
https://www.yourex.se/Article?Artnr=DIOD-041
:o
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-05-02/19:04

Gott då vet ju alltså alla att en kass diodplattta kostar ungefär 3 ggr 28 plus 3 ggr 22 spänn. (och säkert en dags pyssel och några Dremelskivor/sliphylsor. Men den som räknar timpeng på sitt projekt borde inte ha ett sådant, den blir bittert besviken när saldot räknas ihop).
Idag fick den gröna ett nytt fäste till sin förhöjda tank:
5z.jpeg

Sedan byggde jag om en backspegel från höger till vänstersida, det blev ganska bra, ända till jag kollade spegeln. Helt svart, aldrig varit med om, vad har hänt?? Men då hade jag värmt och bockat om, svarvat till en M10-bult så jag kunde gänga den till M8, svetsat ihop, slipat och målat den INNAN jag tittade i den. INTE så smart kände jag mig.
På det igen...
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-05-03/21:26

Monterat Hallgivare
5å.jpeg

inköpt på

https://boxer-gummikuh.de

Kan verkligen rekommendera stället, handlat framgaffel där också. Vettiga beskrivningar och priser känns rimliga och snabba leveranser.

Monterade och startade finfint, ställde tändningen med lampa så nu skrotet som det skall. Velade ju mellan nytt elektronsikt tändsystem eller det här överarbetade halvelektroniska originalet. Säkert hade ett nytt varit bättre men detta liksom kändes bättre. Vete17 varför egentligen, kanske för att det är just original och man kan tillämpa sin Clymer på den.
Hittade tom en reflex att skruva fast under skylten, övervägde en triangel men det hade väl varit att ta i så det blev en liten rund.

Så nu är det bara att testa så att hastighetsmätarnålen sitter fast och sedan in till besiktning igen.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-05-12/18:32

Då så, då var det klart...
5ä.jpeg

...för gott!
5ö.jpeg

och måste säga att den går så fint, så fint så.
(och såklart finns det mer saker till att göra, hastighetsmätaren är sådär och varvräknaren funkar inte fortfarande, men vad faen, den går, och så fint!!)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

FöregåendeNästa

Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst