Målsättning att få igång en R60 från -66

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-13/03:01

Under dagen så har jag även mattat ner hela tanken, så slipgrunden skall fästa i den gamla lackeringen.
Får omvärdera om jag skall prova med "gukkan" som Henrik tipsade om innan jag lackerar tanken... :roll:
Det gäller bara att hitta en sådan produkt i affären, har inte sett den tidigare vad jag kan dra mig till minnes.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav henriksch » 2021-03-13/06:55

Byggmax skickar på "postorder" 109 spänn+frakt.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav henriksch » 2021-03-13/07:40

Måste bara slå ett slag för TIG-lödning också. Det här kanske alla har koll på men det var nytt för mig. För mig har det varit ett jädra lyft att upptäcka. Superenkelt och löser just precis en typ av problem som tätning av tankar eller ett hål på en lite kexig ljuddämpare där en svetsning bara hade gjort hålet större. Bra också på lite "skumma" legeringar som koppar, brons... (om man har ngn gammal lampa eller dyl som gått itu). Använder den typ av lod man löder kopparrör med, inte alls så dyra som silverlod, finns hos rörläggare av gamla stammen. Tror att det är mässingslod med kanske en smutt silver i. Ställer TIG:en på 10-15A, alltså lågt och sedan är det bara på med skyddsgasen och köra. Ingen flussmedel behövs. Det är naturligtvis bättre ju renare man gör men det funkar alltså även på stålborstad kexig ljuddämpare som man "tar ner till svart". Det funkar att bygga på lite med om man skruvar ner strömstyrkan lite.

Om jag minns rätt så lärde jag mig det via en YouTube favorit som heter This Old Tony, en verklig källa till kunskap (sen gillar jag skarpt hans humor också, så himla skojigt töntig, en smaksak såklart). Om man är intresserad så sök på "Adventures in TIG Brazing"

Ytterligare skäl att motivera en liten TIG i verkstaden alltså :) Har själv en gassvets också men den kommer alltmer sällan fram. Värma i riktigt svåra fall mest.

mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav Håkan » 2021-03-13/08:07

Har också använt mig av TIG lödning vid några tillfällen. Mycket bra metod. :D
Senast lagade jag verktygsfacket i tanken till den Sheck/Perez jag jobbar med i garaget fnv. Det blir ofta rostskador i verktygsfacket på äldre BMW tankar, där vatten kan bli stående.
TIG lödning är även perfekt för rostskadade stänkskärmar och liknande saker av tunn plåt.
Sån där kemisk "gucka" tror jag inte håller i längden...
Du får ta en tur till Enköping, med tanken på pakethållaren Mats. :) Men då måste tanken vara plåtren, annars är det lönlöst.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-14/22:34

henriksch skrev:Byggmax skickar på "postorder" 109 spänn+frakt.


Tack för tipset, blir nog en tur till en fysisk butik i så fall.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-14/22:37

henriksch skrev:Måste bara slå ett slag för TIG-lödning också.

mvh
Henrik


Jo, det skulle vara guld värt med en sådan svets.
Har försökt läsa mig till hur det fungerar, och vad man kan förvänta sig av svetsen.
Verkar vara en trevlig teknik, frågan är bara vilken modell man kan tänka sig avseende pris/prestanda/kvalité för garageändamål.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-14/22:41

Håkan skrev:Du får ta en tur till Enköping, med tanken på pakethållaren Mats. :) Men då måste tanken vara plåtren, annars är det lönlöst.


Tack Håkan, vänligt av dig.
Skall dock försöka ordna detta med en egen TIG, alternativt "gucka" som Henriksch tipsade om. ;)
Det är ett mikroskopiskt hål/por i tanken, bara så litet att lacken släpper efter något år.
Men det skall ju inte vara så, så det får ju åtgärdas innan lackering.

Tack för alla tips !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-14/22:46

Har tjänstgjort hela helgen från fredag till i morgon bitti, så inget har gjorts på hojen under helgen.
Dock har jag passat på att inköpa lite slipmaterial för tanken.
Nu är det ju det här med TIG som kommit in i bilden igen, blir ju sugen på att skaffa något sådant också... :shock: ;)
Tisdag ledig, då blir det nog lite skruvande på cykeln :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-16/16:24

henriksch skrev:Byggmax skickar på "postorder" 109 spänn+frakt.


Mailat Byggmax att dom tar hem en burk till vår lokala butik.
Tack för tipset Henrik !!! :)

(Det får duga tills en TIG-svets står under bänken i garaget) :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav henriksch » 2021-03-16/19:49

Tror faktiskt att det håller ganska bra om det bara rör sig om mindre "porer".
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-16/19:57

henriksch skrev:Tror faktiskt att det håller ganska bra om det bara rör sig om mindre "porer".


Tack för tipset Henrik !
Litar på dig ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav CG Arvidsson » 2021-03-17/22:38

Jag har tyvärr dålig erfarenhet "gucka" på min aluminiumtank. Det kröp ut svettades med bensinlukt. Fick den nästan osynliga poren svetsad. Den måste tömmas ordentligt och luftas med tryckluftsslang under flera dagar.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-18/13:44

Det är väl så. Skall det göras riktigt så är det väl svetsning som gäller.
All form av "gucka"/tätningsmassa är väl bara ett sätt att fuska sig igenom en reparation. Vissa gånger går det bra men det är ju inte säkert att det går bra.

Jag skall dock prova med den rekommenderade varianten som Byggmax har i sitt sortiment, dock svarar dom inte på mail då jag bad dom om att ta hem en burk till mig.
Avvaktar ett tag till...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-19/16:33

Fortfarande inget svar från Byggmax angående deras "gucka" som ni kallar det för :lol:

Har använt Plastic Paddings gamla traditionella tvåkomponentspackel som jag har erfarenhet av sedan tidigare lagningar från andra bränsleapplikationer och reparationer under åren.

Grundat tanken med slipgrund som skall slipas då den torkat.
Kommer att utföra detta moment tills ytan är jämn och fin.

Därefter lackering i silverfärg ett par lager, därefter svart intoning i lacken, liksom den lackerades innan jag var 18 år (åtminstone snarlik lackering som BMW hade på den tiden) samt ett par lager klarlack med lätt våtslipning med 2000-papper.

Jag ÄR absolut ingen lackerare, har bara gjort en handfull amatörlackeringar och reparationer på bilar och motorcyklar under årens lopp med någorlunda hyfsat resultat om man betänker att jag lackerar utomhus och med amatörmässig utrustning.

Målsättningen är att det skall bli BRA, men inte fabriksmässigt.
En yrkesman hade gjort detta bra mycket bättre, men jag är ju bara en glad amatör som försöker göra allt själv efter bästa förmåga.
Tycker att det är roligt att försöka göra ALLT själv, ibland går det inte och man tvingas att anlita hjälp vissa gånger i livet, men min grundtanke i livet är att försöka ge mig på allt och lära mig av mina egna fel.
Ibland går det inte bra, ibland lite bättre.
Men det gör att man utvecklas (tror jag) och erfarenheten utvecklas något.

Några bilder på tanken under arbetets gång idag:
Bilagor
IMG_3237.JPG
IMG_3243.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-19/17:09

Dom nya bränslekranarna, en höger och en vänsterkran ;)
Gammal vs nya kranar.
Detta blir fint, dyrt som attan bara... :lol:
Bilagor
IMG_3248.JPG
IMG_3246.JPG
IMG_3247.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav henriksch » 2021-03-19/21:52

BmwMats skrev:Fortfarande inget svar från Byggmax angående deras "gucka" som ni kallar det för :lol:

Har använt Plastic Paddings gamla traditionella tvåkomponentspackel som jag har erfarenhet av sedan tidigare lagningar från andra bränsleapplikationer och reparationer under åren.

Grundat tanken med slipgrund som skall slipas då den torkat.
Kommer att utföra detta moment tills ytan är jämn och fin.

Därefter lackering i silverfärg ett par lager, därefter svart intoning i lacken, liksom den lackerades innan jag var 18 år (åtminstone snarlik lackering som BMW hade på den tiden) samt ett par lager klarlack med lätt våtslipning med 2000-papper.

Jag ÄR absolut ingen lackerare, har bara gjort en handfull amatörlackeringar och reparationer på bilar och motorcyklar under årens lopp med någorlunda hyfsat resultat om man betänker att jag lackerar utomhus och med amatörmässig utrustning.

Målsättningen är att det skall bli BRA, men inte fabriksmässigt.
En yrkesman hade gjort detta bra mycket bättre, men jag är ju bara en glad amatör som försöker göra allt själv efter bästa förmåga.
Tycker att det är roligt att försöka göra ALLT själv, ibland går det inte och man tvingas att anlita hjälp vissa gånger i livet, men min grundtanke i livet är att försöka ge mig på allt och lära mig av mina egna fel.
Ibland går det inte bra, ibland lite bättre.
Men det gör att man utvecklas (tror jag) och erfarenheten utvecklas något.

Några bilder på tanken under arbetets gång idag:


Jo visst är det det som är så himla kul, att ge sig på saker man inte visste att man skulle få ihop. Trevligt inåtvänt pyssel.
Ge sig på skuggningen är ju himla trevligt kaxigt! Målning är min akilleshäl, har så himla svårt att orka med att vänta tror jag. Lite har man lärt sig i att lacka det sista man gör innan man går in på kvällen iofs.

Jag plockade av de svarta plastskivorna på mina bensinkranar vilket gör att de ser mer maskinmässiga ut. Kanske passar bättre på en äldre båge?

Visste inte att din tank är en ALU-tank, det har jag inte testat plastic paddings läcktätare på. Har dock testar galsfiberspackel, det läckte, kemisk metall likaså och "min" Cittra-meck (som jag har stort förtroende för efter att ha hålla mina slutanvändar-cittror igång i trettio år) säger att det är det enda som funkar. vet att han lagat plasttankar och jag har som sagt tätat plåttankar med det med bra resultat (i flera år). Det enda möjliga problem som skulle kunna finnas är väl i så fall vidhäftning och där behöver man väl i så fall vara seriös.
Här finns det i en Webbshop annars:

https://www.marineonline.se/plastic-pad ... wREALw_wcB

Ett annat alternativ är ju på aluminium lödning med zink som jag nog snackat om i min skrot-tråd. Kolla t.ex. Jim Lundberg på Classic motor:

https://www.classicmotor.se/artiklar/ar ... -med-zink/

Jag använder remsor av en förlustanod från Biltema och löder med ett Power Jet munstycke från en gasoltub, ger lagom värme. Kollade lite på Biltema men det finns ingen produkt där nu som verkar vettig. Annars finns ju en massa pinnar att köpa Alutite t.ex. funkar bra. Kan köpas på Jula:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... te-214010/

eller billigare Wish variant kanske kan testas:

https://www.wish.com/product/5e0c93facb ... ?share=web

Haken med detta i ditt fall är ju att det kanske känns helkul att bränna på med gasolen på en nylackad tank..
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-20/07:10

Tack för trevligt inlägg Henrik !

Jo jag får väl medge att jag är lite nervös inför arbetet att skugga med svart färg på tanken, men jag har ju gjort det tidigare, dock 40 år sedan på denna tanken, men det gick ju bra då.
I värsta fall finns ju slippapper och fler färgburkar, det går ju att göra om igen... ;)

Aha, du plockade bort dom där svarta plastskivorna på kranarna... Kanske ingen dum idé. Får titta på det.

Nej, det är ingen aluminiumtank, vet inte hur jag har lyckats lura dig att det är det.
Har jag varit så otydlig i min beskrivning, ursäkta :shock: :(
Har kanske skrivit i någon annan tråd att jag skulle vilja prova att svetsa i aluminium och få tag i en sådan TIG-svets, men i så fall för att bygga eller reparera någon tank till K-seriens aluminiumtankar.
Denna tanken till R60'an är i vanlig svartplåt och är ihopsvetsad troligtvis med vanlig gassvets.
Inget som jag har gjort på denna tanken.

Tittade närmare på förpackningen som jag använde för reparation av den där lilla läckande poren i tanken, det är Plastic Paddings "Kemisk Metall" som jag har använt tidigare för bränsleläckage på bensindrivna fordon.
Det har fungerat åtminstone på de jag testat.
Finns inga garantier som sagt att det fungerar för andra, beroende på andra faktorer som man inte kan påverka så lätt.
Skall dock beakta och införskaffa den läcktätaren som du har länkat till frampå, men det blir ändå köp via vanlig fysiskt butik som jag kan handla i.
Är så fruktansvärt inkompetent och bortkommen att handla i nätbutik, tycker att det känns säkrare att köpa över disk och klämma och känna på produkterna innan jag bestämmer mig. :shock: :lol:

Tyvärr är dagen öronmärkt för besök hos svärmor, annars hade jag kanske provlackat redan nu på morgonen/förmiddagen, men jag får nog avvakta tills i morgon om vädret är tjänligt för att lacka då.

Kul kul att ni läser och skriver i denna tråden, känns lite mer motiverat att hålla på och kämpa med den gamla hojen då.

Väl mött här igen !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-20/18:15

Gjorde ett prov att skugga partier på tanken med svart färg, ungefär som den såg ut när jag lackade den för många år sedan, men det blev inte lyckat med den sprutan jag har.

(Jag skyller på sprutan, det är ju naturligtvis inte jag som klantade till det) Hrmmm host harkel... :roll: :oops: :(

Blir till att slipa ner tanken ånyo, lackera silver och matta ner ytskiktet med 2000-papper, sedan prova att lackera dom svarta fältet och tona ner den mot det silverfärgade.
Hualigen det var inte lätt, men skam den som ger sig.
Tar ett dygn minst mellan varje försök om det misslyckas, då färgen skall torka och härda.

Bifogar bild på hur jag tänkte mig att den nya lackeringen skulle bli ungefär...
(Bilden föreställer hur tanken såg ut innan jag nyligen påbörjade renoveringen av densamma).

/Lackkludden
Bilagor
IMG_3214.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-20/22:04

Några timmar slipning och nytt sprutspackel på tanken...
Bilagor
IMG_3249.JPG
IMG_3253.JPG
IMG_3254.JPG
IMG_3255.JPG
IMG_3256.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-20/22:08

Lackering i silver för fyrtiofjärde gången... :(
Måtte det bli bra nu.

När denna lacken har torkat skall jag slipa bort alla toppar och ojämnheter med 2000-papper (våtslip) och därefter göra ett nytt försök att lackera den svarta färgen med skuggningar.
Sedan slipning igen, därefter om allt fungerar så blir det några lager klarlack med slipning mellan varven.

Huuu...
Bilagor
IMG_3257.JPG
IMG_3258.JPG
IMG_3259.JPG
IMG_3260.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-21/15:53

Nu kanske ni börjar tröttna på mina tråkiga tankbilder, men jag är ännu tröttare på den nu... :shock: :evil:
Lade skugga med svart färg på tanken, görsnyggt blev det.

Klarlackade hela tanken, men jag stod utomhus och en bit av skyddsplasten som låg på arbetsbänken blåste upp mot den nylackade tanken och fördärvade hela lacken... :twisted:
Se dom små fläckarna på första och andra bilden.

Bara att slipa ner alltihop igen och lägga på ett nytt lager silver.
Blir så trött på att inte ha tänkt på att sådant kan hända en blåsig dag... :oops: :cry: :|
Bilagor
IMG_3261.JPG
IMG_3263.JPG
IMG_3266.JPG
IMG_3267.JPG
IMG_3269.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-22/12:31

Så, nu är grundfärgen silver och svart lackerat på tanken.
Nu återstår att våtslipa försiktigt, så man får bort alla färgstänk och jämnar till ytan på lacken.
Därefter återstår åtminstone tre lager klarlack inklusive mellanslipning.

Nu lägger jag inte mer krut på själva silverfärgen och det svarta, fick till det ungefär som det var tidigare då jag lackade tanken för dryga 40 år sedan gällande mönster och toning.

Klarlacken är inte rolig att lägga heller, då jag är rädd för eventuella spott och fräs från munstycket, vilket resulterar i en komplett omlackering av allt igen.

Snälla, håll tummarna... :oops: :? :roll:
Bilagor
IMG_3284.JPG
IMG_3287.JPG
IMG_3288.JPG
IMG_3289.JPG
IMG_3295.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav henriksch » 2021-03-22/21:32

I sanning imponerande envishet, det blir säkert bra till slut!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-23/00:33

henriksch skrev:I sanning imponerande envishet, det blir säkert bra till slut!


Tack Henrik !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-23/14:18

Så, då var tre lager klarlack lagda.
Är spänd på att se resultatet när det torkat. Hade dåligt med belysning där jag lackerade, vilket inte är så lyckat.

Den som lackar, han lär se...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-23/19:12

Kvällen inleds med att lägga på tanken lite löst på cykeln, bara för att se hur det ser ut när den är lackerad.
Fortfarande är klarlacken lite ojämn och inte spegelblank, vilket den skall bli efter att jag slipat ner ytskiktet igen och därefter polering av ytan.

Lacken har en grov apelsinskalsliknande yta efter lackeringen och måste poleras.

Därför har jag inte monterat tanken ännu, den skall tas av då det blir lite lättare att arbeta med den lös.
Men lacken måste härda ett par dagar först misstänker jag innan jag kan bearbeta den.

Nåväl, det var det lilla från garaget ikväll... ;)
Bilagor
IMG_3313.JPG
IMG_3314.JPG
IMG_3315.JPG
IMG_3316.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav henriksch » 2021-03-23/21:03

Blev ju hur bra som helst! Vad är det för fel med apelsiner??? Anar man fördomar mot citrusfrukter generellt här? :)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-23/21:22

Tack Henrik, kul att du kommenterar mitt arbete ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-26/19:01

Den "fege" i mig säger till mig att avvakta med att slipa ner "apelsinytan" på lacken och polera upp ytan. :oops:
Vill vara säker på att jag gör rätt, skall lackera en provplåt med samma lack och testa på den först, innan jag ger mig på tanken, utifall att jag tänker fel... (vilket ju har hänt någon gång i världshistorien tidigare) :lol: :oops:

Har provmonterat bränslekranen på höger sida, nya bränsleslangar erfordras dock av både åldersskäl och att längden på dom gamla inte stämmer överens med nippelanslutningarna på kranarna.

Tankemblemen äro skamfilade och åtgångna av tidens tand, men dom får väl återmonteras ånyo.
Kanske man kan lägga i lite färg där emaljen på dom gamla har försvunnit.

Försökte även att borra ur en avdragen skruv till ena emblemet, men lyckades inte borra ur den ur tanken utan att riskera fördärva alltihop, så den får sitta med en skruv även i fortsättningen.

Kvällen har inte varit så produktiv som jag hade hoppats på nu när jag är ledig, men det skall väl finnas sådana kvällar i garaget också... :roll:

Kul att Ni följer med här under resans gång... :)
Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_3321.JPG
IMG_3322.JPG
IMG_3323.JPG
IMG_3324.JPG
IMG_3325.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav henriksch » 2021-03-26/19:58

Djäkla fin som den är tycker jag. Haken med att hålla på är ju att man ibland (alltför ofta tror jag ) glömmer att ta ett stag bak och kolla på helheten. Det är inte en ny båge och skall ju inte heller vara det. Måttstocken på en renovering är enligt min mening lite för ofta att den skall se ut som om att det precis rullat av bandet. Det kan väl var fräckt ur ett hantverksperspektiv liksom men är det så kul som motorcykel egentligen?? Roligare då att det märks att den varit med och finns kvar och funkar tycker iaf jag. Dessutom är väl en motorcykel inte till för att stå utan användas, bli dammiga och få nya små ärr på sig?
Summan av "ärren" blir så småningom om dags för en återställning till "funkar!!"
Jag gilla att den har kromade skärmar, lite 70-tals racer liksom!
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-26/21:12

Tack för dina funderingar och synpunkter Henrik !

Ja, min målsättning är INTE att återställa den i originalutförande, den har aldrig varit sådan i min ägo, då den köptes nerplockad och delarna i lådor efter att ha gått några år hos en privatperson efter att ha varit i polisens tjänst.

Vill ha den i ungefär samma skick och utseende som då jag körde den som ung och finnig 18-åring. :D
Har för mycket minnen och är för nostalgisk för att vilja förändra den från detta utseende.

Nu skall jag montera fast tanken i ramen, montera båda bränslekranarna, nya slangar, polera upp tanklocket, göra en sista kontroll på förgasarna och hoppas att dom är ok efter en enklare översyn.

Sedan blir det ett uppstartsförsök och därefter oljebyte på motor, växellåda, kardan och slutväxel.
Men jag jäktar inte med detta, utan det får ta sin tid i anspråk.
Det är ju även lite kul och trevligt att stå och pyssla med hojen, så det får ta tid. :)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-26/22:18

Nu står jag inför en ny fråga gällande bränsledistributionen till de båda förgasarna.
Dom gamla kranarna hade en slang mellan sig för att "utjämna" mellan dom båda tankhalvorna (sadeltank) så det alltid finns bränsle till båda förgasarna även om ena sidan av tanken skulle vara nästan tom.

I och med att jag har monterat dom nya bränslekranarna så finns det bara EN (1) anslutning för slang från dessa.
Man bör väl ha någon form av utjämning även med dessa kranar, men var finner man några sådana Y-kopplingar som tål bränsle ?
Behöver två stycken (en på varje sida).

Se gärna bifogade kort.

Bild1 - Dom nya kranarna med bara en anslutning.
Bild2 - Dom gamla kranarna med två anslutningar.
Bild3 - Utjämningsslangen mellan dom två gamla kranarna.

/BmwMats
Bilagor
IMG_3326.JPG
IMG_3327.JPG
IMG_3328.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav henriksch » 2021-03-27/05:52

Hej Mats
Köpte mina på Amazon.

Skärmavbild 2021-03-27 kl. 05.40.51.png

länk:

https://www.amazon.se/perfk-T-stycken-trädgårdsslang-slanganslutning-kopplingskontakt/dp/B07W168R2X/ref=sr_1_8?dchild=1&keywords=t-rör+6+mm&qid=1616820415&sr=8-8

Finns olika storlek 6, 8 mm

beställde samtidigt ledningar och helt ok slangklämmor:

Skärmavbild 2021-03-27 kl. 05.45.40.png

länk

https://www.amazon.se/HSEAMALL-Motorcykel-bränslefilter-bensinfilter-slangledning/dp/B083NKH97J/ref=sr_1_7?dchild=1&keywords=bränsleledning&qid=1616820615&sr=8-7
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav Håkan » 2021-03-27/08:38

BmwMats skrev:Man bör väl ha någon form av utjämning även med dessa kranar, men var finner man några sådana Y-kopplingar som tål bränsle ?
Behöver två stycken (en på varje sida).

Finns också hos Kenneth´s MC: FOERDELARSTYCKE 13 11 1 254 083
Sitter efter kranen på alla BMW Boxer 1969-1996.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-27/09:39

Tack så mycket för tipsen Henrik och Håkan ;)

- Håkan -
Tycker det är lite svagt att jag inte fick informationen i butiken då jag både beställde och hämtade dom nya kranarna i butiken, att det även krävdes extra kopplingar till denna nya varianten av kranar. Dom skulle ju ersätta den gamla varianten rakt av...
Nu blir det en extra tur till Blöteborg... :lol:

- Henrik -
Intressant att du hittade dina på nätet... :o
Var det svårt att beställa och betala för dom när du lade beställningen ?
Hur fungerade det med frakt och leverans ?

Får tyvärr inte dina länkar att fungera, men jag gör säkert något fel. Är helt oteknisk att leta prylar på nätet. :oops: :( :shock:

Tack för engagemanget och svaren då jag fastnade i detta spörsmålet gällande kranar och kopplingar :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav Håkan » 2021-03-27/11:45

BmwMats skrev:Tack så mycket för tipsen Henrik och Håkan ;)

- Håkan -
Tycker det är lite svagt att jag inte fick informationen i butiken då jag både beställde och hämtade dom nya kranarna i butiken, att det även krävdes extra kopplingar till denna nya varianten av kranar. Dom skulle ju ersätta den gamla varianten rakt av...
Nu blir det en extra tur till Blöteborg... :lol:

Det är inte så många handlare som kan (kommer ihåg) nåt om mer än 50 år gamla motorcyklar. De har nog med att sätta sig in i hur de nya fungerar...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav CG Arvidsson » 2021-03-27/13:58

Prova med, ulismotorradladen.de Eller, meyer.de Dessa firmor har det mesta till gamla bumsar. Inget krångligt att handla från.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav henriksch » 2021-03-27/20:53

BmwMats skrev:Tack så mycket för tipsen Henrik och Håkan ;)
- Henrik -
Intressant att du hittade dina på nätet... :o
Var det svårt att beställa och betala för dom när du lade beställningen ?
Hur fungerade det med frakt och leverans ?

Får tyvärr inte dina länkar att fungera, men jag gör säkert något fel. Är helt oteknisk att leta prylar på nätet. :oops: :( :shock:

Tack för engagemanget och svaren då jag fastnade i detta spörsmålet gällande kranar och kopplingar :D


Kopiera in hela länken inte bara det som är blått.
Amazon är urenkelt att beställa ifrån
Skicka mig et pm med din mailadress så kan jag skicka den kompletta länken
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-27/22:59

henriksch skrev:Kopiera in hela länken inte bara det som är blått.

Henrik


Nu fungerar det, bara jag som var okunnig... :oops: :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-29/07:14

Ny dag, nya möjligheter...

Det vore väl skam om man skall behöva köpa allting som man behöver, varför inte försöka tillverka själv ?
Tänkte på dom här Y-nipplarna som jag behöver till bränslekranarna och försörjningen till förgasarna.

Var till det "Blå huset" och införskaffade 8 mm kopparrör, samma dimension som bränslekranarnas anslutningar, samt köpte nya bränsleslangar 8 mm.

Kapade av 50 mm på kopparrören, samt en kortare på 25 mm och filade en rundning på den kortare av dom i ena ändan, den ändan som skall lödas.
Den änden monterades på det något längre röret som jag även borrade med 5 mm borr på mitten.

Satte ihop dom med en svetstång och lödade ihop alltsammans med gasolbrännare och tenn med flussmedel.
Tennet flöt ut så fint och bildade en härlig sammanfogning av dessa tvenne kopparrör.

Nu har jag två nipplar som jag kan använda till bränslesystemet på den gamla hojen.

Blev riktigt nöjd med resultatet, snabbt och enkelt var det också, samt det känns skönt att kunna göra något själv och inte bara vara hänvisad till att köpa färdigt över disk.

/BmwMats
Bilagor
IMG_3361.JPG
IMG_3362.JPG
IMG_3363.JPG
IMG_3364.JPG
IMG_3365.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-29/07:15

...
Bilagor
IMG_3366.JPG
IMG_3367.JPG
IMG_3368.JPG
IMG_3369.JPG
IMG_3370.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-29/07:16

...
Bilagor
IMG_3371.JPG
IMG_3372.JPG
IMG_3373.JPG
IMG_3374.JPG
IMG_3375.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-29/07:18

...
Bilagor
IMG_3376.JPG
IMG_3377.JPG
IMG_3378.JPG
IMG_3379.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-29/08:04

Så, nu var det på plats, dessutom nya bränsleslangar ;)

Då var det bara resten kvar då... :lol:
Bilagor
IMG_3380.JPG
IMG_3381.JPG
IMG_3382.JPG
IMG_3383.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav F800åkare » 2021-03-29/10:43

Härligt, så ska det se ut!! 8-)

Man kan lösa det mesta genom en titt i skrotlådan, inte bara plånboken.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav F800åkare » 2021-03-29/10:46

Vad smutt det skulle se ut om du bytte ut de skruvade slangklämmorna mot egentillverkade med en clamptite och rostfri ståltråd från blå varuhuset. Jag gjorde ju en för ett tag sen och visade i garagetråden.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-29/12:02

F800åkare skrev:Vad smutt det skulle se ut om du bytte ut de skruvade slangklämmorna mot egentillverkade med en clamptite och rostfri ståltråd från blå varuhuset. Jag gjorde ju en för ett tag sen och visade i garagetråden.


Du, jag var nära att använda mig av en sådan i detta fallet.
Kul att du nämnde det, nästan som lite tankeöverföring !!! :D

Har dock inte tillverkat någon sådan ännu, men hade jag haft något liknande material i skrotbingen så hade jag gjort det.
Har ingen rostfri tråd hemma tyvärr...

Hahaha... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav F800åkare » 2021-03-29/12:17

M8 bult, mutter, fet bricka och rf tråd har blå varuhuset. Bara att sätta igång.... :lol:
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav Joe Nice » 2021-03-29/21:35

Mycket kärlek och omsorg i detta väldokumenterade projekt.
Följer med intresse!
R1150R
Användarvisningsbild
Joe Nice
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2017-05-03/18:32
Ort: Dalsland

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-29/21:48

Joe Nice skrev:Mycket kärlek och omsorg i detta väldokumenterade projekt.
Följer med intresse!


Tack för att du kommenterade, jo det ligger mycket kärlek bakom detta projekt och definitivt mycket minnen från våra turer från förr i tiden.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

FöregåendeNästa

Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst