R75/5 - Demontering av kardan

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R75/5 - Demontering av kardan

Inläggav Per-Erik Cassel » 2020-11-16/16:11

Försöker byta koppling på min R75:a. Jag har skruvat ut de fyra bultarna som håller fast kardanaxelknuten i utgående axel från växellådan, innanför gummit, men sen är det stopp för axeln sitter fast trots att bultarna är väck. När jag drar svingen bakåt så stannar kardanaxeln kvar, den sitter som berget. Finns det någon här som kan förstå varför? Vad kan den sitta fast i när bultarna är borta? Hur ska man gå tillväga för att få den att släppa? Tacksam för svar från något proffs i detta forum.
Användarvisningsbild
Per-Erik Cassel
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2020-09-17/09:36

Re: R75/5 - Demontering av kardan

Inläggav Håkan » 2020-11-16/18:37

Hej.
Är skruvarna borta så ska axel med kardanknut lossna. Det finns en styrkant, det enda jag kan tänka mig är att den är stukad. Stoppa in en kraftig mejsel i knuten och försök vicka loss den.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R75/5 - Demontering av kardan

Inläggav henriksch » 2020-11-16/18:46

Per-Erik Cassel skrev:Försöker byta koppling på min R75:a. Jag har skruvat ut de fyra bultarna som håller fast kardanaxelknuten i utgående axel från växellådan, innanför gummit, men sen är det stopp för axeln sitter fast trots att bultarna är väck. När jag drar svingen bakåt så stannar kardanaxeln kvar, den sitter som berget. Finns det någon här som kan förstå varför? Vad kan den sitta fast i när bultarna är borta? Hur ska man gå tillväga för att få den att släppa? Tacksam för svar från något proffs i detta forum.


En källa till kunskap är denna farbror på Boxer2valve.com:

https://www.youtube.com/watch?v=iKtioqibrmM

Trevligt och lärorikt. TROR att det är det avsnitt han plockar ner kardanen
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: R75/5 - Demontering av kardan

Inläggav Per-Erik Cassel » 2020-11-16/23:14

Tack så mycket för goda råd och tips.
Användarvisningsbild
Per-Erik Cassel
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2020-09-17/09:36

Re: R75/5 - Demontering av kardan

Inläggav Per-Erik Cassel » 2020-11-18/11:21

Success! Det behövdes bara lite välriktat våld. Tack igen för goda råd.
Användarvisningsbild
Per-Erik Cassel
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2020-09-17/09:36


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst