R60/5 -71 Oljeläckage sving till kardan

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R60/5 -71 Oljeläckage sving till kardan

Inläggav Tomas Markebo » 2020-12-13/20:17

När jag öppnar påfyllningspluggen på kardanhuset strömmar det ut olja genom påfyllningen. Det verkar alltså vara för mycket olja därinne, likadant i somras när jag förra gången lossade påfyllningspluggen. Jag får för mig att det läcker olja från svingarmen in i kardanhuset. Låter det rimligt? Det verkar sitta en packbox ("Wellendichtring") som ser ut att ha som uppgift att hålla de båda utrymmena åtskiljda. Krångligt att byta? Ser ut att behövas ett konstigt specialverktyg.
I utkanten av Kungsbacka
BMW R60/5
Royal Enfield 350
Honda Deauville
Användarvisningsbild
Tomas Markebo
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2012-06-15/08:38

Re: R60/5 -71 Oljeläckage sving till kardan

Inläggav CG Arvidsson » 2020-12-17/18:27

Mycket möjligt att det kan vara så. Jag skulle nog tömma ut oljorna från växellåda, swingarm(kardanrör) och bakväxelhus. Fyll sedan på korrekt mängd igen, växellåda upp till nedersta gängan till påfyllningspluggen. Svingarm 1,5 dl. vill jag minnas. Bakväxel upp till nedersta gängan på den stora pluggen. OBS. den stora "pluggen" överst på kardanhuset är en luftning, och ska inte röras. Kör sedan en sväng och kolla sedan oljenivån i växellådan. Är den nivån densamma så är den tät. Gör likadant med bakväxeln. Kolla också luftningen på kardanhuset,så att den inte är täppt. Bygger den upp ett övertryck, kan den möjligen trycka upp oljan i svingen. Börja gärna med denna.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst