Kommer jag få en helvetisk stöt?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kommer jag få en helvetisk stöt?

Inläggav PelleCarb » 2020-12-24/14:17

God Jul!

Först goda nyheter. Jag har rengjort alla kontakter som jag kommer åt utan att mecka isär främre kåpa och motorn. Nu funkar blinkers utan att jag behöver varva motorn så lite mindre motstånd bidrog det till.
IMG_8631.jpg


1. Min första fråga gäller ”Ignition coil 6V for BMW”. Kommer jag få en helvetes jävla stöt om jag pillar med fingrarna där (se bifogad bild). Frågar eftersom jag har stor lust att mecka loss dom då den ena förmodligen är helt paj, det har läckt ut brun smörja från den ena eller båda (se bifogad bild).
IMG_8637.jpg


2. Min andra fråga är om det normalt är en eller två ”Ignition coil 6V for BMW” på en BMW R60/5?

3. Min tredje fråga är om Ignition coil 6V for BMW levererar ström till startmotorn, för den vill fortfarande inte vrida runt. Den orkar inte, den låter som en kulspruta (hack hack hack) men inget vev kommer till motorn. Kopplar jag in ett stort 12V batteri så drar den dock runt. Vad tror ni, motstånd pga. av ärjade kontakter eller måste jag rengöra startmotorn eller både och?

IMG_8641.jpg


IMG_8642.jpg



Mvh\Pelle
PelleCarb
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2019-05-22/21:28

Re: Kommer jag få en helvetisk stöt?

Inläggav ULF965 » 2020-12-24/16:27

R60/5 har jag kört en gång, det kändes nästan som en elmotor, helt vibrationsfritt. Jag har inte skruvat med någon R60/5, men jag har en R90s av årsmodell 1974. Jag tror dom är ungefär likadana vad gäller el.

Fråga 1: Har du inte motorn igång och batteriet frånkopplat kan jag inte tänka mig att du skall få någon stöt. Jag har bytt tändspolar på min utan problem.
Fråga 2: På min är det 2 styck 6V tändspolar, om det gäller alla vet jag ej. Mina ligger inte i någon plåtlåda.
Fråga3: Du bör nog lossa luftfilter och den översta aluminiumkåpan för att komma åt att kontrollera anslutningar till startmotorn. Då kan det också vara läge för att dra en extra jordkabel (grov) till startmotorn. Förhoppningsvis skall det sedan fungera.

Enligt Clymer skall det vara 1,145 -1,32 Ohm genom primärlindningen på vardera tändspole samt 3,7 -5,3 Ohm genom sekundärlindningen.
ULF965
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2019-04-28/18:30

Re: Kommer jag få en helvetisk stöt?

Inläggav Håkan » 2020-12-24/16:54

Hej Pelle.
Härligt med lite julaftonsmekande, brukar själv fira större delen av julhelgen i garaget/verkstaden. :D

Du kan lugnt koppla ur och skruva bort tändspolar, ha tändningen avslagen så finns ingen risk. (12 volt känns inte i fingrar heller).
Det är 12 volt elsystem på din BMW. BMW har valt två stycken 6 volt tändspolar kopplade i serie. (6+6=12).

Tändspolarna levererar ingen ström till startmotor.
Vad är skicket på motorcykelns ordinarie batteri eftersom det inte orkar dra runt startmotorn?
Kanske det behövs ett nytt? Går batteriet att ladda?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Kommer jag få en helvetisk stöt?

Inläggav henriksch » 2020-12-24/18:38

Hej
Tändspolarna i en låda? Så ser det inte ut på mina 80-talare. Minns det inte heller så på min gamla r75/5
Är det någon specialvariant av BMW?
Har aldrig får några stötar när jag pillat på spolarna, det enda är väl tändkablarna och när motorn är i gång.
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Kommer jag få en helvetisk stöt?

Inläggav Apeda » 2020-12-24/19:27

Jag hade en R75/6 fd.polishoj den hade en låda och en väldig mängd med extra avstörningsgrejor på.
Klickar det är batteriet för dåligt laddat, har du kick på den så brukar dom starta .
Apeda
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2009-02-15/11:00

Re: Kommer jag få en helvetisk stöt?

Inläggav PelleCarb » 2020-12-24/22:49

Uppdatering gällande tändspolarna. Här kommer bilder på vad som runnit ut ur den ena tändspolen, alternativt båda.

IMG_8726.jpg


Geggan förekommer mycket på denna tändspole vilket får mig att tro att den är boven i dramat.

IMG_8728.jpg


FRÅGA 1: Om jag byter tändspole/tändspolare kommer jag då behöva justera dom på något sätt? Någon sa att gamla tändspolar behöver justeras för att ge tändning vid rätt tillfälle.


************************
*** Tidigare post ***
************************
Hej hopp på er!
Tack för alla svar.

Det är en fd. polishoj, där av lådan.
Kul att få 2x6V i serie förklarad.

Batteriet är nytt, det tar laddning och jag underhållsladdar det ofta. Det är just denna punkt som är lite skum, att den inte orkar dra runt motorn trots nytt batteri och full laddning. Min gissning nu är att startmotorn behöver rengöras på de där ställena som är av koppar och där "borstarna" ligger emot.

Men nu skall jag montera loss "lådan" och kolla om någon av tändspolarna är trasiga.

FRÅGA: Om tändspolarna är trasiga, hur uppträder ett sådant problem/fel?

Mvh\Pelle
Senast redigerad av PelleCarb 2020-12-25/22:40, redigerad totalt 1 gång.
PelleCarb
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2019-05-22/21:28

Re: Kommer jag få en helvetisk stöt?

Inläggav henriksch » 2020-12-25/08:34

Vibrationer? Åldrande isolering av lackad tråd? Kanske, vet egentligen inte. Killgissar alltså.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron