Tändspolar på en BMW R60/5

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tändspolar på en BMW R60/5

Inläggav PelleCarb » 2021-01-30/06:35

Hej.

Jag lyfter ut denna fråga ur en av mina tidigare trådar då den låg som en nästlad följdfråga och mer eller mindre försvann i bruset.

1. Kan man, med något mätinstrument, mäta om tändspolarna är i bra skick eller ej?
2. Om man byter tändspolar, måste man då justera tändningen eller något annat? Eller är det bara
att byta och köra?


Mvh\Pelle
PelleCarb
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2019-05-22/21:28

Re: Tändspolar på en BMW R60/5

Inläggav henriksch » 2021-01-30/07:35

Hej
Killgissar en del i det följande:
1. Bra skick tror jag är svårt att säkert mäta sig till, OM jag fattar saken rätt så funkar det som t.ex. på en gammal CV2:a (bilden från Wikipedia som anger att skissen är från en sådan) att tändsystemet är ganska enkelt uppbyggt:
Snodd bild.jpg

dvs att tändspolen bara är just två spolar, primär och sekundärspole
Vet inte om det kan vara ett problem på en BMW där tändspolarna sitter utanför motorn och väl då inte blir så varma. Det som sägs kan hända på en gammal moppe (där tändspolen sitter innanför svänghjulet) är att den rör sig/ändrar form liiite när den blir varm och ett avbrott i en spole kan uppstå som inte märks när den är kall. Resultatet blir ändå etta eller nolla, funkar funkar inte.
Poängen jag har i detta svammel är att jag tänker mig att spolen inte precis kan vara i halvdåligt skick liksom utan därmed funkar eller inte.
Å andra sidan vet jag inte om man skulle kunna tänka sig att man har sån osis att den isolering som finns runt trådarna i spolen kan vara dålig på något ställe och därmed så att t.ex. sekundärspolen därmed får "för få varv" och därmed ger högspänning tillräckligt för gnista men för lite sådan och då för svag gnista?? Men nu är det verkligen killgissning på g.
Poängen är dock att det i så fall skulle kunna finnas ett resistansvärde eller ev induktansvärde man skulle kunna mäta sig till.
Jim Lundberg (skriver i Classic motor) som i alla fall jag har stor respekt för svarar lite på frågan här:

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... tandspole/

Han pratar här om en tändspoleprovare, vad en sådan mäter vet jag inte. OM det är induktans så finns det sådan funktion i vissa multimeters. Köpte en Kina/ebay som verkar funka på små spolar, anger i alla fall samma värde som angiven märkning.

2.Nej, bara byt och kör. Tändspolen ger bara gnistan, tändinställningen sköter om när den skall göra det. Tänker jag i alla fall.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Tändspolar på en BMW R60/5

Inläggav PelleCarb » 2021-01-30/07:44

Tack för snabbt svar. Jag misstänker att i alla fall den ena av mina två tändspolar på något sätt har läckt isolering för det är brun kletig smörja på den och i lådan som spolarna sitter i (polishoj).

IMG_8728.jpg


IMG_8726.jpg
PelleCarb
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2019-05-22/21:28

Re: Tändspolar på en BMW R60/5

Inläggav henriksch » 2021-01-30/08:16

Jo, så hade jag nog också tänkt utifrån bilderna. Tror jag satsat på ny/nya spolar om de inte funkar som det skall. Det jag föreställer mig är att det måste finnas bra isolering inne spolen, höga spänningar, lätt för överslag inne i spolen. Långt ifrån expertis här, men så tror jag att jag hade tänkt. Är ju lite av korkad när jag skruvar, utgår i princip alltid i från att jag kan fixa saker. Skruvar itu och försöker men en tändspole där den inre isoleringen verkar ha smält, där hade i alla fall jag gett mig direkt. OM det blivit så varmt inne i spolen så att inre isolering runnit så lär det ju fortsätta.

Men, vad skumt! Det ser ut som om att någon ritat/ritsat något i geggan på botten (där du pekar med skruvmejseln). PeH och ett tecken till ser det ut som det står. Är det du eller är det något från tillverkningen? I så fall kanske det inte läckt?? Finns det någon tätningsgucka i en polislåda utanför spolarna?
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Tändspolar på en BMW R60/5

Inläggav Håkan » 2021-01-30/08:23

Hej Pelle.
Så här skriver Haynes verkstadsmanual om tändspolar.

Tändspole.JPG
Tändspole.JPG (97.68 KiB) Visad 4338 gånger
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Tändspolar på en BMW R60/5

Inläggav Hasse Gustafsson » 2021-01-30/09:12

Har det inte blivit för varmt i den där plåtlådan?
En hoj som körs hårt en varm sommardag (polishoj)
Jag skulle kasta lådan i skrothögen.
Kondition på spolarna kan väl en bilelektriker kolla.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Tändspolar på en BMW R60/5

Inläggav CG Arvidsson » 2021-02-07/23:02

Anledningen till denna montering är att bli av med tändstörningar i sin polisradio. Spolarna ska sitta med originalklammor,en på var sida om ramröret. Släng dom gamla spolarna. Det finns flera alternativ av tändsystem till dessa hojar, och prisalternativ. Själv kör jag med Silent-Hektik, brytarlöst styrt av vevaxeln.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Tändspolar på en BMW R60/5

Inläggav PelleCarb » 2021-02-08/11:43

Tack för alla svar och allt tips.

Nu har jag fått nya tändspolar från Ulis levererade. Jag kommer montera bort halva lådan så att det inte blir så varmt där inne.
PelleCarb
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2019-05-22/21:28


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst