Hej
Killgissar en del i det följande:
1. Bra skick tror jag är svårt att säkert mäta sig till, OM jag fattar saken rätt så funkar det som t.ex. på en gammal CV2:a (bilden från Wikipedia som anger att skissen är från en sådan) att tändsystemet är ganska enkelt uppbyggt:
dvs att tändspolen bara är just två spolar, primär och sekundärspole
Vet inte om det kan vara ett problem på en BMW där tändspolarna sitter utanför motorn och väl då inte blir så varma. Det som sägs kan hända på en gammal moppe (där tändspolen sitter innanför svänghjulet) är att den rör sig/ändrar form liiite när den blir varm och ett avbrott i en spole kan uppstå som inte märks när den är kall. Resultatet blir ändå etta eller nolla, funkar funkar inte.
Poängen jag har i detta svammel är att jag tänker mig att spolen inte precis kan vara i halvdåligt skick liksom utan därmed funkar eller inte.
Å andra sidan vet jag inte om man skulle kunna tänka sig att man har sån osis att den isolering som finns runt trådarna i spolen kan vara dålig på något ställe och därmed så att t.ex. sekundärspolen därmed får "för få varv" och därmed ger högspänning tillräckligt för gnista men för lite sådan och då för svag gnista?? Men nu är det verkligen killgissning på g.
Poängen är dock att det i så fall skulle kunna finnas ett resistansvärde eller ev induktansvärde man skulle kunna mäta sig till.
Jim Lundberg (skriver i Classic motor) som i alla fall jag har stor respekt för svarar lite på frågan här:
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... tandspole/Han pratar här om en tändspoleprovare, vad en sådan mäter vet jag inte. OM det är induktans så finns det sådan funktion i vissa multimeters. Köpte en Kina/ebay som verkar funka på små spolar, anger i alla fall samma värde som angiven märkning.
2.Nej, bara byt och kör. Tändspolen ger bara gnistan, tändinställningen sköter om när den skall göra det. Tänker jag i alla fall.