Köra utan startmotor, risk för smuts?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Köra utan startmotor, risk för smuts?

Inläggav PelleCarb » 2021-02-01/10:28

Hej.

Jag tänkte montera ur startmotorn (på min R60/5) för att renovera den och i min takt kommer det ta hela våren och halva sommaren. Till saken har att den har aldrig funkat och jag startar alltid med kick så den behövs inte just nu.

Fråga:
Öppnar jag upp för att mängder av smuts tränger in i motorn när startmotorn inte är på plats och jag åker land och rike runt att det sabbar något i motorn?

Mvh\Pelle
PelleCarb
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2019-05-22/21:28

Re: Köra utan startmotor, risk för smuts?

Inläggav henriksch » 2021-02-01/11:57

Inte en susning ang BMW men har svårt att se att de skulle vara ngn fara. Sitter ju där under toppkåpan. och det är väl ändå inte så himla väl tätat ned mot startkransen ändå?
Har en kompis som körde utan startmotor på sin Guzzi i tretti år för att sedan falla till föga och köpa en på ålderns höst.
Poängen i det är egentligen inte dammfrågan utan att kompisen sade när han väl skaffade en ny startmotor att det finns en ny typ av startmotorteknik som innebär att man behöver avsevärt mindre startström, startmotorn på hans Guzzi V7 sport kan drivas av ett litet skitbatteri.
Alltså renovera eller kolla den moderna eftermarknad, om eftermarknadsalternativet väljs så är ju dammfrågan också löst.
Detta inlägg är lite emot allt vad jag själv gör men det finns förhoppningsvis viss logik i alternativet. Har alltid upplevt startmotorerna på BMW som lite på gränsen tillräckliga i kapacitet. Lite samma problem på Guzzi om jag fattar saken rätt.
Om du vill kan jag kolla mer och återkomma med tips om jag hittar ngt.
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Köra utan startmotor, risk för smuts?

Inläggav Håkan » 2021-02-01/12:43

Kör på du, Pelle.
Det är ingen risk, startar din MC lätt med kick så var glad!
Trevlig MC-sommar. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Köra utan startmotor, risk för smuts?

Inläggav PelleCarb » 2021-02-01/15:41

Tack för svaren grabbar. Nu blev jag glad. Sommaren kommer ge körglädje och startmotor-meckarglädje.

Mvh\Pelle
PelleCarb
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2019-05-22/21:28


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron