Hjälp med broms i Norrköping

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hjälp med broms i Norrköping

Inläggav AnWi » 2023-05-20/15:57

Väl sent kanske men tog ut min R100(RT) -82 ur garaget och jobbade med den hela dagen. Ny GPS med nytt kabalage. Nya ljuddämpare och lite annat trevligt. När jag tog ner den från centerstödet gick framhjulet knappast att dra bakåt men bättre framåt. Till slut fick jag in den i skuggan och efter ca 5 minuter kändes det normalt så jag klädde mig för en liten provtur på några km bara. Bromsade flera gånger och upptäckte inget konstigt men när jag närmade mig hemmet så kände jag att maskinen bromsade lite när jag kopplade ur och jag vet inte om jag hade kunnat köra in den i garaget utan hjälp av motorn.

Var kan man få hjälp om man bor i östra Norrköping (Lindö)? Vet inte om maskinen kan köras till verkstad.

Anders W
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Hjälp med broms i Norrköping

Inläggav AnWi » 2023-05-22/15:18

Det är dumt att ropa hej för tidigt men jag tror mig om att ha löst problemet.
Ett symptom var att det var ganska lite spel i bromshantaget. Detta och att bromsen inte riktigt släppte.

Tog loss båda backarna. Den på höger sida fick jag loss med hjälp av att rotera framhjulet. Den vänstra gick lättare. Backarna såg fina ut. Inte slitna alls.
Med en bred skruvmejsel bände jag isär backarna och slipade bort eventuell skit med lite slippapper. Gjorde samma sak på andra sidan.
Nu gick det, givetvis, lätt att sätta tillbaka backarna och skruva fast dem. Några pumpar med bromshandtaget och så fungerade allt igen.

Något måste förhindrat bromsoljan att återvända till bromkärlet när bromsen var släppt. Nu är symptomen helt borta så jag längtar till nu provkörning.

Kommer det tillbaka uppdaterar jag denna tråd. Hör ni inget mer är problemet löst

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst