Finns snabb hjälp inom rimligt avstånd till Avesta??

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Finns snabb hjälp inom rimligt avstånd till Avesta??

Inläggav henriksch » 2023-07-26/15:05

Hej
Sonen som tagit över skrotet står still i Avesta, självfinansierad jag i sydöstra Skåne… plötsligt ingen gnista efter ett stopp på väg mellan Leksand och Stockholm. I värsta fall är det ju tändburken/givaren under generatorn som packat ihop. Kan ju också vara tändmodulen som ju finns på Biltema. Han står vid Näs bruk. Finns det någon i klubben som bor i närheten och skulle kunna hjälpa till. Har ju själv drygt 60 mil enkel resa dit…
Mitt telefonnummer är 0708-374629 det är tisdagen den 26/7 kl15:45
Alla tips emottages tacksamt!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Finns snabb hjälp inom rimligt avstånd till Avesta??

Inläggav henriksch » 2023-07-26/21:08

Hmm, det verkar som om det skulle kunna vara antingen tändmodulen och den går ju att köpa på Biltema, skall testas i morgon. Men det kan ju också vara Hallgivaren som gett upp vilket är så mycket krångligare. OM det skulle vara så illa. Finns det någon som ligger på en sådan inom rimligt avstånd till Avesta här på forumet ELLER vet någon hur man får tag på ett eftermarknadssytem typ DYNA eller Silent hektik på ett par dagar?
Som sagt alla tipp emottages tacksamt. Skulle någon ha något användbart liggande på lager så garanterar jag att ersätta det så snart jag kan!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Finns snabb hjälp inom rimligt avstånd till Avesta??

Inläggav BmwMats » 2023-07-27/09:11

Tråkigt att höra, håller tummarna att någon här på forumet bor närmare Avesta än vad jag gör.
Har 5,5 timmars körning enkel väg dit härifrån där jag bor.

Ingen annan som kan hjälpa Henriksch och hans son som bor närmare ???
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Finns snabb hjälp inom rimligt avstånd till Avesta??

Inläggav erro67 » 2023-07-27/09:39

Lundgrens Motor i Avesta är ju en välkänd BMW-handlare som ligger bra till. De kanske kan hjälpa till?
//Robert, D5/D7 - Enköping, R1200GS -10
erro67
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2016-05-01/09:05
Ort: Enköping

Re: Finns snabb hjälp inom rimligt avstånd till Avesta??

Inläggav henriksch » 2023-07-27/15:01

Tyvärr har inte Lundgrens motor något intresse av att hjälpa till. Pågen har försökt snacka med dem men de tycker att det är "för gammalt" och har inga leverantörer.
Han testar en ny tändmodul. Biltema, får se hur det går. Har han tur så är det den som packat ihop, har han otur så är det Hallgivaren då är det värre. Som tur är är han försäkrad i utmärka Bilsport och MC som ställer upp med trailertransport hem om det är Hallgivaren som gått igen. Det hände mig med samma båge direkt efter besiktningen så jag har bytt den en gång och vet ju att det kan hända liksom.
Byta tändmodulen löser han med hjälp av verktygsrullen under sadeln så det är inga problem och han fick mat och husrum av vänlig familj, så det går ingen nöd
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Finns snabb hjälp inom rimligt avstånd till Avesta??

Inläggav henriksch » 2023-07-27/19:56

Ny tändningsmodul hjälpte inte, kablar mätta och fungerande. Bra jobbat av "lillgrabben" (30 år herregud så knappast så liten längre). Måste vara Hallsensorn som gett upp igen. Får mäta det när han kommer hem. Det finns en bra instruktion i Clymer hur man mäter sig fram till det.
Trist nog får det bli därför trailer hem. Tur att han tecknade tilläggsförsäkringen på Bilsport och MC!
Vid gott mod ändå. Nu kvarstår frågan varför, samma båge med två-trehundra mil mellan gångerna pajar Hallsensorn.
Nåväl det får nog bli ett Silent-Hektik eftermarknadssysten även om det är dyrt. Skrotet måste ju hålla för en tur utanför 50-skyltarna.
Han får väl återgå till att köra brytare och R75/6 resten av säsongen om han vill ha ngt at åka på. Tur att man har reserver.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Finns snabb hjälp inom rimligt avstånd till Avesta??

Inläggav BmwMats » 2023-07-27/20:23

Tråkigt när det händer, men tur att vi bor i en del av världen som är civiliserad, det var ju inte ute i ödemarken i ett avlägset land det hände.

Må allt fungera frampå igen, lycka till !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Finns snabb hjälp inom rimligt avstånd till Avesta??

Inläggav henriksch » 2023-07-27/20:53

BmwMats skrev:Må allt fungera frampå igen, lycka till !

/BmwMats


Tack! Sånt är livet med gammalt, man kan i alla fall komma fram till vad det är åtminstone, utan dator med diagostikprogram som berättar på ett ungefär vad det är.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Finns snabb hjälp inom rimligt avstånd till Avesta??

Inläggav BmwMats » 2023-07-27/21:04

henriksch skrev:
BmwMats skrev:Må allt fungera frampå igen, lycka till !

/BmwMats


Tack! Sånt är livet med gammalt, man kan i alla fall komma fram till vad det är åtminstone, utan dator med diagostikprogram som berättar på ett ungefär vad det är.


Så sant som du säger... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron