Säsongen har inte börjat så bra: efter de första uppvärmande milen u a började växellådan i min 75/7:a leva rövare. Först i form av ett svagt, skärande missljud på 5:an med en känsla av kraftförlust/mekaniskt motstånd. Fenomenet varade i några sekunder. Sedan normalt igen en stund. Därefter ett kraftigt rassel, som om drev och splines inte längre hade kontakt. Varade också några sekunder, sedan normalt igen. Aktion med växelspaken hjälpte inte; växelläget var korrekt.
Nu vände jag hemåt och använde inte femman mer. Efter en stund började dock liknande fenomen dyka upp på trean: ett mycket kraftigt vinande/skärande ljud – som från ett plattjärn mot en sliptrissa – följt av känsla av momentan kraftförlust, alternativt mekaniskt motstånd i lådan. Efter några sekunder normalt igen.
Här gav jag följaktligen fan i trean också. Växelläge 1–2–4: inga problem. Ingen känsla av något onormalt i spaken: alla lägen går att lägga i som vanligt och även 3–5 känns normala vid ringa belastning, men alltså ej vid varv över 3500 och under acceleration.
Jag ser i sprängskisser i Clymer's att 3:an och 5:an ligger samlade i ena änden av växellådan. Min fråga till bättre vetande medlemmar: Vad har hänt, vad måste göras (och, nageltuggande: vad kan det tänkas komma att kosta)?
Tacksam för svar!