R100rs startproblem efter vintervila

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R100rs startproblem efter vintervila

Inläggav Dempe Duse » 2007-04-15/17:11

Hej på er


Detta är första gången jag lämnar ett meddelande här på BMW-forumet.

Nåväl, efter en misserabel sommar 06 när min r100rs stod på verkstad från april till september, kördes den genom hällregn till kallgarage. När jag nu tagit ut den vill den inte längre starta. Är det någon av er som haft samma problem.

Indikerar tändning
Startmotorn går runt fint
Massor med kraft i batteriet
Saknar gnissta
Har prövat med andra stifft
Ström går fram till spolarna.
Har tagit av främre motorkåpan och kollat kontakter där med.
sprutat wd40 och kollat kontakter både här och var, men saknar erfarenhet av vad jag ska titta efter.
Allt verkar funka, men det gör det som sagt inte

Någon som vet vad kan detta vara för fel?
Dempe Duse
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-04-15/17:03

Inläggav T. S. » 2007-04-15/20:12

Vad är det för årsmodell, är det brytare eller elektronisk tändning
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

årsmodell

Inläggav Dempe Duse » 2007-04-15/20:32

Det är en 79, utagen 80.

Vad innebär det?
Dempe Duse
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-04-15/17:03

Inläggav T. S. » 2007-04-15/21:17

På en 79a har du brytartändning. Det finns två typer men förmodligen har du en rund aluminiumcylinder under bröstkåpan. Skruva av loket på den och kolla brytarna. Det kan vara oxid på dom, fila lite med en nålfil på kontaktytorna, det är trångt men det går.
Bryt batteriet innan du tar av bröstkåpan det är lätt gjort att kortsluta diodbryggan annars. Skruva inte loss burken då har du sabbat tändinställningen.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-15/22:13

Kolla brytaravstånd (alltför små avstånd går ganska abrut ner mot 0,0 efterhand som nockarna slits) samt spänningen över brytarna (noll volt vid slutna brytare och 12 volt vid öppna brytare). Om detta är som det skall, ligger felet i högspänningsdelen vilket är ganska ovanligt.

Ingen spänning alls till brytarna? Kolla skarvblock i närheten samt "dödarknappen"

Och du: Om du känner dig osäker som mekaniker (och det har vi alla en gång) tycker jag du ska ge upp i tid. Kolla om någon på Forum bor i närheten och kan komma över en kväll alternativt uppsök en verkstad som du litar på (där blev det ju svårt ;-)

Håller tummarna!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Asterix » 2007-04-16/08:12

Kolla tändkablarna om dom är ok, annars byt till Bougicord tändkablar,köps på biltillbehörsfirmor, typ Autoexperten eller Mekonomen.Har använt såna i alla år.Funkar lika bra som dyra org.kablar.
Asterix
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2006-11-12/07:54

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-04-16/18:04

Som tips.
Köpte en röd lampa med hållare på OK och skarvade in två 4dm kablar med kabelskor. Ligger alltid i verktygssatsen.

Lätta på tanken ( öppna sadeln och lossa dom två svarta plast muttrarna som håller tanken + bränsleslangarna). Under tanken ser du tändspolarna.
Koppla in lampan på tändspolarna på dom uttag som inte har en kabel som går mellan tändspolarna. Snurra på motorn och lampan skall blinka.

Alternativt kan du koppla lampan mellan jord och kabeln som går till brytaren, på modell med brytare ( ingen rund kåpa under generatorn ).

Vad jag hört så är det samma tändförstärkare till R100 med elektronisk tändning ( rund kåpa ) som till äldre Saab och Volvo.

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav T. S. » 2007-04-16/18:19

Hej Tibbe!
En massa goda råd, men visst har årsmodellerna -79- 80 brytartändning fast burken ser ut som den elektroniska tändningen med skillnaden att det sitter ett lock som går att tossa längst upp på burken.
Eller är jag aldeles ute och seglar.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav T. S. » 2007-04-16/18:44

Jag har kollat verkstadshandboken, borde jag ha gjort från början.
Skruva av locket på burken. Ta sedan bort den roterande skivan som sitter med två skruv längst upp i burken så kommer du åt brytarna.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Tack

Inläggav Dempe Duse » 2007-04-16/21:17

För alla tips, plockade bort den främre motorkåpan (bröstkåpan?) i helgen och beundrade högteknologin.

Är det alltså här jag finner aluminiumcylindern/burken?
Kopplar bort batteriet
Skruvar av locket.
Skruvar bort två skuvar till roternade skiva och slipar lite lätt med nagelfil.

Tar en bild när jag håller på, så får vi se. Håll tummarna. Jag är 30 mil från den nu, men ska dit snart.

/DD
Dempe Duse
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-04-15/17:03


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst