köpa gammal BMW

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

köpa gammal BMW

Inläggav Nisse Golonka » 2007-05-13/19:21

Vad ska man vara uppmärksam på vid köp av äldre BMW R80GS tidigt 90-tal?
Är det några "tekniska svagheter" på dessa?


Nisse
Nisse Golonka
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-05-13/19:15

Standardproblem

Inläggav hpngs1000 » 2007-05-14/12:03

Nisse Golonka;12423 skrev:Vad ska man vara uppmärksam på vid köp av äldre BMW R80GS tidigt 90-tal?
Är det några "tekniska svagheter" på dessa?
Nisse

Hej Nisse!

En R80 GS har några "egenheter" som kan vara bra att känna till:

1: Växellåda
Före köp tappar du av oljan och kollar pluggen. Lite smetig grafitliknande "pasta" är normalt, det får inte finns några grövre spånor. Oljan måste vara klar, kan ofta vara kaffelatte-färgad om vatten läckt in i lådan. Har hojen stått med den blandningen under vintern mår inte lagerna värst bra. Inte alls ovanligt och beror oftast på att gummitutan i hastighetsmätarwire'ns nedre ände är otät. Är pluggen full av "bôs" kan en renovering vara förestående, någonstans mellan 3500 och 4000 kronor..............

2: Laddproblem
Ett standardbekymmer som är enkelt att kontrollera. Med påslagen belysning och vid ca 3000 v/min skall ett bra laddsystem lämna 13,5 - 13,8 volt. Oftast uppstår problem med rotorn och detta märks inte under färd. Om laddningslampan inte tänds när du slår på tändningen är det troligt att ankaret är trasigt. Laddsystemet är ingen höjdare men genom små förändringar kan man få det fungerande och tillförlitligt.

3: Drivaxel
Beroende på hur tungt mc'n varit lastad i förhållande till stötdämparjusteringen kan drivaxelns knut gå sönder. Oftast ger det sig tillkänna som en vibration i högra fotpinnen men kan vara svår att diagostisera. Enklast är att lossa gummibäljen och försöka få en flukt på knuten, kan var svårt att få in ett finger.
Detta är inte särskilt vanligt på R80'or men är standard på R100'or. I Tyskland finns ett flertal firmor som byter ut till större och smörjbara knutar som håller bättre. Har själv en sån liggande på hyllan men kommer inte ihåg vad den kostade.

4: Koppling
Konstruktionen gör att om lamellens splines inte är välsmord kan växlingarna vara svåra att göra mjukt. En hel del jobb som bör göras någon gång då och då, allt beroende på körsträcka. Normal händighet fixar detta med rätt verktyg.

För övrigt är det allmänskicket som avgör. Tänk på att hojen är dryga 15 år gammal. Normalt slitage är inga problem att åtgärda. En väl underhållen GS håller länge och är enkel att sköta själv. Ventiljusteringar är en baggis och efter ett tag lär man sig hur man balanserar förgasarna. Nya stift och så stoppar du till den ett nytt luftfilter då och då och jag kan lova dig att du kommer att trivas med hojen.
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Torparen » 2007-05-14/13:37

Vaddå gammal...:mad:


:) :) :)
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Nisse Golonka » 2007-05-15/20:52

Tack för svaret. Då vet man vad man har att beakta.
Nisse Golonka
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-05-13/19:15


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst