Verkstadshandbok för 1970-1997 boxrar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Verkstadshandbok för 1970-1997 boxrar

Inläggav toien » 2007-05-14/08:15

Hej.
Då jag uppenbarligen har förlagt min (väldigt slitna) verkstadshandbok så tänkte jag köpa mig en ny. Någon initierad som har "testat" både Clymer och Haynes böcker och kan ge en hint om det är någon skillnad mellan dem? Clymers är något dyrare har jag sett på nätet, men det behöver per automatik inte betyda att den är bättre?
Hälsningar
tobbe
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Clymer anytime

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-14/10:18

Jag har läst en hel del i både Clymer o Haynes, bil och mc. Ger du mig valet tar jag Clymer. Bättre logiska förklaringar och bilder som går att följa. Fullständiga isärtagningar och hopsättningar. Haynes skippar ibland vissa steg och avslutar diffust. Med Clymer vågar man ge sig i kast med svåra jobb. Med Haynes är jag mer tveksam. Kolla på libris.se om inte boken finns på något bibliotek i Sverige så kan du bese den innan du köper.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Verksatdshandbok

Inläggav Albert » 2007-05-16/20:35

Hej,

Clymer är i mitt tycke bäst på allt -utom- el-schema där Haynes är klart mkt bättre efter som deras är i färg och Clymers är i s/v.

Du kan ju alltid kolla om Mitchell eller Bently(?) har gjort verkstadshandböcker till Bumsen. Om de har de så lär de nog vara något att bita i, om inte annat så i priset.

Margie Bookshop i Sthlm kan du alltid fråga - men du måste vara mkt klar i din frågeställning; jag behövde en vh till min VW Transporter 95:a - o fick den tyska skräp boken; de vågade inte ens nämna Mitchell boken då den kostar ca 3000kr (vilket hade varit rena sparbössan!!!).

Jag använder:
Clymer + BMW original; båda får du till bra priser hos http://www.motobins.co.uk och http://www.motorworks.co.uk

Kör Försiktigt!
Albert
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Liten rättelse

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-16/21:54

Albert;12696 skrev:... el-schema där Haynes är klart mkt bättre efter som deras är i färg och Clymers är i s/v.

Inte alla, vissa nyare upplagor har färgscheman, så där har Clymer skärp sig. Kolla på bokomslaget då står den något om "Colored electric trallala"

Nej jobbar inte för förlaget.:D

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst